2020-10-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Man kan titta på det här från en annan vinkel. Ifall du äger dit hus 100% så skulle du ta ut ett lån på 85% för att investera i marknaden? Matematiskt sätt är det en väldigt bra strategi, men i praktiken, statistiskt sätt så gör folk som lyckats bli rika inte det för att bli rika. Istället maximerar dom kassaflöde som kan användas till annat. Utan skulder ändras ditt beteende och du t.ex. är mer benägen att ta risker som att söka nytt jobb eller investera i eget företag osv.

Du har en poäng. En person utan skulder är säkert mer benägen att ta risker med större potential än differensen mellan ränta och börsavkastning. Jag köper ditt argument
Citera
2020-10-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Du har en poäng. En person utan skulder är säkert mer benägen att ta risker med större potential än differensen mellan ränta och börsavkastning. Jag köper ditt argument

Finns så klart många tankeskolor på det här så svårt att säga vad som är rätt och fel. T.ex. Brandon Turner säger i sin bok rental property investment att man ska använda bank leverage så mycket man kan för att köpa och sen spara så mycket man kan tills man har råd för en 1031 exchange till ett större lägenhetshus och konstant refinansiera för att få likviditet. Gör du det är det kommer du klart att ha hög belåningsgrad och stor del av dina pengar i real estate. Men i slutändan så är det för att generera passiv inkomst och kassaflöde.

Anekdotiskt så de få jag känner dom har mellan 50 och 150miljoner i tillgångar betalar aggressivt av alla sina bolån. Dom använder sen banken för att låna till ny real estate för att generera nya kassaflöden för att betala av och sen kunna låna mer. Men ser sällan belåningsgrad upp till 80% av tillgångar för nån som ”lyckats”.
Citera
2020-10-17, 19:01
Medlem
Personligen tycker jag att lånet är så litet att det blir en fråga om tycke och smak.

Ska du ta studielån under din studietid? I så fall kan det vara värt att tänka på att om du amorterar 2 % så blir din månadsutgift (amortering+ränta exkl. ränteavdrag) ca 3100 och om du amorterar 1 % så blir din månadsutgift ca 2200. Om man har knapp ekonomi som student så kan det vara skönt att ha mer i fickan varje månad.
Citera
2020-10-17, 21:44
Medlem
Betala alltid så lite som möjligt i cash om det inte är helt galen ränta. Du tjänar på det genom att ha ett lågränte lån och investera resten av pengarna än att betala av mer och ha mindre pengar att investera med.
Citera
2020-10-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Personligen tycker jag att lånet är så litet att det blir en fråga om tycke och smak.

Ska du ta studielån under din studietid? I så fall kan det vara värt att tänka på att om du amorterar 2 % så blir din månadsutgift (amortering+ränta exkl. ränteavdrag) ca 3100 och om du amorterar 1 % så blir din månadsutgift ca 2200. Om man har knapp ekonomi som student så kan det vara skönt att ha mer i fickan varje månad.

