2020-10-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
1. Vet jag inte vad jag ska skriva för då blir det att jag åxå blir kallad för idiot av "någon" i tråden
2. Ingen förutom ts vet vad det beyder
3. Skulle tro att det han kallar för start batteri är endast ström för minnet i styrboxar och data systemet. Allt annat drivs från det stora batteriet.

3. Det mesta som går på 12 volt i en konventionell bil gör det även i en elbil, belysning, fläktar mm.
Citera
2020-10-26, 13:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Jag var lite småsugen på en elbil innan. Men ju mer jag läser om dom desto mer skeptisk blir jag.
Instämmer. Tankarna på skaffa elbil finns inte här
Citera
2020-10-26, 14:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
12V batteriet laddas självklart från högspänningsbatteriet, men vissa tillverkare lever kvar i fossilbilstänket och laddar endast när bilen är igång. Vilket gör att man kan stå med tomt 12V batteri trots att högspänningsbatteriet är fullt.

100% skitsnack från början till slut.. du vet inte mycket om elbilar.
Citera
2020-10-26, 14:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Får inte 12vbatteriet laddning konternuerligt? Från stora batteriet. Alternativt när man stoppar i laddkabel.

Enda anledningen till att 12v är urladdat är att något är fel.

Någon som vet hur det hänger i hop?

Det finns någon bugg som gör att om bilen står för länge med parkeringsljus på så går den inte att boota igång om temperaturen sjunker. Laddningen från högspänningsbatteriet kommer tydligen inte igång och man måste därför ladda batteriet med en starthjälm. En liten lithumbaserad starthjälp räcker.
Citera
2020-10-26, 14:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Får inte 12vbatteriet laddning konternuerligt? Från stora batteriet. Alternativt när man stoppar i laddkabel.

Enda anledningen till att 12v är urladdat är att något är fel.

Någon som vet hur det hänger i hop?

Nej.

Anledningen till att batteriet blir urladdat är för att det blir utslitet, vilket sker fortare på en elbil, ca efter 3 år, då densiteten och spänningen sjunker snabbare på elbilar eftersom blysulfat bildas som påverkar batteriets livslängd negativt.

Alt, kan man få urladdat batteri om man tex manuellt låter halvljuset stå på för länge med avstängd motor.
Citera
2020-10-26, 14:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Då kan man ju fråga sig varför det inte blev laddat innan.

Därför han snackar skit, det funkar inte så.
Citera
2020-10-26, 14:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Som svar pa ovanstaende fragor enl styckesindelning.

1. Genom att ta strom fran driftsbatteriet tycker en lekman som jag verkar vara fullstandigt sjalvklart da de enl TS i andra inlagg inte forbrukar nagon namnvard strom.
Men tydligen ar det inte sa pa Renault

2. Starta en elbil? Exakt vad skall startas? Elektronik som ger signal att fordonet ar upplast och korklart?
Se svar pa fraga 1.

3. Vad skall man med strom till om fordonet inte kan framforas for egen maskin?
Varningsblinkers? Radio?

1, nej det funkar inte, det skulle fördyra konstruktionen med mer komplex teknik och det skulle ta effekt från driftsbatteriet, med kostnader och energiförluster som bilägaragen skulle få stå för, bla högre inköpspris, mer känslig teknik som förr eller senare går sönder, samt minskad räckvidd eller alt ett större batteri, vilket också hade höjt priset på bilen.
Så nej, jag tror inte kunderna vill ha detta.. ett enkelt 12 volts batteri gör jobbet bättre och billigare, och framförallt mycket enklare utan en massa idiotkonstruktioner.

2, motorn (elmotorn) måste ju startas, annars kan du inte köra bilen..

