Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Vet ej om tråden är placerad på rätt ställe men vi testar. Det här med att vara intelligent asså. För det första vet jag inte om det finns någon människa på jorden som inte VILL TRO att hen är intelligent men samtidigt så vet ju alla att typ Elon Musk är kanske intelligentare än dom själva. Men frågan är om han (eller vem det nu kan vara) verkligen är intelligentare än någon annan. Det som ingen kan säga emot är att världen är full med oändligt med data och att människor dels kan delar av dom här data och dels kan se samspelet mellan dom i olika grad. Fair enough. Ju mer data och ju tydligare man kan se kopplingen och ju fler kopplingar desto smartare du är (tror många) men det här är ju fan inte intelligens utan snarare starkt minne. Om man till exempel kan multiplikationstabellen och en annan inte kan den så innebär inte det att person 1 är smartare utan helt enkelt bara att han kan komma ihåg mer (data). Eller är han intelligentare?
Hade diskussion med en söt tjej idag på donken. Hon var från UK och vi pratade på engelska. Hon var med sina polare och skröt öppet om att hon har iq 148, jag gick in i diskussionen då jag kände igen mig och att jag kunde skryta som hon, jag frågade då i vilken skala hennes iq är uppmätt i, hon sa att hon gjorde en obligatorisk test när hon var liten i UK och att hon inte vet, jag sa då att hon troligtvis har SD16 skalan då, hon sa "probably".
Om man diskuterar iq så får man veta i vilken skala man talar om. Intelligens är hur högt du har och i vilken skala.
Förresten, Elon musk är inte smartast, han har nog runt 150 i sd 15 skalan. Skulle dock inte bli förvånad om han har 140.