• 1
  • 2
2020-10-23, 10:26
Medlem
Lägenheten steg 20% på budgivning är det fortfarande värd att köpa kommer jag kunna sälja den för lika mycket?
Citera
2020-10-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Lägenheten steg 20% på budgivning är det fortfarande värd att köpa kommer jag kunna sälja den för lika mycket?

Det beror väl på utgångspriset och när du ska sälja?
Citera
2020-10-23, 10:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Det beror väl på utgångspriset och när du ska sälja?

Och var den ligger.
Sjujävla dålig trådstart!
Citera
2020-10-23, 10:58
Medlem
mr-virros avatar
Om den är värd priset kan du bara fråga dig själv. Är du rik och kan köpa vad du vill, så kör på.

Om du kommer kunna sälja den för lika mycket är högst oklart, vi har inga spåkulor på Flashback.
Citera
2020-10-23, 11:06
Medlem
Christopher.s avatar
Ha som regel ett pris i huvudet innan du lägger bud. Dvs om någonting har 800.000 kronor i utgångspris, kalkylera innan budgivning vad ditt maxbud är innan du rycka in i något. Låt oss säga att ditt maxbud är 950.000 kronor, och någon bjudet över det så lägg ner budgivningen.
Citera
2020-10-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Om den är värd priset kan du bara fråga dig själv. Är du rik och kan köpa vad du vill, så kör på.

Om du kommer kunna sälja den för lika mycket är högst oklart, vi har inga spåkulor på Flashback.

bostadsmarknaden går ju bara i uppfart så ur ett realistiskt perspektiv är svaret på Hens fråga JA
Citera
2020-10-23, 12:57
Medlem
Citat:
1. Man köper en bostad för att bo i den.

2. Man spekulerar inte kortsiktigt utan planerar för ägande under flera år.

3. Lägenhetens pris bestäms av marknaden. Om två personer vid samma tillfälle är intresserade av bostaden så kan priset öka oerhört mycket. Kommer det ut en motsvarande lägenhet en månad senare så finns det bara en budgivare kvar vilket medför att lägenhet 2 blir flera hundra tusen billigare.

4. Man vet aldrig hur bostadsmarknaden utvecklar sig, framförallt inte på kort sikt. Mot bakgrund av det så är det därför viktigt att man köper en bostad för att bo där i flera år och inte för spekulation.
Citera
2020-10-23, 13:05
Medlem
Citat:

Är jag fet om jag går upp 20% i vikt på ett år?

Vad kostar övriga lägenheter i området?
Citera
2020-10-23, 13:42
Medlem
BosseRingholms avatar
Var utgångspriset på bostaden jämförbart med slutpriser i området? I så fall är det kanske dags att hoppa av.

Var det ett lockpris? I så fall kan det fortfarande vara en jättebra deal.
Citera
2020-10-23, 15:23
Medlem
fittslems avatar
Bostadsmarknaden har stått stilla sedan 3 år tillbaka, dessutom blir det mer och mer bostadsrätter på marknaden som ej blir sålda.
Du lär knappast få mer pengar.

Finns vissa som tror att bostadspriserna fortfarande ökar 10-20% per år, som det gjorde 2009-2016. Men dom lever i det förflutna så lyssna inte på dem.
Senast redigerad av fittslem 2020-10-23 kl. 15:26.
Citera
2020-10-23, 15:45
Medlem
Som flera skrivit, beror på om slutpriset är rimligt eller inte går inte att svara på bara hur mycket den stigit från utgånspris beror även på summan, var själv med en budgivning där höjningarna var 10% av utgånspris men utgångspriset var 5000 så 500 sek var inte mycket.
Om du kan sälja den utan förlust beror på vilken horisont du har, inom 5år kan gå hur som helst ser du 20år frammåt borde du vara säker på att få ut samma summa du gav.
Citera
2020-10-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Bostadsmarknaden har stått stilla sedan 3 år tillbaka, dessutom blir det mer och mer bostadsrätter på marknaden som ej blir sålda.
Du lär knappast få mer pengar.

Finns vissa som tror att bostadspriserna fortfarande ökar 10-20% per år, som det gjorde 2009-2016. Men dom lever i det förflutna så lyssna inte på dem.

Det beror väl på hur populationsutvecklingen ser ut kommande år. Om vi får en återvandringsregering så kommer bostadspriserna antagligen sjunka. Men nu verkar det ju som att vi kanske får ännu mer invandring. Vem vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in