2020-10-14, 15:09
  #1
Medlem
Mondhers avatar
Vet ej om tråden är placerad på rätt ställe men vi testar. Det här med att vara intelligent asså. För det första vet jag inte om det finns någon människa på jorden som inte VILL TRO att hen är intelligent men samtidigt så vet ju alla att typ Elon Musk är kanske intelligentare än dom själva. Men frågan är om han (eller vem det nu kan vara) verkligen är intelligentare än någon annan. Det som ingen kan säga emot är att världen är full med oändligt med data och att människor dels kan delar av dom här data och dels kan se samspelet mellan dom i olika grad. Fair enough. Ju mer data och ju tydligare man kan se kopplingen och ju fler kopplingar desto smartare du är (tror många) men det här är ju fan inte intelligens utan snarare starkt minne. Om man till exempel kan multiplikationstabellen och en annan inte kan den så innebär inte det att person 1 är smartare utan helt enkelt bara att han kan komma ihåg mer (data). Eller är han intelligentare?
__________________
Senast redigerad av Mondher 2020-10-14 kl. 15:15.
Citera
2020-10-14, 15:22
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Vet ej om tråden är placerad på rätt ställe men vi testar. Det här med att vara intelligent asså. För det första vet jag inte om det finns någon människa på jorden som inte VILL TRO att hen är intelligent men samtidigt så vet ju alla att typ Elon Musk är kanske intelligentare än dom själva. Men frågan är om han (eller vem det nu kan vara) verkligen är intelligentare än någon annan. Det som ingen kan säga emot är att världen är full med oändligt med data och att människor dels kan delar av dom här data och dels kan se samspelet mellan dom i olika grad. Fair enough. Ju mer data och ju tydligare man kan se kopplingen och ju fler kopplingar desto smartare du är (tror många) men det här är ju fan inte intelligens utan snarare starkt minne. Om man till exempel kan multiplikationstabellen och en annan inte kan den så innebär inte det att person 1 är smartare utan helt enkelt bara att han kan komma ihåg mer (data). Eller är han intelligentare?


Hade diskussion med en söt tjej idag på donken. Hon var från UK och vi pratade på engelska. Hon var med sina polare och skröt öppet om att hon har iq 148, jag gick in i diskussionen då jag kände igen mig och att jag kunde skryta som hon, jag frågade då i vilken skala hennes iq är uppmätt i, hon sa att hon gjorde en obligatorisk test när hon var liten i UK och att hon inte vet, jag sa då att hon troligtvis har SD16 skalan då, hon sa "probably".

Om man diskuterar iq så får man veta i vilken skala man talar om. Intelligens är hur högt du har och i vilken skala.

Förresten, Elon musk är inte smartast, han har nog runt 150 i sd 15 skalan. Skulle dock inte bli förvånad om han har 140.
__________________
Senast redigerad av .DASH 2020-10-14 kl. 15:29.
Citera
2020-10-14, 15:30
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning

Begreppet definieras lite olika och det finns väl ingen definition som accepteras fullt ut av alla.
So what?
Citera
2020-10-14, 15:35
  #4
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .DASH
Hade diskussion med en söt tjej idag på donken. Hon var från UK och vi pratade på engelska. Hon var med sina polare och skröt öppet om att hon har iq 148, jag gick in i diskussionen då jag kände igen mig och att jag kunde skryta som hon, jag frågade då i vilken skala hennes iq är uppmätt i, hon sa att hon gjorde en obligatorisk test när hon var liten i UK och att hon inte vet, jag sa då att hon troligtvis har SD16 skalan då, hon sa "probably".

Om man diskuterar iq så får man veta i vilken skala man talar om. Intelligens är hur högt du har och i vilken skala.

Förresten, Elon musk är inte smartast, han har nog runt 150 i sd 15 skalan. Skulle dock inte bli förvånad om han har 140.

Det enda SD jag vet leds av Jimmie. Iq och såna meningslösa begrepp har ingenting att göra i den här tråden tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning

Begreppet definieras lite olika och det finns väl ingen definition som accepteras fullt ut av alla.
So what?

So what? Ingenting. Jag vill bara få människor att förstå att det finns en skillnad mellan att vara intelligent och att kunna mycket data (och för den delen kunna se hur olika slags data är relaterade till varandra). Intelligens som många tror finns därmed inte. Vissa kan som sagt mer och det är ju inga problem. Dom kan komma ihåg mer. Inga problem. Men ingen är "intelligent" så som människor tror att intelligent betyder.
Citera
2020-10-14, 15:39
  #5
Medlem
Intelligens är något som psykologin studerar och mäter. Tråden skickas vidare.

