2020-10-22, 01:24
Medlem
EldoradoDiskborstes avatar
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vill-komma-at-plankarna-nu-ska-alla-pa-bussarna-betala

Som artikeln lyder: Från vecka 43 måste alla som åker buss i Stockholm ha en mobilbiljett - annars böter på 1550 kronor.

Jag betalar alltså 700 j*vla spänn för fritidsbiljett på mitt skolkort, och måste ändå köpa en mobilbiljett för att jag ska åka buss in till stan? Eller har jag fattat det fel?

25 spänn in, 25 spänn ut. 50 spänn om dagen - 250 spänn i veckan. 1000 spänn för en månads resande till skolan.

VAD I HELVETE SL?
Citera
2020-10-22, 01:29
Medlem
jaha först tar man bort kontanterna för att minska på turister långsiktigt och nu vill man inte ens sälja en pappersbiljett på pressbyrån med kontanter för att åka buss..
Sverige är fan ta mig sjukaste landet i europa.

SJälv tar jag numera alltid bilen. Aldrig kollektivtrafik.
Citera
2020-10-22, 01:29
Medlem
Måste fungera med busskort också, alla har inte en mobiltelefon eller åtminstonde inte alltid den med sig.
Citera
2020-10-22, 01:31
Medlem
EldoradoDiskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
jaha först tar man bort kontanterna för att minska på turister långsiktigt och nu vill man inte ens sälja en pappersbiljett på pressbyrån med kontanter för att åka buss..

Blir garanterat min riktigt omiljövänliga chevrolet in till skolan imorgon, men då åker man ju också på äcklig tull. Ska fan isolera mig i någon skogsdunge ute på landet och sluta betala skatt, fyfan.
Citera
2020-10-22, 01:40
Medlem
Skolkort bör väl rimligtvis gå som månadskort. Ser inte varför det inte ska räcka.
Citera
2020-10-22, 01:50
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Det är knappt man hänger med i svängarna med alla nya försämringar från SL, är det något som de har bevisat är det att det alltid kan bli bökigare och dyrare för resenärerna.

Varje gång jag läser om SL:s nya prishöjningar eller andra försämringar ser jag lika förvirrad ut som kvinnan i klippet från trådstarten.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vill-komma-at-plankarna-nu-ska-alla-pa-bussarna-betala
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-10-22 kl. 02:01.
Citera
2020-10-22, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Det är knappt man hänger med i svängarna med alla nya försämringar från SL, är det något som de har bevisat är det att det alltid kan bli bökigare och dyrare för resenärerna.

Varje gång jag läser om SL:s nya prishöjningar eller andra försämringar ser jag lika förvirrad ut som kvinnan i klippet från trådstarten.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vill-komma-at-plankarna-nu-ska-alla-pa-bussarna-betala

De får helt enkelt flytta "blippmaskinen" till bakom avspärrningen.
Citera
2020-10-22, 02:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
De får helt enkelt flytta "blippmaskinen" till bakom avspärrningen.

Håller med , de kan ju flytta den till mitten dörren eller något .

Men står ju också i artikeln de med ”vanliga” busskort kan blippa innan de går på bussen. så antar att de kommer sätta ut blipp maskiner likt de som de har på tvärbanan vid busshållsplatserna .
Citera
2020-10-22, 02:30
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...
Citera
2020-10-22, 04:37
Medlem
dayweeds avatar
Nu får du lugna dig. Om du har fritidskort behöver du inte bry dig. Det är endast de som har RESKASSA som måste ha en aktiv biljett. Om du redan har en biljett (fritidskort) kan du fortsätta som vanligt.

Du tror väl inte själv på allvar att du måste ha fritidskort och en enkelbiljett via mobilen?
Citera
2020-10-22, 05:21
Medlem
Politice-Rectams avatar
Kan ett sådant här beslut vara lagligt, och kan det vara lagligt att ålägga betala tilläggsavgift om det inte finns någon möjlighet att köpa en biljett? Det står inte direkt i lagen att det måste vara möjligt att köpa en biljett, men det blir en intressant rättegång om någon bestrider beslutet om avgift.

Citat:
2 § - Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.
Citera
2020-10-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Stackars dig som inte får köpa pappersbiljett.

Vad är detta ens för gnäll? När blev svenska "män" såhär flata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in