2020-10-17, 05:35
Medlem
Beror på hur mycket du tjänar. Dom som inte har pengar kommer säga att du ska belåna så mycket du kan och sen investera pengarna. Folk som har pengar kommer att råda dig till att betala av huset så snabbt du kan.

Ju mindre skulder du har desto mer pengar har du över varje månad. När du har mindre skulder och större kassaflöde så tar du bättre beslut, investerar smartare, och är lite mer riskbenägen.

Räkna på hur mycket du behöver för att leva utan inkomst i 6 månader. Lägg till vad du kommer behöva lägga på lägenheten efter du flyttar in (renoveringar, möbler, osv). Det du har kvar (kanske 350k) lägger du på bostaden. Sen försöker du amortera av resten på 5-10år.
Citera
2020-10-17, 08:25
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Beror på hur mycket du tjänar. Dom som inte har pengar kommer säga att du ska belåna så mycket du kan och sen investera pengarna. Folk som har pengar kommer att råda dig till att betala av huset så snabbt du kan.

Ju mindre skulder du har desto mer pengar har du över varje månad. När du har mindre skulder och större kassaflöde så tar du bättre beslut, investerar smartare, och är lite mer riskbenägen.

Räkna på hur mycket du behöver för att leva utan inkomst i 6 månader. Lägg till vad du kommer behöva lägga på lägenheten efter du flyttar in (renoveringar, möbler, osv). Det du har kvar (kanske 350k) lägger du på bostaden. Sen försöker du amortera av resten på 5-10år.

Det sistnämnda är inte särskilt riskbenäget. Istället för att amortera direkt de resterande 850/650k i direkta amorteringsbetalningar så kan han investera dessa och en 10-årsperiod är lång nog. Kan betala av lånet och lite till jämfört med annars.
Citera
2020-10-17, 08:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Räntan är historisk låg. Om möjligt lägg så lite som möjligt och låt dina fonder vara kvar. De kommer med god sannolik vara betydligt större efter din examen.
Detta förutsätter att din relation med din far är bra och ni både kan se fördelarna med att du sparar dina fonder.
1M är ingen summe som för jättestor risk med sig heller.
Men är ni ekonomiska analfabeter så betala mer. Men du verkar ha god förståelse för pengar
Citera
2020-10-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hej, är eventuellt inne på att köpa min första bostadsrätt och har några frågor angående bolånet och hur stort lån man BÖR ta. Kort summerat: Jag är en student = får inte ta lån men det kan pappa lösa då han är i princip skuldfri och inte har något emot att ta ett lån "åt" mig.
Jag är inne på att köpa en lägenhet som just nu är ute för 895 000 kr, räknar dock med att den kommer gå för ca 1 000 000 kr. Jag vet att man MÅSTE lägga en kontantinsats på minst 15% (alltså 150 000kr på 1 000 000-lägenheten). Men jag har fonder/aktier på AVANZA för ca 500 000kr och min fråga är då egentligen hur ni tycker att jag ska göra:
Lägga en så liten kontantinsats som möjligt och leva med att man får betala mer i ränta varje månad eller pytsa in lite mer i kontantinsats vilket leder till ett mindre lån? Hur hade ni gjort? Vill helst inte bli helt pank och lägga alla pengar jag har på kontantinsatsen men en mellanväg på ca 25% kanske kan vara en idé?
Tycker att du ska satsa nästan hela ditt sparande på bostaden. Behålla 100 som värdepapper (buffert).
Lägg 350 000 som handpenning och 50 000 som renovering, ny möbler och liknande. Du har då kvar en buffert på 100 000 om det skulle bli problem.

Du kommer förlora avkastning på 400 000 vilket känns surt men kom ihåg att det som du lånar av föräldrarna medför att de inte får avkastning på kapitalet. Titta på helheten i familjen och då är det ju inte mer än rätt att det är du som går miste om chans till avkastning.

Med en skuldsättning på 65 % så kommer det att kännas riktigt bra för dig.
Citera
2020-10-17, 09:25
Medlem
Matematisk o historiskt så är sätta in pengarna på börsen det bästa alternativet.
Men jag föredrar att leva utan lån så jag hade kastat allt på bostaden men behållit en buffert på 6 månaders levnadskostnader
Citera
2020-10-17, 10:03
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker att du ska satsa nästan hela ditt sparande på bostaden. Behålla 100 som värdepapper (buffert).
Lägg 350 000 som handpenning och 50 000 som renovering, ny möbler och liknande. Du har då kvar en buffert på 100 000 om det skulle bli problem.

Du kommer förlora avkastning på 400 000 vilket känns surt men kom ihåg att det som du lånar av föräldrarna medför att de inte får avkastning på kapitalet. Titta på helheten i familjen och då är det ju inte mer än rätt att det är du som går miste om chans till avkastning.

Med en skuldsättning på 65 % så kommer det att kännas riktigt bra för dig.

