Citat:
Hahaha, nej har en relativt stor spridning på portföljen. Har dock rätt mycket i NIBE och det tackar jag (värmepumps-)gudarna för - tills de kraschar om något år då dvs. I ditt fall hade jag nog kört minimal kontantinsats eftersom jag hade velat ha minst några hundra tusen tillgängligt och inte ha nästan allt sparande låst i lägenheten. Skulle en situation uppstå som gör att man inte kommer få någon inkomst så tycker jag det är skönt att veta att man klarar sig ett par år ändå och ditt bolån blir ju ändå relativt litet även med maxbelåning. Med det syftet hade jag dock försökt hålla en relativt låg risk i sparandet så all-in övervärderade ESG case som NIBE hade jag undvikit.
Citat:
De två extremerna är:
* Hela bostaden ska betalas kontant utan lån
* Maximera lån med minimal insats
Min personliga inställning är att du ska ta så mycket lån som möjligt, utan att du äts upp av obligatorisk amortering som är psykiskt påfrestande.
Amortering är ändå bortkastat. Finns ingenting som tyder på att dagens priser kommer krascha, i värsta fall stå stilla. Dra nytta av låga räntor, investera och få bättre avkastning den vägen.
* Hela bostaden ska betalas kontant utan lån
* Maximera lån med minimal insats
Min personliga inställning är att du ska ta så mycket lån som möjligt, utan att du äts upp av obligatorisk amortering som är psykiskt påfrestande.
Amortering är ändå bortkastat. Finns ingenting som tyder på att dagens priser kommer krascha, i värsta fall stå stilla. Dra nytta av låga räntor, investera och få bättre avkastning den vägen.
Citat:
Okej, då säger vi så. Om det blir ett köp så låter jag bli att nalla allt för mycket på fonderna/aktier och lever med det faktum att jag kommer behöva leva på barkbröd och vatten för att kunna ha råd med amortering+ränta på bara CSN.
Det ska dock sägas att jag är rätt övertygad om att lägenheten kommer stiga för mycket i pris på budgivningen och att det inte kommer bli något köp öht haha. Men drömma kan man ju