Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
1. Vet jag inte vad jag ska skriva för då blir det att jag åxå blir kallad för idiot av "någon" i tråden
2. Ingen förutom ts vet vad det beyder
3. Skulle tro att det han kallar för start batteri är endast ström för minnet i styrboxar och data systemet. Allt annat drivs från det stora batteriet.
Du förstår inte hur elbilar funkar..
Driftsbatteriet har endast som uppgift att agera bränsletank, precis på samma sätt som en bensintank på en bensinbil.
- för att kunna starta bilen krävs alltså inte bara en elmotor, utan också ett 12 volts startbatteri.
- för att kunna köra med bilen krävs att motorn är igång, för detta krävs det att du först startar motorn, på elbilar handlar det om en elmotor, på bensinbilar en förbränningsmotor.
- har du fortfarande inte fattat att elbilar också har ett 12 volts startbatteri??? Varför läser du inte svaren i tråden först?
Jag har ju till och med tidigare i tråden visat foto på motorrummet, har du du det igen:
https://www.goingelectric.de/forum/d...p?id=86704&t=1
Jag förstår inte varför vissa har så konstiga föreställningar om elbilar.. en elbil funkar precis som en förbränningsbil, förutom att förbränningsmotorn är utbytt mot en elmotor, och växellådan är utbytt mot en reduktionsväxellåda.
Allt annat är det samma, kylsystem, bromssystem, elsystem, 12 v batteri, AC-system, alla de mekaniska delarna etc.