• 4
  • 5
2020-10-19, 19:59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Det viktiga är att betala av lånet så snabbt du kan. Investera och ta avkastningen till att betala av lånet på 10 år är nog er bra sätt.

Om du tittar på statistik så har 90% lån som amorteras över 30år. Tittar du på folk som har tillgångar över 10 miljoner så betalar dom av sina hem på 11år och 67% har betalt av sina bolån.

Att betala av lån snabbar är statistiskt sett ett av dom bästa sätten att bygga din förmögenhet snabbare.

Du får bättre avkastning på marknaden än vad din ränta sjunker med om du skulle amortera av snabbare.
Citera
2020-10-20, 16:06
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Med låga räntor och stigande marknader är det statiskt sett bättre att inte amortera och istället betala ränta och investera. Det är ren matematik. Att sedan personer med en mindre förmögenhet i större utsträckning amorterar skulle jag se som mer naturligt med hänsyn till riskminimering när man ändå har kapitalet.

Du får annars gärna ge källa på din sista paragraf eftersom ren matematik säger precis det motsatta.

+1 - exakt vad jag också syftade på.

Statistikt sett är det matematiskt mer lönsamt att investera dina amorteringspengar i fonder eller dyl som ger dig en högre avkastning än din aktuella ränta.

Det är ett faktum.

Sen huruvida vissa grupper har statistikt sett sen en större värdeökning av deras förmögenheter, och de grupperna har också övertid betalat av lån inom en kortare tidsperiod är inte cause and effect. Det finns säkert 1000 andra statiska jämförelser man kan göra men det är inte det vi diskuterade ovan.
Citera
2020-10-21, 13:36
Medlem
Baserat på historisk utveckling så är det ju bäst att lägga så liten andel som möjligt på insatsen under förutsättningen att du investerar resten in indexfonder. Men finns ju en osäkerhetsfaktor speciellt i dessa tider, själv la jag 25% men mest för det kändes bra intr vara så skuldsatt så var orationell.
Citera
2020-10-22, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
+1 - exakt vad jag också syftade på.

Statistikt sett är det matematiskt mer lönsamt att investera dina amorteringspengar i fonder eller dyl som ger dig en högre avkastning än din aktuella ränta.

Det är ett faktum.

Sen huruvida vissa grupper har statistikt sett sen en större värdeökning av deras förmögenheter, och de grupperna har också övertid betalat av lån inom en kortare tidsperiod är inte cause and effect. Det finns säkert 1000 andra statiska jämförelser man kan göra men det är inte det vi diskuterade ovan.

Håller med att man inte ska blanda ihop kausala förhållanden med korrelation. Att betala av huset betyder inte att du blir rik. Men när man tittade på 50.000 dollarmijonärer i 2018 så hade 67% betalt av sina bolån och i snitt på 11 år.

Så klart, är möjligt att dom blev miljonärer just eftersom dom äger hela huset och det har gått upp i värde, men också möjligt att dom tjänade så mycket på marknaden att dom kunde kasta massa på huset för att i långa loppet tjäna mer pengar.

Låna pengar för att investera kan vara riskabelt då marknaden kan vara volatil. Få ytterligare lån är också svårt då du har ett stort bolån hängande över dig så svårt att expandera på investeringen.

Men, hey, säkert som många andra här så lever jag inte ska jag lär. Sitter på över 30miljoner i bostadslån så långt ifrån att ha betalt allt och kommer inte kunna betala på 11 år:-)
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in