2020-10-23, 16:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Bostadsmarknaden har stått stilla sedan 3 år tillbaka, dessutom blir det mer och mer bostadsrätter på marknaden som ej blir sålda.
Du lär knappast få mer pengar.

Finns vissa som tror att bostadspriserna fortfarande ökar 10-20% per år, som det gjorde 2009-2016. Men dom lever i det förflutna så lyssna inte på dem.

Har du någon källa till det av mig fetade?
Vill du påstå att det är så i hela Sverige?
Citera
2020-10-23, 16:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Lägenheten steg 20% på budgivning är det fortfarande värd att köpa kommer jag kunna sälja den för lika mycket?

Är det en 12 rummare på Strandvägen i Stockholm eller en etta i utkanten av Säffle?

När skall du sälja, om ett år eller åtta år?
Citera
2020-10-23, 16:43
Medlem
Rysk-Bots avatar
Är inte tumregeln att budgivningen ökar priset 20-40% över utgångspris?

Jag har varit på en del budgivningar av villor och radhus för ett par år sedan och det kändes som standard på alla visningar jag var på.
Citera
2020-10-23, 16:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Är inte tumregeln att budgivningen ökar priset 20-40% över utgångspris?

Jag har varit på en del budgivningar av villor och radhus för ett par år sedan och det kändes som standard på alla visningar jag var på.

Det låter som en dålig prissättning av mäklaren, det kallas lockpriser.

Så används oärlig prissättning för bostäder

http://www.boupplysningen.se/maklare/lockpriser
Senast redigerad av trottwell 2020-10-23 kl. 16:50.
Citera
2020-10-23, 16:51
Medlem
Sålde en lägenhet för 6-7 år sedan.
Den blev såld får ungefär 3 x Utropspris.
Efter det så började priset vare det på det området så jag var helt enkelt först.
Som tur är så har priset på den lägenhet jag flyttade till också gått upp med ungefär 2x.
Men betydligt mer attraktivt område.
Senast redigerad av torba 2020-10-23 kl. 16:56.
Citera
2020-10-23, 17:03
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Först är det ett lockpris givetvis sedan ringer mäklarens kompisar och fuskbudar. Mäklaren asgarvar åt dig och kör hem i sin Bentley och sippar Champagne i sin "tiomillavåning".
Citera
2020-10-23, 17:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Sålde en lägenhet för 6-7 år sedan.
Den blev såld får ungefär 3 x Utropspris.
Efter det så började priset vare det på det området så jag var helt enkelt först.
Som tur är så har priset på den lägenhet jag flyttade till också gått upp med ungefär 2x.
Men betydligt mer attraktivt område.

Det låter som att du köpte bostaden av en riktigt dålig fastighetsmäklare, så stort fel får han bara inte ha i sin prissättning.
Anlita inte den mäklaren när du skall sälja.
Citera
2020-10-23, 18:32
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
Det beror väl på hur populationsutvecklingen ser ut kommande år. Om vi får en återvandringsregering så kommer bostadspriserna antagligen sjunka. Men nu verkar det ju som att vi kanske får ännu mer invandring. Vem vet.
De bor i nedgångna kommunala hyresrätter som ingen med arbete skulle vilja bo i. Så det argumentet faller platt. Närhet till skola med bra elevunderlag är ett tungt argument för att bjuda på.
Citera
2020-10-23, 18:34
Medlem
Glackstolps avatar
Prisutvecklingen kommer att styras av politiken. Om insatskravet försvinner, får du se på uppgång. Priserna kommer rusa som de gjorde för 10 år sedan.
Citera
2020-10-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
De bor i nedgångna kommunala hyresrätter som ingen med arbete skulle vilja bo i. Så det argumentet faller platt. Närhet till skola med bra elevunderlag är ett tungt argument för att bjuda på.

Och var tror du alla svenskar flyr då? Indirekt eller direkt det har fortfarande påverkan.
Citera
2020-10-24, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Lägenheten steg 20% på budgivning är det fortfarande värd att köpa kommer jag kunna sälja den för lika mycket?
Använd gärna skiljetecken, tex . (punkt) eller , (kommatecken). Slut på drygheter.

Det är budgivning som gäller, därför bör det vara marknadspris den säljs för, mao vad folk är villiga att betala för lägenheten i detta nu.

Om det är 20% eller 80% över utgångspris är egentligen inte så noga, så länge det är värt det för dig.

När du säljer, ska du då flytta till hyresrätt eller bli inneboende hos någon? Annars spelar det inte heller någon större roll om priserna stiger eller sjunker. Ska du väl flytta brukar det vara till något större, och om priserna har gått ner bör dom även ha gått ner på det du ska köpa. Du kommer således få nästa bostad billigare och kan dessutom göra avdrag för förlusten på din nuvarande lägenhet.

Min poäng är egentligen att man inte ska se sitt boende som en investering, där man räknar med någon garanterad avkastning pga att priserna har stigit 30 år i rad. Du köper boende för att bo, när du väl tar dig ur bostadsmarknaden är det till ålderdomshem eller graven.

Köper du däremot en bostad med syfte att tex hyra ut, är det en investering.
Citera
2020-10-24, 19:15
Medlem
Nix
Citat:
Det låter som att du köpte bostaden av en riktigt dålig fastighetsmäklare, så stort fel får han bara inte ha i sin prissättning.
Anlita inte den mäklaren när du skall sälja.
Det var som in träffande.

Om man vad folk har fått för sin lägenhet på detta område så var det ett rimligt utropspris.
Och efter att jag hade sålt så hopade utropspriserna upp på samma område (till min nivå).

Och jag har tittat på historiska utropspriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in