Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Har en Lenovo Thinkpad som fick en halv kopp te över sig. Kändes inte så farligt i stunden, men sedan märkte jag att det var lite mer än jag trodde då det droppade ur andra kortsidan. Hällde ut vätskan.
Väntade två dagar och kickade igång datorn och gjorde backupper som jag legat efter med, som kändes viktigare än hårdvaran. Just nu känns det lite fel val, det var bara tre veckors data.
Stänger av. Låter torka riktigt ordentligt. Startar naturligvis inte sedan. Man kan se spår av gröna tesmulor lite här och där. Pluggar i elen i datorn och elförsörjningsdioden eller vad den nu kan heta, blinkar två gånger. Sedan händer inget mer.
Min kompis var och pillade på den, bl a plockade ur och i batteriet.
Är ärligt inte van vid bärbart även om jag kört det i flera år nu. Vet inte var något sitter.
Vad ska jag göra själv innan jag kollar upp den med en firma?
En förutsättning för att inte slakta elkomponenter som får bada lite är att dra ur alla strömkällor, vilket kan vara svårt på laptops. Har själv dränkt både telefoner och datorer, däremot sådana med enbart en strömkälla, och dessa har överlevt. Föredrar att inte ha inlåsta batterin, men nu har jag också det på min laptop, då den var billig.
Som annan skrev, gå igenom med en multimeter (eller tungan) och se vad som har ström.
Att lämna in den kommer sannolikt kosta mer än vad det smakar.