2020-10-27, 23:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Troligtvis inga effekter som är negativa. Men jag vet inte vad jag har hamnat i för existentiell kris. Om jag pluggar vidare så tänker jag att jag ändå inte kommer landa ett bra jobb pga allt det negativa jag oundvikligen tänker på. Hela mitt tänkande är grundat på konspirationer och är som ett grid-nät i skallen jag inte kan förändra. Tänk dig att gå runt och tänka på konspirationer i 15 år och dagligen tänka negativt. Ur negativitet finns det ingenting som kan växa, och jag förstår det så långt men jag ör helt oförmögen till att lägga upp en plan och ha ett slutmål där jag långsamt arbetar mig mot det. Det är därför jag också behöver lära mig genom trial and error förutom vid monteringstjänster eller saker som inte är så himla abstrakta. Jag är sämst på att intressera mig för andra och när jag får frågor så svarar jag på dem men har ingen tanke på att ställa nån motfråga. Blir ofta så att andra driver mig, men det betyder inte att jag är lat, jag jobbar bra på ackord där jag får instruktioner eller får en uppgift i knät, då presterar jag riktigt bra. På ett jobb utförde jag vissa uppgifter på 30 min när det kunde ta 2 timmar för nån annan.

Hursomhelst så har jag sen förra året varit orolig om att nåt inte stämmer och jag kan inte förklara vad det är, men på nåt sätt vet man inombords att saker och ting är riktigt illa. Och så kom coronan, jag kunde inte veta att det var nåt virus men turbulent skulle det bli. Nästa år blir det värre och så kommer det fortsätta mot allt jag tror på. Man kan säga att det som är på väg är The great reset.

Jag vill kunna sluta att tro på det här och vara lyckligt ovetandes. Men hur?

Om jag vore du skulle jag börja analysera de konspirationer du tror på, jag skulle ifrågasätta dem och plocka isär integriteten i dem. Kan du beskriva vad du anser vara en dominant konspiration som du tror på? Vad innefattar den? Vad säger den?

Citat:
Förut kunde jag hålla distans till tankarna, jag var inte mina tankar förut utan övervakaren av tankarna. Idag är jag tankarna och övervakaren är helt borta. Förstår du vad jag menar?
Jag förstår, distansen går att återfå genom att utöva det jag föreslog ovan.

Citat:
Effekterna av pluggandet är att lära sig, man får vara ganska social (åtminstone mer än vad jag är nu), man får förhoppningsvis en bättre framtid och bättre meriter. Jag pluggade en gång för tio år sen men blev en medelmåtta och vill inte backa bandet tio år för att sitta med 00-talister och känna mig omsprungen. Men jag vet inte. Jag har en ansökan på en yrkeshögskola som kan vara intressant.

Målet är att bara må bra, få vardagen att fungera med stabilt jobb och leva spartanskt.
Vad tycker du om anledningen att plugga för att lära dig och att få vara social? Skulle detta potentiellt kunna vara en anledning till att göra det? Här bör du även kontemplera effekter utav att lära dig och vara social, vad för effekter sker utav att lära dig och vara social?

Att klargöra dessa effekter kan stärka motivationen att plugga.
Citera
2020-10-28, 11:10
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Börsmäklare. 😠 Har förlorat sanslösa summor på just börsen. Hade jag varit långsiktig skulle jag varit ganska rik nu men långsiktighet och autism (om jag har autism) går inte hand i hand. Läste om jobb som passar autiater och börstrejder är "impossible" för nägon med autism. Inte konstigt att jag förlorat på det mest brutala sättet.

Exakt, ditt scenario är träffande. Jag är en idiot och inser det först nu. Jag fattar inte riktigt vad jag har gjort. Har tagit många fel beslut som är alldeles för stora att reparera i en vändning. Permanenta skador, ångerfull och deprimerad pga det. Och alla dessa skräptankar gör att jag står helt stilla. För någon i min ålder är det minst sagt en katastrof, eller autism som är orsaken. För en normal människa förstår och begrundar det du säger och gör nåt åt det men jag är bara fast i tankeloopar.

Japp, det sista är nog så också.