Ja, har tagit fullt studielån (och ska fortsätta med det studietiden ut, ca 20 mån till) så inkomsten är väl ca 10 800 kr. Total boendekostnad för lån och avgift till BRF lär bli runt 4400 kr/månaden inkl värme och vatten. Sedan tillkommer väl ca 8-900 kr i fasta kostnader för Bredband, hushållsel, hemförsäkring osv (har absolut 0 koll på vad detta kostar haha?). Så har kanske 5000 kr att leva för om jag inte vill backa allt för mycket hehe. Skillnaden mellan 5 och 6000 kr är ändå ca 30 studentpubs-öl. Men men, återigen - är rätt säker på att lägenheten kommer sticka iväg i pris och jag kommer få krypa tillbaka till min sorgliga korridorslägenhet.
Citera
2020-10-18, 14:44
Medlem
Citat:
Finns ju dock inget som hindrar att han säljer loss fonder kontinuerligt en gång per månad för ~900 kr och använder till den extra amorteringen. Istället för att behöva sälja av för 150000 kr mer på en gång och skjuta in som extra kontantinsats bara för att få ner amorteringskravet från 2 % till 1 %. Dvs. om han nu vill behålla så mycket av sina värdepapper så länge som möjligt men ändå få mer pengar per månad att leva för.
Citera
2020-10-18, 15:44
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hej, är eventuellt inne på att köpa min första bostadsrätt och har några frågor angående bolånet och hur stort lån man BÖR ta. Kort summerat: Jag är en student = får inte ta lån men det kan pappa lösa då han är i princip skuldfri och inte har något emot att ta ett lån "åt" mig.
Jag är inne på att köpa en lägenhet som just nu är ute för 895 000 kr, räknar dock med att den kommer gå för ca 1 000 000 kr. Jag vet att man MÅSTE lägga en kontantinsats på minst 15% (alltså 150 000kr på 1 000 000-lägenheten). Men jag har fonder/aktier på AVANZA för ca 500 000kr och min fråga är då egentligen hur ni tycker att jag ska göra:
Lägga en så liten kontantinsats som möjligt och leva med att man får betala mer i ränta varje månad eller pytsa in lite mer i kontantinsats vilket leder till ett mindre lån? Hur hade ni gjort? Vill helst inte bli helt pank och lägga alla pengar jag har på kontantinsatsen men en mellanväg på ca 25% kanske kan vara en idé?
Exakt detta inlägget la du ut på lånforum också
Citera
2020-10-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Finns ju dock inget som hindrar att han säljer loss fonder kontinuerligt en gång per månad för ~900 kr och använder till den extra amorteringen. Istället för att behöva sälja av för 150000 kr mer på en gång och skjuta in som extra kontantinsats bara för att få ner amorteringskravet från 2 % till 1 %. Dvs. om han nu vill behålla så mycket av sina värdepapper så länge som möjligt men ändå få mer pengar per månad att leva för.
Det finns enligt mig en skillnad och det är att man inte ska ha pengar på börsen som man behöver i närtid.

Många i detta forum är för unga för att ha upplevt en börskrasch och jag kan säga av egen erfarenhet att det är ingen höjdare att sälja fonder med förlust för att klara av sina månatliga utgifter.
Citera
2020-10-18, 17:29
Medlem
Betala enbart 15% och lägg resten på börsen. Bostadsmarknaden tror jag personligen inte kommer ha samma utveckling som börsen. Så fonderna du har i nu bör resterande summa finnas i.
Citera
2020-10-18, 19:48
Medlem
Jackdawcrests avatar
Maxbelåning, men se till att du kan köpa loss lägenheten inom rimlig tid när Ingves (eller hans ersättare) kommer ut och säger att nu ska räntorna upp igen.
Citera
2020-10-18, 21:13
Medlem
Citat:
Det finns enligt mig en skillnad och det är att man inte ska ha pengar på börsen som man behöver i närtid.

Många i detta forum är för unga för att ha upplevt en börskrasch och jag kan säga av egen erfarenhet att det är ingen höjdare att sälja fonder med förlust för att klara av sina månatliga utgifter.
Jag har varit med så länge på börsen att jag upplevt både IT-kraschen och finanskrisen. Men i det här fallet skulle det ju handla om att kontinuerligt sälja för ett litet belopp varje månad över en flerårsperiod och inte om att behöva tvingas sälja ett större belopp precis efter en börskrasch.

Med det sagt kan man förstås inte utesluta en stor krasch i både bostäder och börsen och då är det givetvis dåligt att vara maxbelånad på bostaden med pengarna på börsen. Så allt handlar ju om vilken risk man vill ta. Personligen gjorde jag mer som du föreslog när jag köpte ny bostad nyligen och la in 30 % kontant. Men då har jag större belopp placerade på börsen redan (relativt kontantinsatsen) och jag tog pengar som bara låg på bankkonton med usel ränta. Hade jag varit i TS situation hade jag nog gjort annorlunda.
Citera
2020-10-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Exakt detta inlägget la du ut på lånforum också
Stämmer, men skönt med lite killgissningar från Flashback också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto