• 1
  • 2
2020-10-21, 10:44
Medlem
Har en kompis som skulle utöka sitt bolån med 300 papp. Bankmannen frågade vad han skulle göra med pengarna och han sa då som det var att han skulle investera i indexfonder. Bankmannen nekade då hans kreditbegäran och hänvisade till god kreditgivningsed och att det är en oansvarig handling även fast polarens ekonomi klarar av lånet med råge.

Vad ska man säga för att få utökat lån? ''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?

Slår vad om att hade han sagt ''Jo ska faktiskt köpa en motorcykel!'' så hade han fått lånet även fast det är en garanterad värdeförlust. Med andra ord så är det mer okej att låna pengar till att köpa saker som kollapsar i värde jämfört med investeringar i vinstdrivande företag som lämnar utdelning och värdetillväxt.
Citera
2020-10-21, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Har en kompis som skulle utöka sitt bolån med 300 papp. Bankmannen frågade vad han skulle göra med pengarna och han sa då som det var att han skulle investera i indexfonder. Bankmannen nekade då hans kreditbegäran och hänvisade till god kreditgivningsed och att det är en oansvarig handling även fast polarens ekonomi klarar av lånet med råge.

Vad ska man säga för att få utökat lån? ''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?

Slår vad om att hade han sagt ''Jo ska faktiskt köpa en motorcykel!'' så hade han fått lånet även fast det är en garanterad värdeförlust. Med andra ord så är det mer okej att låna pengar till att köpa saker som kollapsar i värde jämfört med investeringar i vinstdrivande företag som lämnar utdelning och värdetillväxt.

Som du säger är nog renovering en bättre sak att säga.
Citera
2020-10-21, 10:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nu har jag visserligen aldrig utökat ett befintligt bolån, men jag kan inte föreställa mig att banken begär in kvitton eller underlag på att pengarna faktiskt gått till ex renovering.
Citera
2020-10-21, 11:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Självklart säger banken nej om man öppet säger att man ska gambla med pengarna. God kreditgivningsed som du själv skriver.

Varför berättar din polare denna pinsamma historia för dig och hur kommer det sig att du tycks ha samma inställning som din polare är frågor jag får upp i mitt huvud... Känns som att du och din polare står varandra väääldigt nära...
Senast redigerad av Silverfiskarna 2020-10-21 kl. 11:14.
Citera
2020-10-21, 11:12
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nu har jag visserligen aldrig utökat ett befintligt bolån, men jag kan inte föreställa mig att banken begär in kvitton eller underlag på att pengarna faktiskt gått till ex renovering.

Självklart gör dom inte det.
Citera
2020-10-21, 11:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

När jag utökade fanns de inga krav på att man skulle styrka vad man använt lånet till.
Citera
2020-10-21, 11:29
Medlem
Citat:
''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?

Nej det gör de inte på ett vanligt lån som betalas ut i en klumpsumma.

Däremot finns det en sorts lån som kallas byggnadskreditiv, där tar banken in fakturorna för bygget och ser till att de blir betalda med pengar från kreditivet. Men detta används normalt bara vid större byggen, inte för ett nytt kök t.ex. Vitsen med detta är att det bara löper ränta på den utnyttjade delen av krediten. När bygget är klart läggs denna kredit om till ett eller flera bostadslån.
Citera
2020-10-21, 11:46
Medlem
En motorcykel anses kanske ha ett värde, som banken kan ta av vid behov.

Att köpa värdepapper, där en del kanske köper högriskaktier för, är mycket riskabelt, jämförbart med att köpa lotter.
Citera
2020-10-21, 12:15
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Att köpa värdepapper, där en del kanske köper högriskaktier för, är mycket riskabelt, jämförbart med att köpa lotter.
Personen i fråga tänkte ju dock köpa indexfonder vilket ändå kan ses som klokt
Citera
2020-10-21, 12:27
Medlem
Didajdidajdas avatar
Nej, det begärs inte in några kvitton. Vi gjorde just något liknande, och det var inga problem. Vi hävdade renoveringar. Gick fort och smidigt, och ingen bryr sig.
Citera
2020-10-21, 12:38
Bannlyst
Dom skulle neka ett utökat lån om du sagt du ska köpa motorcykel eller spela bort dom. Renovering är helt ok och inga kvitton behöver uppvisas.
Citera
2020-10-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Nu skulle de köpa indexfonder och om de blir värdelösa indikerar det betydligt större problem i vätldrn ön att TS kompis inte kan betala ränrorna på sina lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in