Ett talessätt lyder

We suffer more often in imagination than i reality. Och det stämmer in på mig. Jag lider under min egen hjärna.
För folk som är som vi fungerar det enbart att släppa en sorts besatthet genom att ersätta den med en annan besatthet. Det är därför jag tänkte att du kan hitta något nytt (konstruktivt) intresse som du kan djupdyka i.
Citera
2020-10-28, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag vore du skulle jag börja analysera de konspirationer du tror på, jag skulle ifrågasätta dem och plocka isär integriteten i dem. Kan du beskriva vad du anser vara en dominant konspiration som du tror på? Vad innefattar den? Vad säger den?

Jag förstår, distansen går att återfå genom att utöva det jag föreslog ovan.

Vad tycker du om anledningen att plugga för att lära dig och att få vara social? Skulle detta potentiellt kunna vara en anledning till att göra det? Här bör du även kontemplera effekter utav att lära dig och vara social, vad för effekter sker utav att lära dig och vara social?

Att klargöra dessa effekter kan stärka motivationen att plugga.
Vet inte hur jag ska lägga upp det riktigt men det känns som att utan konspirationerna så har jag ingen kompass för framtiden. Därför sitter jag klistrad med dem i tankarna.
Något som är oundvikligt, en dominant konspiration, är att världen enligt makthavarna ska bli en global komnunistisk diktatur. Självklart kan jag inte förhindra det men motstånd i liten skala kan man göra.

Fick redan svar idag att jag inte kommer in och jag har egentligen inte ekonomi för att plugga vidare.

När jag är social så mår jag bättre och varje gång jag är ensam så får hjärnan en stark avdrift in i mörkret och ältar negativa tankar och sänker mig. Förut kunde jag samordna tankarna och ha ganska bra kontroll över mig och livet. Det fanns till och med en tid där jag var extremt disciplinerad, skärpt, målmedveten, ambitiös och jobbade mot tydliga mål. Men jag har hela tiden långsamt förlorat allt och jag har blivit mer och mer omedveten. Reaktionstiderna är korta och nervigheten stor. För typ 15 år sedan var jag en helt annan människa omgiven av helt andra tankar.

Power of now är nog väldigt rätt, levde mycket så förut men gick vilse sen.

Vill skapa distans och vara med i en helhet. Tänka positivt, hjälpa, bidra, komma till användning och känna att man finns. Annars driver jag bara omkring och inte gör nånting och tänker destruktivt.

Nåt som är viktigt är att om jag på nåt sätt skulle få in pengar så mår jag genast mycket bättre och konspirationerna känns hanterliga och kan klaras av. Jag upplever att världen är avsevärt mörkare när jag är fattig. Med pengar blir jag genast gladare.

Har du nån bok för att hantera det? Eckhart Tolle som nån tipsade är bra. Har läst hans bok The Power of Now.
Citera
2020-10-28, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
För folk som är som vi fungerar det enbart att släppa en sorts besatthet genom att ersätta den med en annan besatthet. Det är därför jag tänkte att du kan hitta något nytt (konstruktivt) intresse som du kan djupdyka i.
Ja det vore drömmen. Att hitta nåt konstruktivt som är lika beroendeframkallande som spelberoende och nöta på det i stället.
Citera
2020-10-28, 20:44
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vet inte hur jag ska lägga upp det riktigt men det känns som att utan konspirationerna så har jag ingen kompass för framtiden. Därför sitter jag klistrad med dem i tankarna.
Egentligen behöver du inget kompass eftersom du i princip alltid anpassar dig till varje given omständighet som uppstår i medvetandet, men det kan vara fördelaktigt att ha ett kompass beroende på hur du konceptualiserar framtiden, men då är det ett mål du har konstruerat som gäller.

Citat:
Något som är oundvikligt, en dominant konspiration, är att världen enligt makthavarna ska bli en global komnunistisk diktatur. Självklart kan jag inte förhindra det men motstånd i liten skala kan man göra.
Vilka makthavare har påstått detta?
Och förövrigt är detta om det nu skulle vara ett mål makthavarna har fullständigt uppnåeligt. Fundera på hur orealistiskt detta är, att hela världens skulle enas under ett styre? Det finns inte någon eller några makthavare som ens kommit i närheten till att ena världen under ett styre, det är flera tusen år tills något sådant ens kan närma sig, det går inte att förstärka och upprätthålla lag och ordning över ett sådant gigantiskt område, för att inte tala om all språkdifferentierbarhet, kommunikation, tro-system och mycket annat som skiljer människor, länder och kulturer åt... det är fullständigt orimligt.

