• 1
  • 2
2020-10-23, 20:27
Medlem
Fick ett samtal i morse av en ''förmedlare'' på Nordea som ringde och förklarade för mig att dem kommer ta ett beslut och stänga ner mitt konto om 2 veckor för att jag håller på med bitcoin trading på Localbitcoins och säljer/köper med swish. Han nämnde att det inte är okej då jag har uppgett att kontot ska användas för att ta emot en låg inkomst när jag öppnade kontot för 3 månader sedan och att jag nu har ''en omsättning på 100 000kr'' och att det inte är ok för detta ändamål.

Jag köpte lite mer än 1 bitcoin när priset var lågt och har hållit i dem tills nu senaste månaderna då jag började sälja mot swish på sidan och även köpa mot swish...

Jag frågade om det var något olagligt att hålla på med trading och han sa nej men det är våra regler du kanske hittar en annan bank som accepterar detta. Jag frågade om det skulle vara ok om jag hade en egen firma och gjorde detta och han sa troligtvis fortfarande inte. Han nämnde därutöver att jag kan överklaga beslutet till dem som sitter högre upp på Nordea, jag frågade han om det skulle vara värt det då jag skulle behöva skicka en massa bevismaterial för varenda trade jag gjort på sidan vilket skulle ta tid och energi och han svara ''Nej jag tror inte det skulle ändras något om du överklagade''.

Vad tycker ni? Har dem rätt att stänga mitt konto på det här viset?
Senast redigerad av ddelicous 2020-10-23 kl. 20:30.
Citera
2020-10-23, 20:29
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous

Tyvärr så har de all rätt du har helt inte gjort rätt för dig då man skylla sig själv.
Citera
2020-10-23, 20:31
Medlem
Skattar du för vinsten? De frågar ju för att det inte ska ske några olagligheter på ett bankkonto hos dem. Det kan lätt se ut som penningtvättstransaktioner, och de vill inte ha en skandal till.
Citera
2020-10-23, 20:32
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Fick ett samtal i morse av en ''förmedlare'' på Nordea som ringde och förklarade för mig att dem kommer ta ett beslut och stänga ner mitt konto om 2 veckor för att jag håller på med bitcoin trading på Localbitcoins och säljer/köper med swish. Han nämnde att det inte är okej då jag har uppgett att kontot ska användas för att ta emot en låg inkomst när jag öppnade kontot för 3 månader sedan och att jag nu har ''en omsättning på 100 000kr'' och att det inte är ok för detta ändamål.

Jag köpte lite mer än 1 bitcoin när priset var lågt och har hållit i dem tills nu senaste månaderna då jag började sälja mot swish på sidan och även köpa mot swish...

Jag frågade om det var något olagligt att hålla på med trading och han sa nej men det är våra regler du kanske hittar en annan bank som accepterar detta. Jag frågade om det skulle vara ok om jag hade en egen firma och gjorde detta och han sa troligtvis fortfarande inte. Han nämnde därutöver att jag kan överklaga beslutet till dem som sitter högre upp på Nordea, jag frågade han om det skulle vara värt det då jag skulle behöva skicka en massa bevismaterial för varenda trade jag gjort på sidan vilket skulle ta tid och energi och han svara ''Nej jag inte det skulle ändras något om du överklagade''.

Vad vi tror är väl totalt ointressant om Nordea har skapat dessa regler? Hur satans jobbigt är det att att ta reda på basal jävla information.

Ont. Nordea kommer vid midnatt frysa ditt konto, ta dina likvida medel och donera dom till läkare Utan pass
Citera
2020-10-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Skattar du för vinsten? De frågar ju för att det inte ska ske några olagligheter på ett bankkonto hos dem. Det kan lätt se ut som penningtvättstransaktioner, och de vill inte ha en skandal till.

Nej varenda swish betalning som kommit in har meddelandet ''Köp av bitcoins + referensnummer för specfika traden'', alla jag säljer och köper med är ID-verifierade och gröna på sidan med god tradehistorik. Jag har varit noga på den fronten så att allt ska gå rätt till.

Jag har inte skattat något än men bokför varje transaktion då jag tänkt betala vinstskatt. Han som ringde sa att det skulle inte spela nån roll om jag skattade eller inte för deras del då dem är emot att kontot används för bitcoin trading med swish alldeles oavsett
Citera
2020-10-23, 20:59
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:

Jag frågade om det var något olagligt att hålla på med trading och han sa nej men det är våra regler du kanske hittar en annan bank som accepterar detta. Jag frågade om det skulle vara ok om jag hade en egen firma och gjorde detta och han sa troligtvis fortfarande inte. Han nämnde därutöver att jag kan överklaga beslutet till dem som sitter högre upp på Nordea, jag frågade han om det skulle vara värt det då jag skulle behöva skicka en massa bevismaterial för varenda trade jag gjort på sidan vilket skulle ta tid och energi och han svara ''Nej jag tror inte det skulle ändras något om du överklagade''.

