Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Hur många % har dina fonder åkat per år sedan start? Hur många % ränta betalar du på maximalt lån? Break even är ju när de procentsatserna är lika.
I år är det ca 25% upp.
Sedan start väldigt högt men jag vet ärligt talat inte när det startade haha. Mina föräldrar startade upp kontot när jag föddes i princip, sedan har jag dumpat in så mycket jag kan från gymnasieexamen --6år-- nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
TonyBergman
Räntan är historisk låg. Om möjligt lägg så lite som möjligt och låt dina fonder vara kvar. De kommer med god sannolik vara betydligt större efter din examen.
Detta förutsätter att din relation med din far är bra och ni både kan se fördelarna med att du sparar dina fonder.
1M är ingen summe som för jättestor risk med sig heller.
Men är ni ekonomiska analfabeter så betala mer. Men du verkar ha god förståelse för pengar
Låter som att de flesta rekommenderar att lägga så låg kontantinsats som möjligt.
Om vi räknar på ett lån med snittränta på ca 1.64%:
Lägger jag 15% kontant på ett lån på 1 000 000 blir räntekostnaden ca 800kr/månad + amortering 1420 kr = totalkostnad 2220 kr
Om jag istället lägger 30% kontantinsats blir räntekostnaden ca 650kr/månad OCH jag har möjligheten att amortera endast 585kr/mån = totalkostnad 1235 kr (1820 kr om jag amorterar 2%
Blir alltså ca 1000 kr "mindre" varje månad, men amorterar då bara 1%. Eller 400kr mindre/mån om jag amorterar 2% på det mindre lånet, vilket jag förmodligen skulle göra?
Men precis som ni säger så är det väl rätt rimligt att anta att dessa 150 000kr kommer öka med mer pengar än så varje månad om dem istället får ligga och mysa inne på AVANZA?