Citat:
Ursprungligen postat av
polagom
+1 - exakt vad jag också syftade på.
Statistikt sett är det matematiskt mer lönsamt att investera dina amorteringspengar i fonder eller dyl som ger dig en högre avkastning än din aktuella ränta.
Det är ett faktum.
Sen huruvida vissa grupper har statistikt sett sen en större värdeökning av deras förmögenheter, och de grupperna har också övertid betalat av lån inom en kortare tidsperiod är inte cause and effect. Det finns säkert 1000 andra statiska jämförelser man kan göra men det är inte det vi diskuterade ovan.
Håller med att man inte ska blanda ihop kausala förhållanden med korrelation. Att betala av huset betyder inte att du blir rik. Men när man tittade på 50.000 dollarmijonärer i 2018 så hade 67% betalt av sina bolån och i snitt på 11 år.
Så klart, är möjligt att dom blev miljonärer just eftersom dom äger hela huset och det har gått upp i värde, men också möjligt att dom tjänade så mycket på marknaden att dom kunde kasta massa på huset för att i långa loppet tjäna mer pengar.
Låna pengar för att investera kan vara riskabelt då marknaden kan vara volatil. Få ytterligare lån är också svårt då du har ett stort bolån hängande över dig så svårt att expandera på investeringen.
Men, hey, säkert som många andra här så lever jag inte ska jag lär. Sitter på över 30miljoner i bostadslån så långt ifrån att ha betalt allt och kommer inte kunna betala på 11 år:-)