2020-10-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
I ditt fall hade jag nog kört minimal kontantinsats eftersom jag hade velat ha minst några hundra tusen tillgängligt och inte ha nästan allt sparande låst i lägenheten. Skulle en situation uppstå som gör att man inte kommer få någon inkomst så tycker jag det är skönt att veta att man klarar sig ett par år ändå och ditt bolån blir ju ändå relativt litet även med maxbelåning. Med det syftet hade jag dock försökt hålla en relativt låg risk i sparandet så all-in övervärderade ESG case som NIBE hade jag undvikit.
Hahaha, nej har en relativt stor spridning på portföljen. Har dock rätt mycket i NIBE och det tackar jag (värmepumps-)gudarna för - tills de kraschar om något år då dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
De två extremerna är:

* Hela bostaden ska betalas kontant utan lån
* Maximera lån med minimal insats

Min personliga inställning är att du ska ta så mycket lån som möjligt, utan att du äts upp av obligatorisk amortering som är psykiskt påfrestande.

Amortering är ändå bortkastat. Finns ingenting som tyder på att dagens priser kommer krascha, i värsta fall stå stilla. Dra nytta av låga räntor, investera och få bättre avkastning den vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Du vill binda upp så lite kapital som möjligt. Maxbelåna dig till lägsta ränta, betala aldrig kontant.

Släng alla dina pengar och lön in i marknaden.

Okej, då säger vi så. Om det blir ett köp så låter jag bli att nalla allt för mycket på fonderna/aktier och lever med det faktum att jag kommer behöva leva på barkbröd och vatten för att kunna ha råd med amortering+ränta på bara CSN.
Det ska dock sägas att jag är rätt övertygad om att lägenheten kommer stiga för mycket i pris på budgivningen och att det inte kommer bli något köp öht haha. Men drömma kan man ju
Citera
2020-10-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hahaha, nej har en relativt stor spridning på portföljen. Har dock rätt mycket i NIBE och det tackar jag (värmepumps-)gudarna för - tills de kraschar om något år då dvs.

Okej, då säger vi så. Om det blir ett köp så låter jag bli att nalla allt för mycket på fonderna/aktier och lever med det faktum att jag kommer behöva leva på barkbröd och vatten för att kunna ha råd med amortering+ränta på bara CSN.
Det ska dock sägas att jag är rätt övertygad om att lägenheten kommer stiga för mycket i pris på budgivningen och att det inte kommer bli något köp öht haha. Men drömma kan man ju

Lycka till, men glöm inte bort att det finns en vardag också. Om du måste lägga en så stor del av din lön/inkomst/CSN att du i praktiken är en slav till banken och inte har råd med något annat kommer du psykiskt gå under.

Min riktlinje jag försökt leva efter i alla år är att 50% av min lön får gå till alla måsten (räntor, amortering, räkningar, etc allt) och 50% är ”mitt” som kan användas till investeringar, nöjen och liknande.
Citera
2020-10-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Det sistnämnda är inte särskilt riskbenäget. Istället för att amortera direkt de resterande 850/650k i direkta amorteringsbetalningar så kan han investera dessa och en 10-årsperiod är lång nog. Kan betala av lånet och lite till jämfört med annars.

Det viktiga är att betala av lånet så snabbt du kan. Investera och ta avkastningen till att betala av lånet på 10 år är nog er bra sätt.

Om du tittar på statistik så har 90% lån som amorteras över 30år. Tittar du på folk som har tillgångar över 10 miljoner så betalar dom av sina hem på 11år och 67% har betalt av sina bolån.

Att betala av lån snabbar är statistiskt sett ett av dom bästa sätten att bygga din förmögenhet snabbare.
Citera
2020-10-17, 14:33
Medlem
D45Ks avatar
Hur många % maxränta kan du tänka dig att ha utan att liver blir skit? Själv räknar jag 8%, det är högt, men ger mig en god marginal för arbetslöshet och annat.
Citera
2020-10-17, 14:37
Medlem
Citat:
Lycka till, men glöm inte bort att det finns en vardag också. Om du måste lägga en så stor del av din lön/inkomst/CSN att du i praktiken är en slav till banken och inte har råd med något annat kommer du psykiskt gå under.

Min riktlinje jag försökt leva efter i alla år är att 50% av min lön får gå till alla måsten (räntor, amortering, räkningar, etc allt) och 50% är ”mitt” som kan användas till investeringar, nöjen och liknande.

Precis rätt sätt att tänka. Riktlinjen är Max 35% på bolån av din netto månadsinkomst och totalt sätt ska din bostad utgöra ca. 25%-40% av alla dina tillgångar. Sist jag tittade så var det konsensus men nån kan Googla det lätt:-)
Citera
2020-10-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Det viktiga är att betala av lånet så snabbt du kan. Investera och ta avkastningen till att betala av lånet på 10 år är nog er bra sätt.

