2020-10-22, 09:24
Medlem
Den som inte har nån mobil är alltså utestängd. Om inte detta är diskriminering så. Chaufförerna har på många ställen vägrat att ha plexi som varje snabbköpskassörska har, Jävla prinsessor på ärten. Detta kan ju inte få pågå.
Citera
2020-10-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Den som inte har nån mobil är alltså utestängd. Om inte detta är diskriminering så. Chaufförerna har på många ställen vägrat att ha plexi som varje snabbköpskassörska har, Jävla prinsessor på ärten. Detta kan ju inte få pågå.

Har länge funderat över varför inte förarkuren är inbyggd i plexiglas eller liknande såsom övriga förarhytter i kollektivtrafiken är avskilda från passagerarutrymmena. Det handlar inte bara om smitta, utan även risk för psykisk eller fysisk påverkan. Det finns inget behov att sitta med i publiken.
Citera
2020-10-22, 09:58
Medlem
Sist jag provade att köpa mobilbiljett för ett par månader sen via SLs app svartnade den efter tio minuter och gick sen inte att få fram. Hade jag blivit kontrollerad på pendeln hade jag således fått "böter". Gjorde det därför inte igen.

Har en modern Samsung utan någon rootning eller konstiga modifikationer.

Om de ska sälja biljetter primärt digitalt varför krångla till det så jävligt för folk? Det är bara inkompetent. Varför inte ett system där man kan köpa biljetter och som bara nyttjar funktioner som normalt redan finns i telefonen. Registrera ditt kontokort, och sen får du SMS/MMS eller mail med biljetter du köper. Eller kanske både och som backup.

Systemet ska givetvis vara helt online, så att fuska med dubbeldragning kommer inte funka även om biljettlappen är en statisk bild. Går det offline på något sätt får man upphöra med kontrollerna/släppa igenom folk gratis under den tiden det är det.
Citera
2020-10-22, 09:58
Moderator
Neksnors avatar
Ändrade rubriken.
SL - Bara mobilbiljett på bussar från v. 43 -> SL - Bussresenärer med reskassa måste betala innan påstigning från v. 43 2020

/Mod
Citera
2020-10-22, 10:03
Medlem
GeleZachas avatar
Verkar ju helt stört, i synnerhet för de många pensionärer som bara åker då och då (speciellt nu i coronatider), och lämpar sig bäst för reskassan. Det finns ju inte någon möjlighet för dem att åka utan att riskera en svindyr tilläggsavgift om de bor vid ett ställe där det saknas biljettautomater och de inte har smartphones... SL:s "krig" mot plankare med Tamsons i spetsen har nu utvecklats till att drabba även de "hederliga" resenärarna. Skäms på er, SL!
Citera
2020-10-22, 10:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoDiskborste
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vill-komma-at-plankarna-nu-ska-alla-pa-bussarna-betala

Som artikeln lyder: Från vecka 43 måste alla som åker buss i Stockholm ha en mobilbiljett - annars böter på 1550 kronor.

Jag betalar alltså 700 j*vla spänn för fritidsbiljett på mitt skolkort, och måste ändå köpa en mobilbiljett för att jag ska åka buss in till stan? Eller har jag fattat det fel?

25 spänn in, 25 spänn ut. 50 spänn om dagen - 250 spänn i veckan. 1000 spänn för en månads resande till skolan.

VAD I HELVETE SL?
Jag förstår din ilska. Men för det första: Det står ju i artikeln att man fortfarande kan köra med SL access. - man måste bara se till att blippa det. Man får väl tränga sig förbi barriären? Så får vi se hur kul busschaufförerna tycker det är innan de protesterar.

Det finns jättemånga pensionärer och andra, t ex barn, som inte har smartphones. SL kan absolut inte tvinga folk att skaffa smartphone. Så den här idén är inte genomtänkt. Ska de inte låta barn och gamla åka?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-10-22 kl. 10:08.
Citera
2020-10-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...

Undrat precis samma sak. Det är ungefär ssom att någon eller några i kedjan vill göra det svårt att betala och har ett politiskt motiv med att det är på det viset.
Citera
2020-10-22, 10:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Kan ett sådant här beslut vara lagligt, och kan det vara lagligt att ålägga betala tilläggsavgift om det inte finns någon möjlighet att köpa en biljett? Det står inte direkt i lagen att det måste vara möjligt att köpa en biljett, men det blir en intressant rättegång om någon bestrider beslutet om avgift.
Det skulle inte förvåna mig om de sätter upp skyltar på dörrar så att man anses veta att biljett inte säljs ombord.Lägger man till info om vilka möjligheter som finns så borde det vara lugnt. Men en turist med Nokia 2110 kanske slipper böter.
Och vad gäller om man, utrustad med gammal finsk telefon, hoppar på buss 548 vid Ängsjö friluftsgård? Det verkar inte finnas allt för goda möjligheter att köpa biljett i området där.
Citera
2020-10-22, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...

För krångligt och tekniskt avancerat enl SL.
Den lösningen du talar om verkar dessutom finnas i ett flertal städer ute i landet.
Senast redigerad av pe11e 2020-10-22 kl. 11:32. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Nu verkar folk bara ha blivit avkrävda ordinarie biljettpris i flera månader.

Vilket är det helt rimliga då rimlig möjlighet saknats att betala. Och gör så fortfarande.
Blippmaskinen måste ut innanför dörrarna innan böter-vid-inte-betalat är i närheten av rimligt, som det ser ut nu.

Jag är generation Y IT-tekniker/ingenjör och kan säga att det var förbannat krångligt att komma igång med SLs biljettapp och registrera ett kontokort och få igenom en transaktion, och när man väl gjort det funkade den alltså inte särskilt väl.

Hur en "vanlig medborgare" ska väntas klara av detta, speciellt om denne börjat komma upp i åren lite och är oerfaren, verkar för mig oförståeligt. Accessmaskinerna för att fylla på kort är också ganska krångliga, men det går ju att få hjälp i spärren eller på en Pressbyrå om man inte lyckas så missförhållandet är inte lika allvarligt där.
Citera
2020-10-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår din ilska. Men för det första: Det står ju i artikeln att man fortfarande kan köra med SL access. - man måste bara se till att blippa det. Man får väl tränga sig förbi barriären? Så får vi se hur kul busschaufförerna tycker det är innan de protesterar.

Det finns jättemånga pensionärer och andra, t ex barn, som inte har smartphones. SL kan absolut inte tvinga folk att skaffa smartphone. Så den här idén är inte genomtänkt. Ska de inte låta barn och gamla åka?
Har ni inte månadskort i Stockholm?
Tänkandet hos ansvariga verkar fyrkantigt i den stan. De måste anpassa systemet efter verkligheten!
Citera
2020-10-22, 12:25
Medlem
Vad är problemet? Betala vad det kostar att åka. Hur svårt ska det vara?
Vill ni ha något att klaga över, flytta utanför städerna där ni tvingas ha bil. En hint; det är inte billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in