Detta är feminismens grund och vad ordet står för: "Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha
samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter." (Min fetning)
Det är väl inte mycket man kan ha emot ovanstående definition utan det är bara att haka på. Eller hur?
Att det känns för dig som om ordet "feminism" betyder något helt annat än vad det faktiskt betyder handlar alltså om dig och inte om feminismen.
Sen finns det olika tolkningar av hur detta ska omsättas i praktiken och, precis som i de flesta rörelser, finns det diverse fanatiker som anser att målet helgar medlen, ända in i kaklet "män är bara ett nödvändigt ont som det vore skönt att slippa". Men bara för att en antifeminist skriver i ett PM att han vill skära halsen av mig, tror ju inte jag automatiskt att det är vad alla som diskuterar emot feministiska skribenter/åsikter i detta forum också vill. Jag tror inte ens att alla antifeminster här anser att deras fruar, syskon, döttrar, mödrar borde tvingas in i hemmen och fråntas sina tillkämpade rättigheter inklusive rösträtt, även om det argumentet förs fram som en självklar lösning på det hemska problemet "Kvinnor har fräckheten att yttra en egen åsikt om sin egen tillvaro".
På samma sätt vore det sympatiskt om skribenter här inne kunde se att åsikter om hur man löser problem faktiskt varierar också bland feminister, trots det gemensamma grundparaplyet så att säga, men ja ja, jag vet - det kommer inte att hända under min livstid.