2020-10-21, 16:14
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män"

Jag har nog postat definitionen 100ggr här och många andra har gjort det samma men den tycks vara väldigt svår att förstå eller ta in av många. Definitionsmässigt handlar det alltså om samma möjligheter.

Men! Feminism är ett paraplybegrepp. Det är en samling rörelser och ideologier så folk tycker olika. Det finns säkerligen folk av bägge sorter. Det kanske verkar förvirrande av den anledningen att du varken har läst definitionen (du nämner ju själv orden 'per definition' i TS och tror att den är tvärtemot den riktiga definitionen) eller kunnat förstå att folk kan tycka olika och fortfarande hålla med om grundidén.

Försök tänka på det lite som begreppet 'demokrati'. Alla som är för demokrati tycker att folket ska få vara med och bestämma och ges möjligheten att påverka sitt samhället på något sätt och i någon mån. Där finns alltså en delad grundidé.

Men sen finns där en hel drös av olika inriktningar och idéer om hur man bäst utformar en demokrati. Vissa gillar representativ demokrati och kanske trycker att folk som förespråkar direktdemokrati är radikala tokar och direktdemokrater kanske anser att de som vill behålla den representativa demokratin är mossiga och allt för konservativa osv osv. Där råder alltså delade meningar.

Vissa kan säga sig kämpa för demokrati men egentligen kämpa för något annat. Det existerar överallt, givetvis även inom feminismen. Det gör däremot inte feminismen till något annat än vad det är: strävan efter jämställdhet mellan könen.

Förfalskade finns för att det finns riktigt guld.
Så vilka rättigheter kvinnor har som män saknar vill de göra sig av med först?

Vart finns den diskussionen inom feminismen?
När ser vi feminister kämpa för att män ska få gratis PSA-prov varje år?
När får vi se feminister kräva att pojkar i treårsåldern ska få leka med bilar och traktorer i förskolan, om det är vad de vill?
När få vi se feminister kräva att pojkar ska ha rätt till en skola som även är anpassad för dem, så de slipper känna att hela skolan är 9 år av ångest, där de inte får använda sina egna inlärningsmetoder fullt ut?
När får vi se feminister kämpa för att göra något åt Skolmyndigheten som kräver att dessa pojkars toxicitet ska utrotas redan från treårsåldern?
När får vi se feminister kräva att minst 50% av de tyngsta utomhusjobben tas av kvinnor? Sopåkare, gruvarbetare, skogshuggare, takläggare, murare, betongarbetare, armerare osv?
När får vi se feminister kämpa för att de utslagna i samhället inte bara består av 85-90% män?
När får vi se feminister kräva att de belopp ROKS och UNIZON får ska delas så att män får lika mycket?
När får vi se feminister kräva att män ska ha samma rättigheter och möjligheter i familjedomstolar?
När får vi se feminister kämpa för att de ska få lika straff för lika brott?
När får vi se feminister kämpa för att pojkar inte heller ska få könsstympas i Sverige?
När får vi se feminister kämpa för att all diskriminering ska ses som lika illa?

Välj en, välj alla och har du svaren på dessa kan du få hundra till.
Senast redigerad av Flickfotograf 2020-10-21 kl. 16:22.
Citera
2020-10-21, 16:20
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag förslår att du läser mitt inlägg igen, för så trög kan väl ingen vara?
De hade samma rättigheter och möjligheter på 70-talet.
Idag har de helt olika förutsättningar och tiotalsmiljarder i stöd för att utvidga dessa skillnader ytterligare, samtidigt som pojkar trillar av redan i skolåldern.
Vad fan har de gjort för att förtjäna det?

Men du frågar efter begreppet ”feminism” vilket fanns långt innan 1970. Ordet användes först som skällsord främst för feminina män. Rörelsen är alltså sprungen ur en tid när det inte var speciellt jämställt mellan könen. Skulle inte påstå att det var det under 70-talet heller.

Men idag är det ju helt annorlunda och kvinnor är snarare mer framgångsrika som grupp. Dock väljer dom i högre grad yrken som inte betalar bra.

Tredje vågens feminism är något helt annat än första och andra. Den fokuserar mer på individer och teoretisering utan någon större vetenskaplig grund.
Citera
2020-10-21, 16:24
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Men du frågar efter begreppet ”feminism” vilket fanns långt innan 1970. Ordet användes först som skällsord främst för feminina män. Rörelsen är alltså sprungen ur en tid när det inte var speciellt jämställt mellan könen. Skulle inte påstå att det var det under 70-talet heller.

Men idag är det ju helt annorlunda och kvinnor är snarare mer framgångsrika som grupp. Dock väljer dom i högre grad yrken som inte betalar bra.

Tredje vågens feminism är något helt annat än första och andra. Den fokuserar mer på individer och teoretisering utan någon större vetenskaplig grund.
Ja jösses...
Jag störs inte av att du ser att tredje och fjärde vågens feminister gått för långt.
Jag störs av att du är så naiv att du tror att de två första inte ingick i samma plan.
Nu är det en kult och en hjärntvättad masshysteri och det spelar faktiskt ingen roll hur mycket du käbblar med mig.

Jag är inte den som kommer backa eller vika ner mig.

Och det borde du förstått för länge sen.
Citera
2020-10-21, 16:28
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män"
Har du postat definitionen 100 ggr och fått till den fel igen?
Ingenstans kräver feminister samma skyldigheter.
Skuld är automatiskt riktat mot vita heteronormativa cis-män.
#patriarkatet
Citera
2020-10-21, 16:30
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Män och kvinnors myndighet skiljer sig markant genom historien fram till 1921. Du är helt enkelt obildad i svensk historia.

Du efterfrågar själva begreppet ”feminism” i trådstarten och det startades naturligtvis som en rörelse för att likställa kvinnors juridiska och medborgerliga rättigheter med mannens.
Du är så otroligt tjockskallad att jag inte orkar med dig mer.
Läs mitt inlägg igen och igen tills du fattar.
Citera
2020-10-21, 16:47
Medlem
Citat:

Jag vet inte vilka rättigheter det är du syftar på och är inte intresserad av att 'göra fotjobbet' och läsa igenom dina 2800+ poster som du tyckte jag skulle göra för att få reda på det.

Sen vet jag inte hur jag ska förklara på ett tydligare sätt än jag redan gjort att folk har olika åsikter inom feminismen. Det är en samling av rörelser och ideologier. Ett pataplybegrepp. Alltså kommer du kunna få olika svar från olika människor. Det som förenar är att samtliga vill att män och kvinnor ska ha samma juridiska, ekomiska och sociala rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Hat du några konkreta förslag på förbättringar, du som känner dig diskriminerad pga ditt kön? Jag delar inte den känslan så du får gärna förklara hur du upplever det.

Vart debatterna pågår är jag fel person att svara på. Jag sitter inte på några andra feminismrelaterade forum och är inte egagerad. Jag stöter i princip aldrig på någon irl som häver ur sig den skiten man finner här på forumet eller som inte kan fatta jävligt simpla begrepp eller definitioner. De flesta förstår vad det är och håller med grundprincipen.

Är du nyfiken och vill veta mer så kan du förslagsvis sätta dig in i saken. Googla lite, läs på, prata med diverse föreningar eller kolla in feministiska forum. Det finns säkert massor av dem på Facebook.
Citera
2020-10-21, 16:51
Medlem
udons avatar
Citat:
Du är så otroligt tjockskallad att jag inte orkar med dig mer.
Läs mitt inlägg igen och igen tills du fattar.

Historien ändrar sig inte bara för att du tycker att den borde det.

Kvinnor har inte haft samma status och inflytande som män. Men det har ju ganska lite att göra med dagens stollerier som feministrörelsen pysslar med.

En feminist eller kvinnorättskämpe från 20-talet skulle nog knappast trivas i feministiskt initiativ
Citera
2020-10-21, 16:56
Medlem
Citat:
Har du postat definitionen 100 ggr och fått till den fel igen?
Ingenstans kräver feminister samma skyldigheter.
Skuld är automatiskt riktat mot vita heteronormativa cis-män.
#patriarkatet

Nu gör du samma misstag igen. Du tittar inte på definitionen utan tar på dig offerkoftan och försöker känna efter vad ett ord har för definition.

Jag är vit, hetero cis och man. Jag delar inte din uppfattning. Det beror nog delvis på vart man befinner sig och hur känslig man är.

Jag sitter mest här och får snarare uppfattningen om att skulden bakom all världens problem, krig och eländen riktas mot feminism, kvinnor, vänstern och invandrare medens den vita, konservativa, heterosexuella cis-mannen står för allt som är positivt i världen.

Tänk så olika det kan vara...
Citera
2020-10-21, 17:39
Medlem
Citat:

När får vi se feminister kräva att pojkar i treårsåldern ska få leka med bilar och traktorer i förskolan, om det är vad de vill?
När få vi se feminister kräva att pojkar ska ha rätt till en skola som även är anpassad för dem, så de slipper känna att hela skolan är 9 år av ångest, där de inte får använda sina egna inlärningsmetoder fullt ut?
När får vi se feminister kämpa för att göra något åt Skolmyndigheten som kräver att dessa pojkars toxicitet ska utrotas redan från treårsåldern?
När får vi se feminister kräva att minst 50% av de tyngsta utomhusjobben tas av kvinnor? Sopåkare, gruvarbetare, skogshuggare, takläggare, murare, betongarbetare, armerare osv?
När får vi se feminister kämpa för att de utslagna i samhället inte bara består av 85-90% män?
När får vi se feminister kräva att de belopp ROKS och UNIZON får ska delas så att män får lika mycket?
När får vi se feminister kräva att män ska ha samma rättigheter och möjligheter i familjedomstolar?
När får vi se feminister kämpa för att pojkar inte heller ska få könsstympas i Sverige?
När får vi se feminister kämpa för att all diskriminering ska ses som lika illa?