Om du tittar på statistik så har 90% lån som amorteras över 30år. Tittar du på folk som har tillgångar över 10 miljoner så betalar dom av sina hem på 11år och 67% har betalt av sina bolån.

Att betala av lån snabbar är statistiskt sett ett av dom bästa sätten att bygga din förmögenhet snabbare.

Med låga räntor och stigande marknader är det statiskt sett bättre att inte amortera och istället betala ränta och investera. Det är ren matematik. Att sedan personer med en mindre förmögenhet i större utsträckning amorterar skulle jag se som mer naturligt med hänsyn till riskminimering när man ändå har kapitalet.

Du får annars gärna ge källa på din sista paragraf eftersom ren matematik säger precis det motsatta.
Citera
2020-10-17, 14:40
Medlem
Citat:

Ja precis, räknar kallt med att jag kommer gå back varje månad och har egentligen inga problem med det. Har jobbat mycket innan jag började plugga och jobbar även hela somrarna + eventuella lov. Har som sagt 500 000 bundet i aktier/fonder som jag kommer behöva sälja lite av för att få ihop kontantinsatsen men har utöver detta även ca 50 000 "löst" på bankkontot som jag tar av när jag känner att jag är värd en (läs 10) öl eller typ en tvättmaskin (läs TV).
Citera
2020-10-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Precis rätt sätt att tänka. Riktlinjen är Max 35% på bolån av din netto månadsinkomst och totalt sätt ska din bostad utgöra ca. 25%-40% av alla dina tillgångar. Sist jag tittade så var det konsensus men nån kan Googla det lätt:-)

Hur ska man resonera kring bostadens del av sina tillgångar? Om man har en villa på 10m och 5m i skulder, känns orimligt att man skulle ha 10-15m i helt andra tillgångar?
Citera
2020-10-17, 15:01
Medlem
Citat:
Med låga räntor och stigande marknader är det statiskt sett bättre att inte amortera och istället betala ränta och investera. Det är ren matematik. Att sedan personer med en mindre förmögenhet i större utsträckning amorterar skulle jag se som mer naturligt med hänsyn till riskminimering när man ändå har kapitalet.

Du får annars gärna ge källa på din sista paragraf eftersom ren matematik säger precis det motsatta.

Du har absolut rätt i sak och jag argumenterar inte emot dig men det är skillnad på matematik och statistik.

Ramsey solutions gjorde en undersökning med 10.000 dollarmiljonärer i 2018 (National Millionaire Study) där dom såg att majoriteten av självgjorda Miljonärer betalt av sina hem, och på kortare tid.

Man kan titta på det här från en annan vinkel. Ifall du äger dit hus 100% så skulle du ta ut ett lån på 85% för att investera i marknaden? Matematiskt sätt är det en väldigt bra strategi, men i praktiken, statistiskt sätt så gör folk som lyckats bli rika inte det för att bli rika. Istället maximerar dom kassaflöde som kan användas till annat. Utan skulder ändras ditt beteende och du t.ex. är mer benägen att ta risker som att söka nytt jobb eller investera i eget företag osv.
Citera
2020-10-17, 15:15
Medlem
Citat:
Hur ska man resonera kring bostadens del av sina tillgångar? Om man har en villa på 10m och 5m i skulder, känns orimligt att man skulle ha 10-15m i helt andra tillgångar?

Jo det kan kännas som mycket men inte orimligt. Viktigt att inte lägga alla ägg i en korg.
Citera
2020-10-17, 15:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Belåna dig till max men se till att resten av din ekonomi är i bra skick.

T.ex stabilt jobb, med i a-kassa, en buffert så att du klarar dig i 6 månader (inklusive a-kassa), inget spel/drogberoende, inga konstiga affärer eller övriga lån etc.
Citera
2020-10-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Det är faktiskt något som slagit mig, det är en nyproducerad lägenhet i väldigt bra student-läge och en avgift på endast 2125 kr. OM det blir så att jag börjar jobba på annan ort men inte vill sälja så skulle jag nog ledigt kunna hyra ut den för minst 4500-5000kr/mån förutsatt att BRF tillåter det. Har klasskompisar som bor i studentlägenheter á 16-17 kvm och betalar närmare 5000 kr för dessa, förstahandskontrakt. Några gäng till med liknande lägenheter och jag kan bli en äkta fastighetsmogul, ENKELT.
Räkna definitivt inte med att en BRF tillåter uthyrning i andra hand. Min granne fick hyra ut ett halvår till sin dotter men inte förlänga uthyrningen. Man köper en BR för att delvis få välja sina grannar. Vill därför inte att det bor människor i huset som inte har möjlighet att själv finansiera bostaden. White Trash vill man undvika. Om man inte har miljonen som lägenheten kostar eller ett arbete som gör att man får låna så vill man inte ha denne som granne.

Som BRF vinner man inget få att tillåta att lägenheter hyrs ut i andra hand. Man har som förening bara risker med att fel personer hyr lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in