2020-10-22, 22:51
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vad är det jag missar egentligen? Jag har nu åkt buss sen i april gratis genom att gå på och av utan att ha nåt kort. Eller gratis och gratis, betalar skyhög skatt som ska kompensera SL eftersom de är för inkompetenta för att sätta upp en plexiglasskiva framför sina förare. På vilket sätt ändrar det här det? Inget vad jag ser. Jag kommer fortsätta kliva på bussen och av, betalat endast från mina surt fördärvade skattepengar.

Skillnaden är att om det kommer kontrollanter så får du en tilläggsavgift. Förut klarade du dig om du hade tillräckligt med reskassa för att kunna betala en resa, nu måste resan vara påbörjad innan du kliver på bussen. Det är upp till dig att lösa, att resa med SL är ingen rättighet som vissa verkar tro.
Citera
2020-10-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Herre gud vad många som har svårt att överhuvudtaget förstå vad denna fråga handlar om! Exakt vad är det som är så komplicerat?

Man måste ha giltigt färdbevis när man kliver på bussen, har man reskassa så måste den vara blippad innan man kliver på bussen.

Det gör att ett ytterst litet antal individer nu får anstränga sig till det yttersta och skaffa en smartphone med SL app. Har man svurit fast sig vid att leva som en amish så är detta naturligtvis otänkbart av ideologiska skäl.

Det är bara losers som inte kan lösa detta jätteproblem!

Och gamlingar! Stockholmare verkar inte bry sig om äldre.
Citera
2020-10-22, 22:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Och gamlingar! Stockholmare verkar inte bry sig om äldre.

Nä! Det har nu pandemerats i ett halvår, att SL inte orkat sätta kortläsare vid bakdörrarna är rätt slappt.
Citera
2020-10-22, 23:00
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Skillnaden är att om det kommer kontrollanter så får du en tilläggsavgift. Förut klarade du dig om du hade tillräckligt med reskassa för att kunna betala en resa, nu måste resan vara påbörjad innan du kliver på bussen. Det är upp till dig att lösa, att resa med SL är ingen rättighet som vissa verkar tro.
Jaha ok. Tur då att jag aldrig sett en kontrollant på en buss och vad jag förstått det som så går de inte på utan väntar utanför när man ska kliva av. I och med att jag betalar 100 miljoner i veckan i onödan i skatt istället för plexiglas så är det min rättighet att få åka utan att betala igen.
Citera
2020-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
Nä! Det har nu pandemerats i ett halvår, att SL inte orkat sätta kortläsare vid bakdörrarna är rätt slappt.
Skitslappt!
Det funkar i andra städer men inte i kungliga hufvudstaden! Tror inte mina öron!
Kan inte Kungen ryta ifrån snart?

Pandemin kommer finnas ett tag till tyvärr! Skärpning politiker! Vet hut! Vill ni ha in pengar eller inte? Vad är det som behövs? Jag kan hjälpa till med skruvar och skruvmejsel för att flytta mackapärerna!
Citera
2020-10-22, 23:18
Medlem
Rokushikis avatar
Det är väl ändå lite märkligt att när man måste ha en app för något så är det ingen som har det, trots att vi bor i ett av världens mobiltätaste länder, och dessutom då det inte är ute på landsbygden utan i huvudstaden. Kan det vara så att det är ett gäng snåljåpar som är sura över att dom inte längre lika enkelt kan planka?

Stor humor också att folk tror att dom bara kan hävda att dom inte har någon mobiltelefon och då slippa böter vid kontroll, det är ingen rättighet att åka med SL:s fordon, du får givetvis rätta dig efter deras regler när du åker med dom.
Citera
2020-10-22, 23:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Herre gud vad många som har svårt att överhuvudtaget förstå vad denna fråga handlar om! Exakt vad är det som är så komplicerat?

Man måste ha giltigt färdbevis när man kliver på bussen, har man reskassa så måste den vara blippad innan man kliver på bussen.

Det gör att ett ytterst litet antal individer nu får anstränga sig till det yttersta och skaffa en smartphone med SL app. Har man svurit fast sig vid att leva som en amish så är detta naturligtvis otänkbart av ideologiska skäl.

Det är bara losers som inte kan lösa detta jätteproblem!

För det första: (reskassa-åkare)
Nej, SL kan inte tvinga mig att köpa en smartphone (minst 5000) bara för att kunna åka tunnelbana eller buss.

För det andra:
Stockholm är stort! Och det finns många platser där man påbörjar sin resa som inte ligger i närheten av en tunnelbanestation, pendeltågstation, tvärbana etc.