Filosofi --> Psykologi: allmänt
/Moderator
Citera
2020-10-14, 16:36
  #6
Medlem
Intelligens mäts normalt med ett sk IQ-test och ger en bild av din förmåga att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

Mer om Intelligens och IQ-test hittar du på Mensa:
https://www.mensa.se/om-mensa/om-intelligens-r1/
Citera
2020-10-14, 16:41
  #7
Bannlyst
Du kan rabbla ur dej hur mycket tal och ord som helst , eller om du kan fixa och tillverka vilka saker son helst av en rostig spik , så handlar det inte om intelligens

intelligens är när du ser siffrornas betydelse i saken du skapar , när du ser att detta va inte optimalt innan saken görs , när du ser svagheter och fördelar i det som ska skapas och kan tänka längre i det än i just bara detaljen det handlar om

det är intelligens
Citera
2020-10-14, 17:30
  #8
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Vet ej om tråden är placerad på rätt ställe men vi testar. Det här med att vara intelligent asså. För det första vet jag inte om det finns någon människa på jorden som inte VILL TRO att hen är intelligent men samtidigt så vet ju alla att typ Elon Musk är kanske intelligentare än dom själva. Men frågan är om han (eller vem det nu kan vara) verkligen är intelligentare än någon annan. Det som ingen kan säga emot är att världen är full med oändligt med data och att människor dels kan delar av dom här data och dels kan se samspelet mellan dom i olika grad. Fair enough. Ju mer data och ju tydligare man kan se kopplingen och ju fler kopplingar desto smartare du är (tror många) men det här är ju fan inte intelligens utan snarare starkt minne. Om man till exempel kan multiplikationstabellen och en annan inte kan den så innebär inte det att person 1 är smartare utan helt enkelt bara att han kan komma ihåg mer (data). Eller är han intelligentare?
Bra trådstart, för mig är inteligens att arbeta i lag att kunna leva med andra i harmoni, granne som familj och att kunna acceptera andras svagheter.
Citera
2020-10-14, 18:11
  #9
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
En sak är säker och det är att PK-sverige premierar "rätt åsikter" framför intelligens.


Förvisso, men det är ju vi socialdemokratiska feminister som styr vad som ÄR liktydigt med PK. Vill man rätta till det problemet, så får man peta bort oss sossefeminister från makten.
Citera
2020-10-14, 18:14
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .DASH
Hade diskussion med en söt tjej idag på donken. Hon var från UK och vi pratade på engelska. Hon var med sina polare och skröt öppet om att hon har iq 148, jag gick in i diskussionen då jag kände igen mig och att jag kunde skryta som hon, jag frågade då i vilken skala hennes iq är uppmätt i, hon sa att hon gjorde en obligatorisk test när hon var liten i UK och att hon inte vet, jag sa då att hon troligtvis har SD16 skalan då, hon sa "probably".

Om man diskuterar iq så får man veta i vilken skala man talar om. Intelligens är hur högt du har och i vilken skala.

Förresten, Elon musk är inte smartast, han har nog runt 150 i sd 15 skalan. Skulle dock inte bli förvånad om han har 140.

Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det enda SD jag vet leds av Jimmie. Iq och såna meningslösa begrepp har ingenting att göra i den här tråden tyvärr.

Standard Deviation. Standardavvikelse på svenska. Om man inte vet vilken standardavvikelse iqsiffran har så är det lika meningslöst som att försöka diskutera temperatur med siffror och inte veta om det är fahrenheit eller celcius vi talar om.
Citera
2020-10-14, 19:18
  #11
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Bra trådstart, för mig är inteligens att arbeta i lag att kunna leva med andra i harmoni, granne som familj och att kunna acceptera andras svagheter.

Just precis. Ytterligare en definition som MÅSTE och SKA respekteras. Undrar till exempel om någon som är lika "smart som Einstein" men som inte sköter sin ekonomi och som har stora missbruksproblem kommer fortfarande anses som smart.

Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Standard Deviation. Standardavvikelse på svenska. Om man inte vet vilken standardavvikelse iqsiffran har så är det lika meningslöst som att försöka diskutera temperatur med siffror och inte veta om det är fahrenheit eller celcius vi talar om.

Ja men alltså varken du eller han förstår tråden så jag fattar inte varför ni öht skriver i den. Tråden handlar om vad intelligens är och om den definition som alla trott på verkligen stämmer och ni kommer och säger "intelligens är precis det vi alltid har trott och beviset är att det finns något som heter iq och som vi kan mäta". Patetiskt.
Citera
2020-10-14, 19:39
  #12
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Förvisso, men det är ju vi socialdemokratiska feminister som styr vad som ÄR liktydigt med PK. Vill man rätta till det problemet, så får man peta bort oss sossefeminister från makten.
Absolut. Men konformism och nytänkande är lite motsatser. Blir svårt att skapa nånting av värde när andra bestämmer vad man får skapa.

Blir intelligens-dumping då, alla flyr utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in