Varför skulle man göra detta? Nämn en orsak förutom att "det känns bra"? TS, för guds skull, lås inte pengar i en BR när du är ung. Du kanske behöver bil senare i jobbet? Du kanske behöver pengarna till handpenning för villa eller större lägenhet när du börjar jobba? Och på samma gång hyra ut din andra lägenhet? Flexibiliteten är så otroligt mycket större när man sitter på tillgångar som kan realiseras snabbt (vilket en BR eller fastighet inte är).
Citera
2020-10-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Hur många % har dina fonder åkat per år sedan start? Hur många % ränta betalar du på maximalt lån? Break even är ju när de procentsatserna är lika.

I år är det ca 25% upp.
Sedan start väldigt högt men jag vet ärligt talat inte när det startade haha. Mina föräldrar startade upp kontot när jag föddes i princip, sedan har jag dumpat in så mycket jag kan från gymnasieexamen --6år-- nu.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Räntan är historisk låg. Om möjligt lägg så lite som möjligt och låt dina fonder vara kvar. De kommer med god sannolik vara betydligt större efter din examen.
Detta förutsätter att din relation med din far är bra och ni både kan se fördelarna med att du sparar dina fonder.
1M är ingen summe som för jättestor risk med sig heller.
Men är ni ekonomiska analfabeter så betala mer. Men du verkar ha god förståelse för pengar

Låter som att de flesta rekommenderar att lägga så låg kontantinsats som möjligt.

Om vi räknar på ett lån med snittränta på ca 1.64%:

Lägger jag 15% kontant på ett lån på 1 000 000 blir räntekostnaden ca 800kr/månad + amortering 1420 kr = totalkostnad 2220 kr

Om jag istället lägger 30% kontantinsats blir räntekostnaden ca 650kr/månad OCH jag har möjligheten att amortera endast 585kr/mån = totalkostnad 1235 kr (1820 kr om jag amorterar 2%

Blir alltså ca 1000 kr "mindre" varje månad, men amorterar då bara 1%. Eller 400kr mindre/mån om jag amorterar 2% på det mindre lånet, vilket jag förmodligen skulle göra?
Men precis som ni säger så är det väl rätt rimligt att anta att dessa 150 000kr kommer öka med mer pengar än så varje månad om dem istället får ligga och mysa inne på AVANZA?
Citera
2020-10-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Varför skulle man göra detta? Nämn en orsak förutom att "det känns bra"? TS, för guds skull, lås inte pengar i en BR när du är ung. Du kanske behöver bil senare i jobbet? Du kanske behöver pengarna till handpenning för villa eller större lägenhet när du börjar jobba? Och på samma gång hyra ut din andra lägenhet? Flexibiliteten är så otroligt mycket större när man sitter på tillgångar som kan realiseras snabbt (vilket en BR eller fastighet inte är).

Det är faktiskt något som slagit mig, det är en nyproducerad lägenhet i väldigt bra student-läge och en avgift på endast 2125 kr. OM det blir så att jag börjar jobba på annan ort men inte vill sälja så skulle jag nog ledigt kunna hyra ut den för minst 4500-5000kr/mån förutsatt att BRF tillåter det. Har klasskompisar som bor i studentlägenheter á 16-17 kvm och betalar närmare 5000 kr för dessa, förstahandskontrakt. Några gäng till med liknande lägenheter och jag kan bli en äkta fastighetsmogul, ENKELT.
Citera
2020-10-17, 10:24
Medlem
Lägg så lite som möjligt i kontantinsats.

1,6 procent ränta kanske inte är den bästa räntan du kan få.
Fråga hos flera banker så gissar jag att du kan få ner räntan.

Om din far går in som borgenär för lånet så får du ner räntan ytterligare.
Citera
2020-10-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Lägga en så liten kontantinsats som möjligt och leva med att man får betala mer i ränta varje månad eller pytsa in lite mer i kontantinsats vilket leder till ett mindre lån? Hur hade ni gjort? Vill helst inte bli helt pank och lägga alla pengar jag har på kontantinsatsen men en mellanväg på ca 25% kanske kan vara en idé?
I ditt fall hade jag nog kört minimal kontantinsats eftersom jag hade velat ha minst några hundra tusen tillgängligt och inte ha nästan allt sparande låst i lägenheten. Skulle en situation uppstå som gör att man inte kommer få någon inkomst så tycker jag det är skönt att veta att man klarar sig ett par år ändå och ditt bolån blir ju ändå relativt litet även med maxbelåning. Med det syftet hade jag dock försökt hålla en relativt låg risk i sparandet så all-in övervärderade ESG case som NIBE hade jag undvikit.
Citera
2020-10-17, 11:09
Medlem
De två extremerna är:

* Hela bostaden ska betalas kontant utan lån
* Maximera lån med minimal insats

Min personliga inställning är att du ska ta så mycket lån som möjligt, utan att du äts upp av obligatorisk amortering som är psykiskt påfrestande.

Amortering är ändå bortkastat. Finns ingenting som tyder på att dagens priser kommer krascha, i värsta fall stå stilla. Dra nytta av låga räntor, investera och få bättre avkastning den vägen.
Citera
2020-10-17, 11:34
Medlem
Cameltotems avatar
Du vill binda upp så lite kapital som möjligt. Maxbelåna dig till lägsta ränta, betala aldrig kontant.

Släng alla dina pengar och lön in i marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in