Nej - SL måste montera blippmaskiner vid dörrarna. Det är den enda utvägen, quite literally.
Citera
2020-10-23, 00:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskenAbdullah
Om du har möjlighet att blippa SL-kortet för att aktivera reskassa-biljett ombord på bussen, då gör du helt enkelt det & åker som vanligt.

Om du inte har möjlighet att blippa SL-kortet för att aktivera reskassa-biljett ombord på bussen, så följer du de angivna alternativa tillvägagångssätten listade på SLs hemsida. [spoiler]https://sl.se/aktuellt/nyheter/reska...t-pa-bussarna/
Stämmer inte enligt infon på sl.se

Hur gör jag som inte har smartphone och mobilt bank-id?

Då kan du köpa en enkelbiljett i en av våra automater som finns i biljetthallar och på en del perronger eller över disk i spärrarna till tunnelbanan och pendeltåget. Du kan även köpa en enkelbiljett hos ett ombud som säljer SL-biljetter. På Spårväg City, linje 7, kan du även köpa biljett direkt av konduktören.

Enkelbiljetten har samma pris oavsett hur du köper den, med två undantag: engångskort och biljett från konduktör kostar mer.

Som med reskassan börjar engångskortet att gälla från det att du blippar den. Om du inte har blippat kortet innan du stiger ombord på bussen måste du köpa biljett på annat sätt för att ha en giltig biljett då det inte går att blippa framme hos föraren.

Du kan fortfarande köpa biljett med din reskassa via

- biljettläsaren i en tunnelbane- eller pendeltågsspärr,
- hos konduktören på Lidingöbanan och Spårväg City,
- biljettläsaren på en SL-stolpe längs med Nockebybanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Djurgårdsfärjan och på de SL-stolpar som finns på perrongen på de obemannade pendeltågsstationerna.

Förut räckte det om jag blippade vid en biljettkontroll – gäller inte det längre?

Nej, det räcker inte längre att ha täckning för resan på kortet och bara blippa SL-kortet vid en biljettkontroll. Du måste alltid betala för den resa du gör. Det betyder att reskassan ska vara dragen när du påbörjar din resa. Kan du inte visa upp en giltig biljett vid en kontroll, kommer du att få en tilläggsavgift utskriven om 1 500 kronor plus priset av en enkelbiljett (samma pris gäller som vid köp av konduktör, 50 kronor för vuxna och 34 kronor för pensionär, student och ungdom).

--------------
Det är alltså TVÅNG på att blippa kortet före avfärd. Oavsett om närmsta blippstation är två mil bort.

Genomtänkt, efter sex månaders betänketid..
Citera
2020-10-23, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Har du sett tvklippet i trådstarten?
Det är ju just det som SL-informationsansvarig säger.
Att du ska gå ner i tunnelbanan och aktivera kortet innan du åker bussen.

Tar tillbaka allt jag sagt. Trodde aldrig kärringen skulle säga något så idiotiskt
Citera
2020-10-23, 00:41
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
det är ett gäng snåljåpar som är sura över att dom inte längre lika enkelt kan planka?

Håller med fullständigt. I stort sett allt kräver app idag. Man måste t.om. ha bankid för att kunna gå på vissa offentliga toaletter.
Då får man som människa anpassa sig.

Så vad är problemet att man måste ha en app för att resa med bussen på annat än periodkort?
Ser hellre att de slopar plastkorten helt och säger att alla får använda app.
Citera
2020-10-23, 00:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

För det första: (reskassa-åkare)
Nej, SL kan inte tvinga mig att köpa en smartphone (minst 5000) bara för att kunna åka tunnelbana eller buss.

För det andra:
Stockholm är stort! Och det finns många platser där man påbörjar sin resa som inte ligger i närheten av en tunnelbanestation, pendeltågstation, tvärbana etc.

Nej - SL måste montera blippmaskiner vid dörrarna. Det är den enda utvägen, quite literally.

Håller med! Fast nu lutar det åt inglasad förarplats och påstigning genom framdörren igen ganska snart! Osmart av SL att komma med detta PR-mässiga katastroftilltag nu efter ett halvår!
Citera
2020-10-23, 02:20
Medlem
Fullständigt orimligt detta. Det innebär alltså att man antingen måste ha en smart telefon eller köpa månadskort för att åka buss. Kan tänka mig att många pensionärer inte passar in på den beskrivningen så SL vill alltså sno pengar från våra redan fattiga pensionärer. Skandalöst på min ära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in