2020-10-24, 04:47
Medlem
Testa ta ur batteri, hårddisk och ramminne. Det brukar sitta under datorn med en skruv i en lucka. Testa starta med nätkabel utan någon av dessa grejer ikopplad, då har du uteslutit om något av detta ställt till det. Men den borde ha startat ändå egentligen men det är en billig felsökning. Kanske atx restart är något att kolla upp.
Senast redigerad av Larsvivalius1605 2020-10-24 kl. 04:50.
Citera
2020-10-24, 07:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Börja med att mäta på batteriet.

Plocka isär och borsta över den med korrosionsdrivande olja och en tandborste, blås sedan av den med tryckluft.
Nej, lämna till service.
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Mnja, man börjar med att mäta se att strömmen kommer fram igenom batteriet och så fortsätter man....
Tvätta med tex 5.56 är lite fulmeck.

Edit: Är det en väldigt dyr datamaskin, att lämna in den hos en firma kommer kosta en slant.
Har du ingen i din närhet som är kunnig inom felsökning av elektronik?
5-56? det är ingen traktor som ska fixas!
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Testa ta ur batteri, hårddisk och ramminne. Det brukar sitta under datorn med en skruv i en lucka. Testa starta med nätkabel utan någon av dessa grejer ikopplad, då har du uteslutit om något av detta ställt till det. Men den borde ha startat ändå egentligen men det är en billig felsökning. Kanske atx restart är något att kolla upp.
Nej man gör ingenting, man låter datorn vara och lämna till service.

Varför ger folk tips som garanterat bara kommer resultera i en hög delar, en hög trasiga delar!?
Citera
2020-10-24, 10:19
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej, lämna till service.

Varför ger folk tips som garanterat bara kommer resultera i en hög delar, en hög trasiga delar!?
+1

Första åtgärd; Stäng av. Andra åtgärd; Koppla loss strömförsörjning och om möjligt ta ur batteriet.

Sedan är det upp till omständigheterna och det egna omdömet. Det kan vara en god idé att skölja med 1) destillerat vatten, 2) avjoniserat vatten eller 3) vanligt kranvatten. Det finns andra tillfällen då man inte ska göra det. "Svarta lådor" bärgade ur hav fraktas i rent vatten medan en mobil ur en fjällsjö kan vara bättre att torka i en påse med okokt ris.

Har man gjort de första åtgärderna i tid på en PC så ska man veta att det är höst troligt att innehållet är räddat i de flesta fall om det inte är en ultratunn notebook med integrerad "hårddisk" typ nyare Mac. I det fallet kan det bli kostsamt men inte omöjligt.
Citera
2020-10-24, 10:24
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
+1

Första åtgärd; Stäng av. Andra åtgärd; Koppla loss strömförsörjning och om möjligt ta ur batteriet.

Sedan är det upp till omständigheterna och det egna omdömet. Det kan vara en god idé att skölja med 1) destillerat vatten, 2) avjoniserat vatten eller 3) vanligt kranvatten. Det finns andra tillfällen då man inte ska göra det. "Svarta lådor" bärgade ur hav fraktas i rent vatten medan en mobil ur en fjällsjö kan vara bättre att torka i en påse med okokt ris.

Har man gjort de första åtgärderna i tid på en PC så ska man veta att det är höst troligt att innehållet är räddat i de flesta fall om det inte är en ultratunn notebook med integrerad "hårddisk" typ nyare Mac. I det fallet kan det bli kostsamt men inte omöjligt.
Tack.

Louis Rossmann har gjort massor med videos på ämnet.
Letade efter klippet där han låter destillerat vatten ligga på moderkort, inom några minuter sker korrosion!

Men detta är en bra intro: https://youtu.be/u1bkQInZWUk
Citera
2020-10-24, 11:37
Medlem
Testa glögg nästa gång haha
Citera
2020-10-24, 12:27
Medlem
Messerschmitts avatar
Om du har hemförsäkring med allrisktillägg så finns det möjlighet att reparation bekostas av denna.

I så fall bör du kontakta försäkringsbolaget innan du gör något. Kan vara värt att kolla vad självrisken är.
Citera
2020-10-24, 13:21
Medlem
yz44s avatar
Tvätta inte elektronik i vatten, leder oundvikligen till korrosion.
Citera
2020-10-24, 17:13
Medlem
shaktas avatar
Nästa gång din laptop dricker té, vänd den upp och ner snabbt och låt ligga med tangentbordet mot någon handduk medans skärmen ligger utanför en kant (så att den verkligen ligger upp och ner). Då kommer du förmodligen klara dig undan med ett trasigt tangentbord.
Citera
2020-10-24, 17:46
Medlem
Lasermopsens avatar
En polare bjöd min laptop på öl, då la tangentbordet o pekplattan av, men funkar med externa. O för ett tag sen var min externa DVD-spelare sugen på rödvin, o det var bara att kassera den...
Citera
2020-10-24, 19:24
Medlem
neuron-drones avatar
Gör inga saker som jag inte vet vad jag håller på med. Dvs allt nytt dubbelkollas och verkar det för trixigt så skiter jag hellre i det. Samt verkar det osäkert eller skumt så samma.

Skulle bara säga att det var en månad sedan detta hände, så tips för vad man ska göra i akutsituation är som att säga att jag kommer göra det igen...

Rent vatten var det ju dessvärre inte, utan det var te med små blad som simmade omkring.

Ska återgå till ämnet efter "corona"dödsförkylningen jag fått.

Vill även skicka med ett tips till sådana som tycker att man inte ska hoarda elektronik. Som anser att allt gammalt bara kastar man. Hade sparat 2 gamla laptops som är totalt obsoleta och dåliga fläktar. Men kickade gång en när olyckan inträffade. Varje sekund ouppkopplad är ju tortyr och jobbigt att göra allt på mobilen.

Hälsar ND och Windows Vista.
Citera
2020-10-24, 19:45
Medlem
Har datorn torkat är det ingen fara ta ut hårddisk . Lugn och fin

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej, lämna till service.

Citera
2020-11-09, 00:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Har datorn torkat är det ingen fara ta ut hårddisk . Lugn och fin

Tack. Får inte liv i backuppen på den datorn så jag hoppas på en OK hårddisk. Nu lyser batteriladdarlampan som den inte gjorde innan om man testar med sladd.

Jag tror jag har bestämt att jag lämnar in den för jag kommer mig inte för att göra något. Och tangentbordet verkar fastlimmat av teblad.

Har varit sjuk i evigheter nu och den tid jag varit OK så har det inte funnits tid att åka in. Sjukt nog har jag medan jag varit frisk uträttat en del dataarbete. Från en dator äldre än... ja de flesta datorer.

Har faktiskt en ännu äldre laptop som brukade funka. Men den verkar stendöd. Synd. Hade varit kul att se om man hade kunnat köra något superminimalistiskt på den bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in