Wow! En hel lista av saker! Tack Mycket av detta kan du ju få se ifall du engagerar dig för det istället för att förvänta dig att andra ska göra det åt dig. Man driver de frågorna som ligger en närmst och det är svårt att hålla hur många bollar i luften som helst samtidigt. Sen har jag inte hört en enda feminist påstå att samhället är helt jämställt. De flesta verkar tvärtom anse att det finns en hel del kvar att göra och att feminism därför behövs.

Tycker personligen att vissa av punkterna låter vettiga, bland annat att vi borde förbjuda icke-medicinskt motiverade kirurgiska ingrepp på barn.

När det gäller tex fördelandet av pengar till kvinno- kontra mansjourer så tycker jag det bör fördelas efter behov. Kan man visa att där finns ett lika stort behov så bör pengar såklart fördelas lika. Jag misstänker dock att män mer sällan söker sig till jourer för den typen av hjälp, men jag kan ha fel. Sen tror Jag även att män mer sällan är villiga att volontära och det är ju främst via volontärer olika jourer drivs. Vet att varje mansjour jag har kollat in skriker efter det och jag känner inte en enda snubbe som har gjort det. Däremot kan jag på rak arm komma på 3 kvinnliga bekanta som har gjort det. En mansjour behöver ju just män som driver dem. Blir konstigt annars.

Däremot bör man lägga mycket mer krut på psykvården och att bekämpa vad det nu är som gör att män söker hjälp allt mer sällan än kvinnor gör. Detta gör man ju bland annat från feministiskt håll och är en av de sakerna man menar med toxisk maskulinitet. Normen att vi ska vara så jävla starka och självständiga hela tiden och inte ska visa några känslor. Då är vi ju känslostyrda precis som fjollorna och sliddjuren. Vi ska bara pressa ner den skiten så långt in det bara går och bita ihop.

Du ser ju själv att det inte är helt jämställt, så kom in i matchen och engagera dig för just din hjärtefråga! Jag tror många skulle haka på om du gav dig fan på att driva frågan om gratis PSA-prov. Det är en jättebra idé!

Starta en förening. Skriv insändare och debattartiklar. Försök starta en diskussion som handlar om ämnet i sig självt och driv på den förändring du vill se.

Det som har drivits igenom har ju gjort detta tack vare hårt slit och ett jävla engagemang från tusentals människor under många, många år.
Citera
2020-10-21, 19:11
Medlem
Citat:

Angående lika behandling i domstolar. Varför tror du att det är på det sättet? En förlegad syn på könen och dess roller kanske? Att vissa anser att kvinnor är bättre på att ta hand om barn osv tror jag till stor del ligger bakom detta. Vad tror du?

Att män kan vara precis lika lämpliga föräldrar och bör ta sin del av ansvaret har ju varit på den feministiska tapeten ett bra tag nu och nämns rätt ofta även här på forumet. Du är ju relativt aktiv så det borde du ha sett.

Att barn ska få leka med vilka leksaker de vill har man ju också hört rätt många gånger.

Vad du menar med att skolan och att pojkar inte får använda sig av de inlärningsmetoder som passar dem förstår jag inte. Kan du utveckla?

Att engagera sig för att färre personer ska slås ut ur samhället gör nog både feminister och andra. Att göra det till en könsfråga tycker jag är onödigt. Jag är inte så insatt i just det och vet inte hur man har motiverat könsriktade insatser om man nu har gjort det. Det borde oavsett vara en bra mycket större prioritet att få ner det allmänna antalet så mycket det går.

Tror de flesta tycker att diskriminering är illa. Hur menar du på att man rent praktiskt skulle kämpa för att folk ska se all diskriminering som lika illa? Hur mäter man det? Vilken form av diskriminering talar du om?

Angående inkvotering och positiv särbehandling så har det alltid debatterats vilt om frågan. Har aldrig hört någon seriöst föreslå att det ska vara 50/50 inom alla yrken och jag tror det är få som vill ha det så. Däremot har det väl diskuterats om tjejer inom diverse grovarbeten. Att man vill få in fler i byggbranschen osv. Har En bekant som beklagade sig över att kommunen anställde för många kvinnliga sommarjobbare inom parkvården där han jobbade och att vissa av dem var alllt för klena för jobbet, så visst tror jag det här funnits en viss kamp från feministiskt håll även där.