3, av säkerhetsskäl är det viktigt att ha ström även om man har kört slut på driftsbatteriet, så även här fyller 12 volts batteriet en viktig funktion. Viktigast är att varningsbilnkersen fungerar, men även parkeringsljus, radio, värmesitsar etc kan man ha stor nytta av.
Citera
2020-10-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1, nej det funkar inte, det skulle fördyra konstruktionen med mer komplex teknik och det skulle ta effekt från driftsbatteriet, med kostnader och energiförluster som bilägaragen skulle få stå för, bla högre inköpspris, mer känslig teknik som förr eller senare går sönder, samt minskad räckvidd eller alt ett större batteri, vilket också hade höjt priset på bilen.
Så nej, jag tror inte kunderna vill ha detta.. ett enkelt 12 volts batteri gör jobbet bättre och billigare, och framförallt mycket enklare utan en massa idiotkonstruktioner.

2, motorn (elmotorn) måste ju startas, annars kan du inte köra bilen..

3, av säkerhetsskäl är det viktigt att ha ström även om man har kört slut på driftsbatteriet, så även här fyller 12 volts batteriet en viktig funktion. Viktigast är att varningsbilnkersen fungerar, men även parkeringsljus, radio, värmesitsar etc kan man ha stor nytta av.

1. Da fragar lekmannen experten
Varfor gar det inte att losa pa ett enkelt satt?
Varfor maste det fordyra konstruktionen och varfor skulle det dra strom/ta effekt da dessa forbrukare ar forsummbara enl Dig?

2. Ar du onykter? Trollar for de dummaste?

Vad skall startas i en elmotor som behover ett startbatteri??
Behover min radiostyrda elbil ett separat startbatteri?
Inte det?
Varfor behover da Renault ett?

3. Det kan jag kopa.
Men det borde vara latt att programmera en miniminiva dar bilen stannar men minst 2timmars strom till nodbelysning finns kvar i driftsbatteriet for sadana situationer.

Som det ar nu verkar 12voltsbatteriet mer som reservdunken som aker med men ytterst sallan behovs?
Citera
2020-10-26, 14:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
1. Vet jag inte vad jag ska skriva för då blir det att jag åxå blir kallad för idiot av "någon" i tråden
2. Ingen förutom ts vet vad det beyder
3. Skulle tro att det han kallar för start batteri är endast ström för minnet i styrboxar och data systemet. Allt annat drivs från det stora batteriet.

Du förstår inte hur elbilar funkar..

Driftsbatteriet har endast som uppgift att agera bränsletank, precis på samma sätt som en bensintank på en bensinbil.

- för att kunna starta bilen krävs alltså inte bara en elmotor, utan också ett 12 volts startbatteri.

- för att kunna köra med bilen krävs att motorn är igång, för detta krävs det att du först startar motorn, på elbilar handlar det om en elmotor, på bensinbilar en förbränningsmotor.

- har du fortfarande inte fattat att elbilar också har ett 12 volts startbatteri??? Varför läser du inte svaren i tråden först?
Jag har ju till och med tidigare i tråden visat foto på motorrummet, har du du det igen:https://www.goingelectric.de/forum/d...p?id=86704&t=1

Jag förstår inte varför vissa har så konstiga föreställningar om elbilar.. en elbil funkar precis som en förbränningsbil, förutom att förbränningsmotorn är utbytt mot en elmotor, och växellådan är utbytt mot en reduktionsväxellåda.
Allt annat är det samma, kylsystem, bromssystem, elsystem, 12 v batteri, AC-system, alla de mekaniska delarna etc.
Citera
2020-10-26, 14:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag var lite småsugen på en elbil innan. Men ju mer jag läser om dom desto mer skeptisk blir jag.

Varför då?
För att du måste köpa ett nytt batteri vart tredje år för en tusenlapp?
Citera
2020-10-26, 14:57
Medlem
En elbil borde väl ha kring 110 eller 120 seriekopplade celler för driften (cirka 400 V). Varför används inte ett par terminaler över fyra celler i ändan av voltastapeln för att ta ut 12 volt?
Citera
2020-10-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför då?
För att du måste köpa ett nytt batteri vart tredje år för en tusenlapp?
Dels det, dels irriterande småfel som att dom tappar taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in