2020-10-21, 13:32
Medlem
Nej inga kvitton kommer behövas till banken. Dock kan man ju ifrågasätta det lämpliga i att använda så står hävstångsfaktor speciellt i dessa tider.
Citera
2020-10-21, 13:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
En motorcykel anses kanske ha ett värde, som banken kan ta av vid behov.

Att köpa värdepapper, där en del kanske köper högriskaktier för, är mycket riskabelt, jämförbart med att köpa lotter.
So what, om huset är säkerheten och det finns låneutrymme så ökar inte bankens risk bara för att TS’ kompis handlar på börsen, om det inte blir en sån smäll att värdet på huset understiger lånen. Låter osannolikt att 300’ mer eller mindre skulle spela roll om inte TS’ kompis är sjukt högbelånad. Grinig bank, tycker jag.
Citera
2020-10-21, 14:18
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didajdidajda
Nej, det begärs inte in några kvitton. Vi gjorde just något liknande, och det var inga problem. Vi hävdade renoveringar. Gick fort och smidigt, och ingen bryr sig.
Du är en riktig lögnhals med andra ord
Citera
2020-10-21, 17:34
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Har en kompis som skulle utöka sitt bolån med 300 papp. Bankmannen frågade vad han skulle göra med pengarna och han sa då som det var att han skulle investera i indexfonder. Bankmannen nekade då hans kreditbegäran och hänvisade till god kreditgivningsed och att det är en oansvarig handling även fast polarens ekonomi klarar av lånet med råge.

Vad ska man säga för att få utökat lån? ''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?

Slår vad om att hade han sagt ''Jo ska faktiskt köpa en motorcykel!'' så hade han fått lånet även fast det är en garanterad värdeförlust. Med andra ord så är det mer okej att låna pengar till att köpa saker som kollapsar i värde jämfört med investeringar i vinstdrivande företag som lämnar utdelning och värdetillväxt.

Antingen snackar din kompis goja, eller så var bankmannen han pratade med extremt okunnig.

Jag har själv uppgett att jag ska investera i fonder när jag utökade mitt minimala bolån...tjejen jag pratade med var osäker på om man kunde göra så och fick fråga högre upp och fick svaret att det inte är några problem att göra så alls.

Nu har jag ändå bara en belåning på hälften men när min kollega skiljde sig och skulle köpa ut sitt ex gav jag honom samma förslag och han fick också ok från sin bank för att köpa fonder
Citera
2020-10-21, 18:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
En motorcykel anses kanske ha ett värde, som banken kan ta av vid behov.

Att köpa värdepapper, där en del kanske köper högriskaktier för, är mycket riskabelt, jämförbart med att köpa lotter.

Bostaden är ju för fan säkerheten. "God kreditgivningsed", samtidigt försöker bankerna lura på en sina skitfonder med 2.5% avgift. Kyss mig i röven.
Senast redigerad av Aigis 2020-10-21 kl. 18:47.
Citera
2020-10-21, 19:19
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Har en kompis som skulle utöka sitt bolån med 300 papp. Bankmannen frågade vad han skulle göra med pengarna och han sa då som det var att han skulle investera i indexfonder. Bankmannen nekade då hans kreditbegäran och hänvisade till god kreditgivningsed och att det är en oansvarig handling även fast polarens ekonomi klarar av lånet med råge.

Vad ska man säga för att få utökat lån? ''Renovera köket'' så vill väl dom ha kvitto på att det är klart osv?

Slår vad om att hade han sagt ''Jo ska faktiskt köpa en motorcykel!'' så hade han fått lånet även fast det är en garanterad värdeförlust. Med andra ord så är det mer okej att låna pengar till att köpa saker som kollapsar i värde jämfört med investeringar i vinstdrivande företag som lämnar utdelning och värdetillväxt.
Bäst är att begära ut amorteringsunderlaget, så man är redo att gå till en annan bank.
Citera
2020-10-21, 22:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Han skulle sagt att han skulle köpa aktier i banken han sökte lånet hos.
Citera
2020-10-21, 22:28
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:

Själv sa jag att jag skulle investera pengarna på börsen i rent spekulativt syfte.
Inga problem alls hos Nordnet. Ökat lån ger dig lägre ränta (som lägst 0.79%).
Citera
2020-10-21, 22:48
Medlem
Utökade vårt villalån med 500k för några år sedan som jag gick in med i mitt företag för att täcka upp och inte behöva bli utspädd när vi ville stärka upp. Dvs indirekt aktieköp i högrisk deluxe. Fick inte en fråga på vad pengarna skulle användas till.
Citera
2020-10-22, 16:04
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Antingen snackar din kompis goja, eller så var bankmannen han pratade med extremt okunnig.

Jag har själv uppgett att jag ska investera i fonder när jag utökade mitt minimala bolån...tjejen jag pratade med var osäker på om man kunde göra så och fick fråga högre upp och fick svaret att det inte är några problem att göra så alls.

Nu har jag ändå bara en belåning på hälften men när min kollega skiljde sig och skulle köpa ut sitt ex gav jag honom samma förslag och han fick också ok från sin bank för att köpa fonder
Märkte att Hypoteket säger exakt samma sak när Jan Bolmesson ställer frågan till dom: https://youtu.be/CW-ZfOkc3oY?t=1348

dom hänvisar också till god kreditgivningsed
Citera
2020-10-22, 16:15
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Han skulle sagt att han skulle köpa aktier i banken han sökte lånet hos.
Tror du det skulle funka?
Citera
2020-10-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tror du det skulle funka?

Tror du det var ett uppriktigt förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto