• 1
  • 2
2020-10-14, 09:25
Medlem
Vad tror ni?

Kan man ha en laptop hur länge som hellst?
Hur länge brukar ni ha en laptop innan ni köper en ny?
Vad är det som brukar gå sönder?
Citera
2020-10-14, 09:31
Medlem
Elagabaluss avatar
Nog svårt att säga. Min HP Elitebook 8460p höll 9 år. Dog häromveckan. Vägrade ta laddning/starta men hårddisken var hel. Den körde windows 10. Började kännas väl seg med dög faktiskt för vanliga vardagsuppgifter
Senast redigerad av Elagabalus 2020-10-14 kl. 09:44.
Citera
2020-10-14, 09:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Vad tror ni?

Kan man ha en laptop hur länge som hellst?
Hur länge brukar ni ha en laptop innan ni köper en ny?
Vad är det som brukar gå sönder?

Vad gör du med laptopen?
Är den för spel så kommer den helt enkelt bytas ut för att den inte klarar av det senaste innan den dör på riktigt. Är det för kontorsarbete så skulle jag säga att batteriet och hårddisken är de som bestämmer livslängden, svaren är typ detsamma som på frågan, hur långt är ett snöre? Det är omöjligt att svara på men företag brukar byta med 3-års intervall och för privatperson så kan man köra tills den dör helt enkelt så länge man säkerhetskopierar hårddisken då och då eller spar allt viktigt till molnet.
Citera
2020-10-14, 09:44
3 år är den fräsch sen börjar det successivt gå utför. 5 år och det hög tid att byta.
Citera
2020-10-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad gör du med laptopen?
Är den för spel så kommer den helt enkelt bytas ut för att den inte klarar av det senaste innan den dör på riktigt. Är det för kontorsarbete så skulle jag säga att batteriet och hårddisken är de som bestämmer livslängden, svaren är typ detsamma som på frågan, hur långt är ett snöre? Det är omöjligt att svara på men företag brukar byta med 3-års intervall och för privatperson så kan man köra tills den dör helt enkelt så länge man säkerhetskopierar hårddisken då och då eller spar allt viktigt till molnet.

Spelar gör jag inte
Citera
2020-10-14, 10:20
Medlem
irrljuss avatar
Jag sitter just nu med min Elitebook 8460p som startades juni 2012.

Den håller väl inte batteri jättebra (ca 3 timmar enkel surf) men det har jag löst med att den alltid är nätansluten, kör Windows 10 men har nästan inga program installerade mer än de absolut nödvändigaste. Spela gör jag inte.

Slutsats är väl att den borde bytas ut men det funkar för mitt behov, men lever förmodligen på övertid.
Citera
2020-10-14, 15:26
Medlem
Har en som är 8 år. Spelar FM 20 och civ 6. Annars bara surf.
Citera
2020-10-14, 16:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2020-10-14, 18:06
Medlem
beror ju på vad du använder den till och hur du behandlar den.

min första bärbara acer höll i 6 år tills den började falla i bitar och inte gick att uppdatera längre.

min andra acer var jag missnöjd med och gav bort.
den höll ett halvår för den personen.

min nuvarande acer är snart 9 år gammal och har kört slut på 3 batterier. nu kör jag utan batteri å kör tills det rasar. gör en fabriksåterställning ungefär vart annat år när jag känner att den börjar bli trög.
Citera
2020-10-14, 18:59
Medlem
Ta reda på vilka laptops bankerna rekommenderar, och köp en sån.

Jag gjorde det, min laptop är 17år gammal, men funkar fortfarande till det mesta.
Citera
2020-10-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Har en som är 8 år. Spelar FM 20 och civ 6. Annars bara surf.

Ok, jag tror min är runt 9 år och den funkar bra för surf och även för en del annat.
Dock är batteriet kasst, kör alltid med nätkabel.

Tänker ibland att undra hur den billigaste varianten av en ny laptop idag skulle stå sig mot denna gamla?
Citera
2020-10-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ta reda på vilka laptops bankerna rekommenderar, och köp en sån.

Jag gjorde det, min laptop är 17år gammal, men funkar fortfarande till det mesta.

Wow. Ja det känns ibland som att om man tar hand om den så kan den hålla hur länge som helst...
Speciellt nu med Win 10. Innan Win 10 hade jag fler problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in