Citat:
Fick redan svar idag att jag inte kommer in och jag har egentligen inte ekonomi för att plugga vidare.

När jag är social så mår jag bättre och varje gång jag är ensam så får hjärnan en stark avdrift in i mörkret och ältar negativa tankar och sänker mig. Förut kunde jag samordna tankarna och ha ganska bra kontroll över mig och livet. Det fanns till och med en tid där jag var extremt disciplinerad, skärpt, målmedveten, ambitiös och jobbade mot tydliga mål. Men jag har hela tiden långsamt förlorat allt och jag har blivit mer och mer omedveten. Reaktionstiderna är korta och nervigheten stor. För typ 15 år sedan var jag en helt annan människa omgiven av helt andra tankar.

Power of now är nog väldigt rätt, levde mycket så förut men gick vilse sen.

Vill skapa distans och vara med i en helhet. Tänka positivt, hjälpa, bidra, komma till användning och känna att man finns. Annars driver jag bara omkring och inte gör nånting och tänker destruktivt.

Nåt som är viktigt är att om jag på nåt sätt skulle få in pengar så mår jag genast mycket bättre och konspirationerna känns hanterliga och kan klaras av. Jag upplever att världen är avsevärt mörkare när jag är fattig. Med pengar blir jag genast gladare.

Har du nån bok för att hantera det? Eckhart Tolle som nån tipsade är bra. Har läst hans bok The Power of Now.
Läs boken igen?
Citera
2020-10-29, 09:18
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ja det vore drömmen. Att hitta nåt konstruktivt som är lika beroendeframkallande som spelberoende och nöta på det i stället.
Har du nån idé om vad det skulle kunna vara för dig?
Citera
2020-10-29, 09:20
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
uppnåeligt
*Ouppnåeligt.
Citera
2020-10-29, 12:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
*Ouppnåeligt.

Helt rätt, klantigt stavfel.
Citera
2020-10-29, 13:46
Bannlyst
Citat:
Har du nån idé om vad det skulle kunna vara för dig?
Inte direkt men bör vara något pengagivande och intressant samtidigt...
Gillar dock spartansk livsstil, fast jobb, god mat, litet ansvar, semester, bra relationer och en enkel livsstil.
Citera
2020-10-29, 16:03
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Inte direkt men bör vara något pengagivande och intressant samtidigt...
Gillar dock spartansk livsstil, fast jobb, god mat, litet ansvar, semester, bra relationer och en enkel livsstil.
Hm, intressant men med litet ansvar. Det är inte det lättaste att hitta ett jobb med den kombinationen. Skulle det funka om jobbet är med litet ansvar men att hobbyn är intressant?
Citera
2020-10-29, 16:10
Bannlyst
Citat:
Hm, intressant men med litet ansvar. Det är inte det lättaste att hitta ett jobb med den kombinationen. Skulle det funka om jobbet är med litet ansvar men att hobbyn är intressant?
Det funkar. Jag är simpel som människa så det passar mig. Abstrakta saker är bara energikrävande, jag önskar jag kunde dem men det blir i längden jobbigt och effekten trist.
Monotona saker är helt ok. Har du själv varit i det här? Du vet vad jag menar när jag har knepigt att hålla distans?
Citera
2020-10-29, 19:12
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Det funkar. Jag är simpel som människa så det passar mig. Abstrakta saker är bara energikrävande, jag önskar jag kunde dem men det blir i längden jobbigt och effekten trist.
Monotona saker är helt ok. Har du själv varit i det här? Du vet vad jag menar när jag har knepigt att hålla distans?
Ok, då har du en uppgift framför dig att hitta något sådant jobb och hobby. Det borde inte vara omöjligt.

Jag kämpar ständigt med tankar och känslor som ibland blir övermäktiga och behöver tyglas, och jag har under åren hittat olika coping skills som håller mig på banan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in