• 1
  • 2
2020-10-24, 01:16
Medlem
neuron-drones avatar
Har en Lenovo Thinkpad som fick en halv kopp te över sig. Kändes inte så farligt i stunden, men sedan märkte jag att det var lite mer än jag trodde då det droppade ur andra kortsidan. Hällde ut vätskan.

Väntade två dagar och kickade igång datorn och gjorde backupper som jag legat efter med, som kändes viktigare än hårdvaran. Just nu känns det lite fel val, det var bara tre veckors data.

Stänger av. Låter torka riktigt ordentligt. Startar naturligvis inte sedan. Man kan se spår av gröna tesmulor lite här och där. Pluggar i elen i datorn och elförsörjningsdioden eller vad den nu kan heta, blinkar två gånger. Sedan händer inget mer.

Min kompis var och pillade på den, bl a plockade ur och i batteriet.

Är ärligt inte van vid bärbart även om jag kört det i flera år nu. Vet inte var något sitter.

Vad ska jag göra själv innan jag kollar upp den med en firma?
Citera
2020-10-24, 01:24
Bannlyst
Börja med att mäta på batteriet.

Plocka isär och borsta över den med korrosionsdrivande olja och en tandborste, blås sedan av den med tryckluft.
Citera
2020-10-24, 01:26
Medlem
Var det bara bara te eller var det socker i också?
Men skulle tro att den är körd ändå. Klantigt gjort för övrigt!
Citera
2020-10-24, 01:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Börja med att mäta på batteriet.

Plocka isär och borsta över den med korrosionsdrivande olja och en tandborste, blås sedan av den med tryckluft.

Ålrajt. Redan vid "plocka isär" så fick jag en mindre ångestattack, så jag fattar nu att det nog är lite out of my league. Men jättestort tack för svar. Är det så de kommer göra om jag lämnar in den och vad är best och worst case scenario?
Citera
2020-10-24, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ålrajt. Redan vid "plocka isär" så fick jag en mindre ångestattack, så jag fattar nu att det nog är lite out of my league. Men jättestort tack för svar. Är det så de kommer göra om jag lämnar in den och vad är best och worst case scenario?

Mnja, man börjar med att mäta se att strömmen kommer fram igenom batteriet och så fortsätter man....
Tvätta med tex 5.56 är lite fulmeck.

Edit: Är det en väldigt dyr datamaskin, att lämna in den hos en firma kommer kosta en slant.
Har du ingen i din närhet som är kunnig inom felsökning av elektronik?
Citera
2020-10-24, 01:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Var det bara bara te eller var det socker i också?
Men skulle tro att den är körd ändå. Klantigt gjort för övrigt!

Te med teblad lösa i. Inget socker.

Klantigt, absolut, jag har brukat hålla drycker borta från datorer men blivit slarvigare på det. Brukar inte dricka saker med skeden i, fastnade i skeden som sköt muggen som en projektil, snudd emot naturlagarna.
Citera
2020-10-24, 01:35
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Har en Lenovo Thinkpad som fick en halv kopp te över sig. Kändes inte så farligt i stunden, men sedan märkte jag att det var lite mer än jag trodde då det droppade ur andra kortsidan. Hällde ut vätskan.

Väntade två dagar och kickade igång datorn och gjorde backupper som jag legat efter med, som kändes viktigare än hårdvaran. Just nu känns det lite fel val, det var bara tre veckors data.

Stänger av. Låter torka riktigt ordentligt. Startar naturligvis inte sedan. Man kan se spår av gröna tesmulor lite här och där. Pluggar i elen i datorn och elförsörjningsdioden eller vad den nu kan heta, blinkar två gånger. Sedan händer inget mer.

Min kompis var och pillade på den, bl a plockade ur och i batteriet.

Är ärligt inte van vid bärbart även om jag kört det i flera år nu. Vet inte var något sitter.

Vad ska jag göra själv innan jag kollar upp den med en firma?
En förutsättning för att inte slakta elkomponenter som får bada lite är att dra ur alla strömkällor, vilket kan vara svårt på laptops. Har själv dränkt både telefoner och datorer, däremot sådana med enbart en strömkälla, och dessa har överlevt. Föredrar att inte ha inlåsta batterin, men nu har jag också det på min laptop, då den var billig.

Som annan skrev, gå igenom med en multimeter (eller tungan) och se vad som har ström.

Att lämna in den kommer sannolikt kosta mer än vad det smakar.
Citera
2020-10-24, 01:36
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
En förutsättning för att inte slakta elkomponenter som får bada lite är att dra ur alla strömkällor, vilket kan vara svårt på laptops. Har själv dränkt både telefoner och datorer, däremot sådana med enbart en strömkälla, och dessa har överlevt efter en ordentlig handukstork.

Som annan skrev, gå igenom med en multimeter (eller tungan) och se vad som har ström.

Att lämna in den kommer sannolikt kosta mer än vad det smakar.

Tack!

Vad har du gjort i helgen då? Jag har slickat på min dator.

Finemang.
Citera
2020-10-24, 01:38
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Tack!

Finemang.
Låter väl lagom sexigt. Du kan testa det på krogen också, fast då får du hitta någon med riktigt många piercingar.
Citera
2020-10-24, 01:47
Bannlyst
Citat:
Tack!

Finemang.
Citera
2020-10-24, 02:11
Medlem
Haha, jag förstår. Brukar dock skicka den i knät. Vinglas har dock åkt i datorn, det blev inte bra. Tog då bla loss tangentbordet (brukar vara lätt att få bort) och där under var det ganska mycket vin
Citera
2020-10-24, 02:41
Medlem
Bonnatorps avatar
Är grejerna strömfria och får torka ordentligt innan start så ska de i teorin gå hur bra som helst att tvätta med vatten, mem jag vill poängtera:

I teorin går det här bra, men det är inte heller det bästa rådet att bara tvätta allt rakt av och görs därför på egen risk.

Om inget har blivit kortslutet och brunnit av så är det förmodligen en ledande beläggning på någon yta.
Rent vatten leder inte ström särskilt bra alls, men joner och smuts och grejer i vattnet gör det.
Alltså kan torkat te gjort på kranvatten möjligen vara ledande ändå.

Om du plockar isär datorn i så många separata komponenter som möjligt och sköljer dessa med batterivatten bör det få bort alla eventuella beläggningar.
Ha alltså ett tråg av något slag som hela moderkortet ryms att sänkas i. Viktigt att rengöra ordentligt, så skrubba ordentligt med diskmedel och skölj ur tråget noggrannt först.

Tvätta därefter grejerna med hel nedsänkning i helt rent vatten, d.v.s. batterivatten.
Skvalpa runt lite så vattnet får jobba sig in i kontaktytor och dylikt.

Sist är det mycket viktigt att det torkar ordentligt så fort som möjligt. Dels för att unvika fortsatt kortslutning, och definitivt för att undivka rost.
Minst ett dygn framför en bordfläkt. Gärna delvis i torkskåp på låg värme om det finns, efterdom de ska tåla 50-70 grader utan problem.

Skärmen behöver naturligtvis inte tvättas, men moderkort, tangentbord, eventuella knapp/touchpaneler och SSD kan behöva det.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-10-24 kl. 02:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in