Citat:
Ursprungligen postat av
WykkedWitch
Jag vet att somliga kan ta sig ur en djup deppression med tex LSD ellef psilosybin. Det här handlar inte om det. Total EGOLOSS, sigmanivåer på dmx, nivå 5 på svamp och annat. Emtiness och tomhet. Förklara det enormt "positiva" växandet (utväxlandet) sinnet och själen i dessa tillstånd. Att man i afterglow måste plocka med bitarna som spillrats itu i universum i en krafttfull tripp låter mera rörigt och begränsande på så sätt att man zoomar ut på tok för mycket och under en för kort tid.
Lägger till en definition här bara så vi pratar samma språk. Egodöden kan sammanfattas till en total utsuddning av distinktionen mellan subjekt och objekt.
Först och främst ser jag inte att man kan definiera en egodöd som positiv eller negativ. Egodöden i sig är själva antitesen mot ett tillstånd baserat på min egen identifiering av vad som utgör självet. Alltså ligger tillståndet utanför dessa definitioner. Egodöden är inte någon slutdestination av trippen eller någon form av mål, den bara är där.
Vad som nu kan identifieras som positivt är helt baserat på vad individer som erfar ett sådant tillstånd tar med sig. En egodöd kan lika gärna leda till depersonalisering och förvirring; men den kan även leda till en annan förståelse för rollen vi spelar i detta tredimensionella universum, vi råkar befinna oss i. Med det - en pånyttfödelse av personligheten, till exempel.