2020-10-23, 05:46
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
smartphone (minst 5000)

https://www.netonnet.se/art/telefone.../1014140.9042/
Med senaste android.
Så var fick du 5000 kr ifrån?

Kan man inte avvara en tusenlapp för en smartphone så är man riktigt snål!
Citera
2020-10-23, 06:07
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Stämmer inte enligt infon på sl.se

Hur gör jag som inte har smartphone och mobilt bank-id?

Då kan du köpa en enkelbiljett i en av våra automater som finns i biljetthallar och på en del perronger eller över disk i spärrarna till tunnelbanan och pendeltåget. Du kan även köpa en enkelbiljett hos ett ombud som säljer SL-biljetter. På Spårväg City, linje 7, kan du även köpa biljett direkt av konduktören.

Enkelbiljetten har samma pris oavsett hur du köper den, med två undantag: engångskort och biljett från konduktör kostar mer.

Som med reskassan börjar engångskortet att gälla från det att du blippar den. Om du inte har blippat kortet innan du stiger ombord på bussen måste du köpa biljett på annat sätt för att ha en giltig biljett då det inte går att blippa framme hos föraren.

Du kan fortfarande köpa biljett med din reskassa via

- biljettläsaren i en tunnelbane- eller pendeltågsspärr,
- hos konduktören på Lidingöbanan och Spårväg City,
- biljettläsaren på en SL-stolpe längs med Nockebybanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Djurgårdsfärjan och på de SL-stolpar som finns på perrongen på de obemannade pendeltågsstationerna.

Förut räckte det om jag blippade vid en biljettkontroll – gäller inte det längre?

Nej, det räcker inte längre att ha täckning för resan på kortet och bara blippa SL-kortet vid en biljettkontroll. Du måste alltid betala för den resa du gör. Det betyder att reskassan ska vara dragen när du påbörjar din resa. Kan du inte visa upp en giltig biljett vid en kontroll, kommer du att få en tilläggsavgift utskriven om 1 500 kronor plus priset av en enkelbiljett (samma pris gäller som vid köp av konduktör, 50 kronor för vuxna och 34 kronor för pensionär, student och ungdom).

--------------
Det är alltså TVÅNG på att blippa kortet före avfärd. Oavsett om närmsta blippstation är två mil bort.

Genomtänkt, efter sex månaders betänketid..

"Du måste köpa biljett på annat sätt om det inte går att blippa reskassan på bussen och du inte redan blippat ditt SL-kort innan du stiger ombord på bussen."

Alltså, om det går att blippa på bussen så gör du det. Nu är detta otillåtet, så jag håller med om att detta är väldigt ogenomtänkt.
Senast redigerad av NysvenskenAbdullah 2020-10-23 kl. 06:12.
Citera
2020-10-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Och de som inte kan anpassa sig och skaffa en smartphone, får skylla sig själva. Det finns smartphones som är nästan lika billiga som knapptelefoner idag.

Utlänningar utan svenskt personnummer får helt enkelt köpa ett periodkort för den tiden de tänkt stanna.

Billiga som knapptelefoner i kassapris ja. En samsung A11 gör väl inte de flesta fattiga direkt.
Men sen kommer du till problemet att sätta upp och förstå den, vilket antingen för en äldre, lite oerfaren människa kan vara nära inpå omöjligt. Har jobbat med att supporta äldre människor ang. modern teknik och har enligt min omgivning ytterst gott tålamod så jag vet vad jag talar om. Även om man är manad att kunna förstå det i slutändan: har man ingen i sin närhet som kan hjälpa gäller det att betala en IT-nisse åtminstone flera konsulttimmar för att slutföra uppsättningen. Detta är inte bra.

Sen har du också problemet med registrering på amerikanska molntjänster och efterföljande data mining som många förståeligen inte vill ställa upp på. Data miningen som görs från en vanlig mobiltelefon bara baserat på platsdata och samtal i mobilnätet är illa nog för väldigt många som inte vill ställa upp på detta heller.

Att tvinga tillfälliga besökare till periodkort... så dumt att jag inte vet var jag ska börja. Det skulle göra Stockholm unikt inkompetent i hela Europa. Bättre att låta alla som har ett utländskt pass åka gratis isåfall så vi inte förstör stadens rykte totalt och går miste om skatteintäkter från presumtiva framtida turister.
Citera
2020-10-23, 09:03
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...

Det blir för dyrt enligt SL själva.

Ha i åtanke att dom allra flesta som reser med SL har månadskort och dessa rullar ju på oavsett. Så det blir inget inkomstbortfall för dessa resenärer.
Sen har en väldigt stor majoritet av resten tillgång till mobilappen. Kvar har vi pensionärer (där många inte vågar åka buss pga Corona) samt ungdomar (som istället kan få skjuts av föräldrarna till stor del, alternativt får skippa vissa aktiviteter helt enkelt). Turister har vi i stort sett heller. Kvar blir en minimal del av befolkningen som hamnar i kläm.

För övrigt är det så tröttsamt att höra det här argumentet om och om igen av folk som inte har någon som helst koll. Samma ickefungerande självklarheter cirkulerar på varenda internetforum/sociala medier och folk ryggdunkar varandra och brölar "ÖÖÖÖÖH, and SL är så usla som inte bara gör den här enkla grejen" när lösningen man diskuterar redan stötts och blötts tusen gånger av lämpliga instanser för att landa i "det är ingen fungerande lösning på problemet pga diverse anledningar".
Citera
2020-10-23, 09:19
Medlem
Intressant som jag tidigare inte lagt märke till.