Välkommen till den nya kommunistiska världen där allt ska regleras. =) Sen beror det lite på granskningarna av bankerna senaste tiden i media dessutom. Du ska självklart få göra som du vill så länge det du gör inte är olagligt.
Citera
2020-10-23, 21:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Svårt att öppna ett konto som tillåter trading och istället föra över pengar dit från ditt Nordeakonto?
Citera
2020-10-23, 22:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det här är inte bankens fel. De måste följa lagen om penningtvätt. Nu med alla penningtvättskandaler som Nordea varit inblandade i så antar jag att de skärpt upp sig för att visa myndigheterna att de tar lagen på allvar.

Det är du som gjort fel som inte använder ditt konto på det sätt du meddelat.
Citera
2020-10-24, 00:43
Medlem
Om du öppnar ett konto och uppger att kontot ska ha ett visst ändamål men använder kontot till något helt annat så har de all rätt i världen att stänga ner ditt konto.
Citera
2020-10-24, 00:46
Medlem
Nordea införde förbud mot sina anställda att handla med kryptovalutor tom på sin fritid, utanför Nordeas plattformar. Detta överklagades, men Nordea vann tvisten i rätten. Förmodligen ganska svårt för banken att hålla koll på utanför sina egna plattformar, men det visar ändå ganska tydligt var dom står i frågan om bitcoins.

Det innebär för dig: Vill du handla med krypto, byt bank!
Citera
2020-10-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nordea införde förbud mot sina anställda att handla med kryptovalutor tom på sin fritid, utanför Nordeas plattformar. Detta överklagades, men Nordea vann tvisten i rätten. Förmodligen ganska svårt för banken att hålla koll på utanför sina egna plattformar, men det visar ändå ganska tydligt var dom står i frågan om bitcoins.

Det innebär för dig: Vill du handla med krypto, byt bank!
Nordea har ju rätt att använda sin sk lojalitetsklausul för sina anställda. Det går ju inte för sig att en bankanställd skulle ägna sig åt penningtvätt på sin fritid, eller hur ?
Citat:
Nej varenda swish betalning som kommit in har meddelandet ''Köp av bitcoins + referensnummer för specfika traden'', alla jag säljer och köper med är ID-verifierade och gröna på sidan med god tradehistorik. Jag har varit noga på den fronten så att allt ska gå rätt till.

Jag har inte skattat något än men bokför varje transaktion då jag tänkt betala vinstskatt. Han som ringde sa att det skulle inte spela nån roll om jag skattade eller inte för deras del då dem är emot att kontot används för bitcoin trading med swish alldeles oavsett

Hela idén med BitCoin är ju att transaktionerna ska vara ospårbara. Således kan banken inte kontrollera vad du uppger. Din tradingsida kan vara fejk, enligt banken. Och även insättningsverifikationerna kan delvis vara påhittade. Är omsättningen stor och snabb så kan de visst misstänka att det är något annat som pågår på ditt konto.
Att det är äkta penningtvätt som pågår. Eftersom det kan lätt maskeras som BitCoin-trading fast det inte är det, typ.
Skulle banken/bankerna istället ha tillgång till alla nycklarna till alla wallets, så visst skulle de gå att spåra. Men det lär ju inte hända. Principen för BitCoin wallets är att de ska vara stängda för insyn. Att införa BitCoin är i princip detsamma som falskmynteri, dvs att ge ut falska sedlar och mynt. Dvs ingen kan garantera en falsk sedels, dvs BitCoinens värde. Och man kan säga att varje gång en falsk sedel sätts i omlopp så skadas förtroendet för den äkta sedeln.

Själv tycker jag att BitCoin inte är någon perfekt valuta. Bla så om vi låter det gå några år, så finns risken med sk oändlig rekursion, att transaktionerna inte kan genomföras pga de tar för lång tid.
Att traversera block-chains blir problematiskt om de blir för långa.
Givet att det skulle bli ett mycket stort sälj- och köp-tryck så finns risken att hela förloppet fryser fast. Det blir ungefär som att man måste stoppa handel med aktier, tex ifall kursen faller kraftigt.
BitCoin har ju egentligen ingen koppling till någon centralbank, som garanterar en viss penningpolitik, och dess utbytbarhet mot andra valutor..

BitCoin-vinster har inte att göra med Skatteverket på det viset att Skatteverket kan inte kontrollera ditt BitCoin-innehav.
Man kan mycket väl tänka sig det omvända, att en skattskyldig person vill deklarera stora förluster på sitt BitCoin-konto, i avsikten att bli en sk "nolltaxerare". Finns ju gott om exempel på att folk skaffar sig dessa sk förlustavdrag just för att hamna i en lägre skattetabell.
Citera
2020-10-24, 19:36
Medlem
Haha 100 000 i omsättning via swish
Nordea fattar att du sysslar med droger och försöker tvätta pengarna. De har garanterat anmält dig till polisen redan, så bränn mobilen och lämna landet något år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in