Personligen är jag inte för millimeterrättvisa alla gånger men tycker knappast det är konstigt att man har försökt få in kvinnor inom politiken eller diverse styrelser.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-10-21 kl. 19:49.
Citera
2020-10-21, 20:02
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Som vanligt svamlar du runt i mörkret och vad du "skulle säga" mot bakgrund av det är fullkomligt egalt.

På 70-talet kom en lag som är tvingande om jämställdhet, så kunde man visa att det inte var jämställt, så gör man en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, så tar de det till rättegång och så kostar det hundratusentals kronor i böter, eller mer, plus att man får bock i kanten som arbetsgivare. Precis som dreven i samband med metoo. När män började anmäla missförhållanden skrev de tillägg till lagen, där man sa att "viss diskriminering (läs åt rätt håll) inte räknas, utan är "positiv särbehandling", ungefär som reparationer för "gammal ost". (Som de drabbade aldrig haft något med att göra)

Det finns massor av områden där pojkar och män ramlat efter, men det finns INGEN positiv särbehandling för att få dem tillbaka up på banan. De dör till och med, medan feminister firar treårsdagen av metoo. Vilken jävla succé, va?

Det handlar BARA om tjejerna. Alltså är feminism en totalitär och fascistisk sekt med målet total dominans på ALLA plan. Rent manshat. Mia Skäringer har en show på Netflix om det.
Den går ut på ganska precis samma sak som alla feminister drivit på sne 60-talet. Julis Bindel ville sätta alla män i läger, The future is female handlar om att utrota 90% av alla män och Ebba-Witt skrev på framsidan av varje tidning att det är slutknullat för kulturmannen.
Mia Skäringer och Helena Bergström säger EXAKT samma sak.

Ingen ifrågasätter deras budskap, precis som SCUM-manifestet hyllades av varje prominent feminist i landet. SVT och TV4-huset kryllar av dem, så lär du dig se skillnad på dem, kommer du förfäras, men du är fortfarande blind.

Utan något som helst eget ansvar.

Minns du att du påstod något om skyldigheter?
Jag kommer hålla dig ansvarig tills du hittar en enda källa till det någonstans.
Senast redigerad av Flickfotograf 2020-10-21 kl. 20:09.
Citera
2020-10-21, 20:10
Medlem
Citat:
Som vanligt svamlar du runt i mörkret och vad du "skulle säga" mot bakgrund av det är fullkomligt egalt.

På 70-talet kom en lag som är tvingande om jämställdhet, så kunde man visa att det inte var jämställt, så gör man en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, så tar de det till rättegång och så kostar det hundratusentals kronor i böter, eller mer, plus att man får bock i kanten som arbetsgivare. Precis som dreven i samband med metoo. När män började anmäla missförhållanden skrev de tillägg till lagen, där man sa att "viss diskriminering (läs åt rätt håll) inte räknas, utan är "positiv särbehandling", ungefär som reparationer för "gammal ost". (Som de drabbade aldrig haft något med att göra)

Det finns massor av områden där pojkar och män ramlat efter, men det finns INGEN positiv särbehandling för att få dem tillbaka up på banan. De dör till och med, medan feminister firar treårsdagen av metoo. Vilken jävla succé, va?

Det handlar BARA om tjejerna. Alltså är feminism en totalitär och fascistisk sekt med målet total dominans på ALLA plan. Rent manshat. Mia Skäringer har en show på Netflix om det.
Den går ut på ganska precis samma sak som alla feminister drivit på sne 60-talet. Julis Bindel ville sätta alla män i läger, The future is female handlar om att utrota 90% av alla män och Ebba-Witt skrev på framsidan av varje tidning att det är slutknullat för kulturmannen.
Mia Skäringer och Helena Bergström säger EXAKT samma sak.

Ingen ifrågasätter deras budskap, precis som SCUM-manifestet hyllades av varje prominent feminist i landet. SVT och TV4-huset kryllar av dem, så lär du dig se skillnad på dem, kommer du förfäras, men du är fortfarande blind.

Utan något som helst eget ansvar.

Minns du att du påstod något om skyldigheter?
Jag kommer hålla dig ansvarig tills du hittar en enda källa till det någonstans.

Jag har blivit positivt särbehandlad in i vårdsektorn men det blev inget liv i luckan över deteftersom det ansågs bra att ha både kvinnor och män på arbetsplatsen och männen lyste med sin frånvaro.

Ett exempel på samma skyldigheter är skyldigheten att betala till den förälder som har vårdnaden av barnet om föräldrarna är separerade. Detta helt oavsett kön.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-10-21 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in