Det bör nämnas att SLs app har över 4000 recensioner och 1.8 i betyg på Google Play store.
Något är alltså troligtvis galet med funktionaliteten, som tidigare konstaterat. Kanske inte bara jag som varit med om svartnanade biljetter och att det inte går att registrera kreditkort, modern Samsung till trots.

Faktum är att jag tror att jag inte sett någon annan app från en större företag eller myndighet med så lågt betyg.

Och notera att det inte verkar röra sig om ett "omotiverat agg mot statliga företag och myndigheter". SJs app, exempelvis, har 4.3 i betyg och 18000 recensioner. Osar total inkompetens hos SL.

Reflekterar min upplevelse väl, SJs app har fungerat utmärkt när jag använt den.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2020-10-23 kl. 09:27.
Citera
2020-10-23, 10:03
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Men sen kommer du till problemet att sätta upp och förstå den

Och vägrar man anpassa sig till samhället genom att lära sig nya saker, så får man ta konsekvenserna av det, som att förvägras resa med SL och/eller få kontrollavgifter.

Det är precis som att folk som haft körkort i 50 år ondgör sig över nya trafikregler som de måste lära sig, och nya skyltar. Bara att anpassa sig.
Citera
2020-10-23, 10:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
https://www.netonnet.se/art/telefone.../1014140.9042/
Med senaste android.
Så var fick du 5000 kr ifrån?

Kan man inte avvara en tusenlapp för en smartphone så är man riktigt snål!
Hmmm... Du tycker alltså att det är helt okej att betala 1037 kr för en resa? Skojar du?

Jag har en bra, gammal telefon.Med kontantkort.Mina mobilräkningar är hela 100 kr i månaden. För det ringer, sms:ar och surfar jag så mycket jag vill. Och är jättenöjd.

Inser du inte det löjliga i ditt resonemang?
Citera
2020-10-23, 11:00
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Hur FAN understår sig SL att TA BETALT för sina resor?! Nej, nu blir det helikopter in till Stockholm som protest. Det ska visa dem, miljöpartisterna!
Citera
2020-10-23, 11:12
Medlem
Dynamiks avatar
Hatar SL så otroligt mycket. Det finns inget företag jag hatar mer än SL.
Citera
2020-10-23, 11:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det blir för dyrt enligt SL själva.

Ha i åtanke att dom allra flesta som reser med SL har månadskort och dessa rullar ju på oavsett. Så det blir inget inkomstbortfall för dessa resenärer.
Sen har en väldigt stor majoritet av resten tillgång till mobilappen. Kvar har vi pensionärer (där många inte vågar åka buss pga Corona) samt ungdomar (som istället kan få skjuts av föräldrarna till stor del, alternativt får skippa vissa aktiviteter helt enkelt). Turister har vi i stort sett heller. Kvar blir en minimal del av befolkningen som hamnar i kläm.

För övrigt är det så tröttsamt att höra det här argumentet om och om igen av folk som inte har någon som helst koll. Samma ickefungerande självklarheter cirkulerar på varenda internetforum/sociala medier och folk ryggdunkar varandra och brölar "ÖÖÖÖÖH, and SL är så usla som inte bara gör den här enkla grejen" när lösningen man diskuterar redan stötts och blötts tusen gånger av lämpliga instanser för att landa i "det är ingen fungerande lösning på problemet pga diverse anledningar".
I Örebro har vi haft kortläsarna vid mittendörren länge nu. Undrar varför detta skulle bli så dyrt för just SL?
Citera
2020-10-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Hur FAN understår sig SL att TA BETALT för sina resor?! Nej, nu blir det helikopter in till Stockholm som protest. Det ska visa dem, miljöpartisterna!

Återigen, du har som en del andra i tråden missuppfattat alltihopa totalt.
Diskussionen angår att VILJA BETALA men inte kunna göra det på ett rimligt sätt.

Tänk dig t.ex. att du är på en restaurang och ber om notan tre gånger.
Du har väntat en halvtimma men får fortfarande ingen, så du skriver dina uppgifter på en lapp på bordet och drar.
Restaurangen söker då upp dig och informerar om att de endast godtar betalning via sin mobilapp, som du måste registrera dig på via en smartphone. Det visar sig också att appen inte funkar särskilt väl och kraschar när du försöker skriva in dina kortuppgifter. Men vägrar du kommer de stämma dig i domstol.

Ovanstående är i grova drag vad SL sysslar med just nu.
Citera
2020-10-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I Örebro har vi haft kortläsarna vid mittendörren länge nu. Undrar varför detta skulle bli så dyrt för just SL?

Jag tror att det kan ha varit en horribel upphandling hos SLL som ligger bakom. Hört att mycket angående IT och gränskontroll i kollektivtrafiken är EXTREMT dyrt men vet inte om det stämmer. Ryktet är att en plexispärr ska kosta 200 lakan+moms om året...

SL-Access bollades tydligen över från en konsult till en annan när den första bränt en miljard...

Osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in