Citat:
Ursprungligen postat av
Ministaty
Har en kompis som skulle utöka sitt bolån med 300 papp. Bankmannen frågade vad han skulle göra med pengarna och han sa då som det var att han skulle investera i indexfonder. Bankmannen nekade då hans kreditbegäran och hänvisade till god kreditgivningsed och att det är en oansvarig handling även fast polarens ekonomi klarar av lånet med råge.
Vad ska man säga för att få utökat lån? ''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?
Slår vad om att hade han sagt ''Jo ska faktiskt köpa en motorcykel!'' så hade han fått lånet även fast det är en garanterad värdeförlust. Med andra ord så är det mer okej att låna pengar till att köpa saker som kollapsar i värde jämfört med investeringar i vinstdrivande företag som lämnar utdelning och värdetillväxt.
Antingen snackar din kompis goja, eller så var bankmannen han pratade med extremt okunnig.
Jag har själv uppgett att jag ska investera i fonder när jag utökade mitt minimala bolån...tjejen jag pratade med var osäker på om man kunde göra så och fick fråga högre upp och fick svaret att det inte är några problem att göra så alls.
Nu har jag ändå bara en belåning på hälften men när min kollega skiljde sig och skulle köpa ut sitt ex gav jag honom samma förslag och han fick också ok från sin bank för att köpa fonder