• 1
  • 2
2020-10-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Wow. Ja det känns ibland som att om man tar hand om den så kan den hålla hur länge som helst...
Speciellt nu med Win 10. Innan Win 10 hade jag fler problem.

Windows XP, funkar rätt bra fortfarande, det finns fortfarande en och en annan webbrowser, som den
funkar alldeles utmärkt med.
Citera
2020-10-14, 19:15
Bannlyst
Inne på år 15 nu med min ena , bytt batteri 3ggr , förbrukat en 500gb hårddisk och satte i en ssd nu senast , kör windovs 7 och den funkar klockrent ännu , även om utsidan är så sliten som den är gammal

acer
Citera
2020-10-14, 19:19
Medlem
Om man har ett bra virusskydd, så funkar Windows XP, fortfarande hur bra som helst.
Citera
2020-10-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Inne på år 15 nu med min ena , bytt batteri 3ggr , förbrukat en 500gb hårddisk och satte i en ssd nu senast , kör windovs 7 och den funkar klockrent ännu , även om utsidan är så sliten som den är gammal

acer

Laptopsen dag ser ju lika dana ut som för typ 10 år sen.
Vet inte varför man skulle köpa en ny egentligen...
mobilutvecklingen har gått snabbare...
Citera
2020-10-15, 01:14
Medlem
Citat:
Laptopsen dag ser ju lika dana ut som för typ 10 år sen.
Vet inte varför man skulle köpa en ny egentligen...
mobilutvecklingen har gått snabbare...

Det vet jag inte riktigt, men jag tycker att nya laptops inte är lika robusta, som den jag har.

Det finns många mojänger på den, det går bla att bränna CD-skivor med min laptop.

Vad jag har sett på många moderna laptops är att man inte ens kan sätta in en CD-skiva i dom,
och tex spela musik, eller titta på film.

Är det så?
Citera
2020-10-15, 01:50
Medlem
Min är kanske tre år gammal?
Det första felet var glapp i uttaget så jag fick köpa en ny kontakt.
Nu har det börjat glappa igen.
Man får vara försiktig med att lyfta laptopen med sladden i? Nu har jag fixerat sladden med tejp i ett läge där batteriet slipper gå in och jobba.
Jag förväntar mig fler fel.

Jag har börjat se på datorer som förbrukningsvara och har slutat spara viktiga dokument och foton och annat på dem.
Citera
2020-10-15, 02:26
Medlem
carminaburanas avatar
min Samsung slate från 2010 använder jag fortfarande, men inte som main laptop. den jag har nu, en rog 702 vm är va 3 år gammal
Citera
2020-10-15, 04:39
Medlem
carltellin88s avatar
Har bara ägt två laptops i hela mitt liv. Den första i iBook G4 14" köpte jag runt 2005. Efter drygt ett år så pajade hårddisken och var ett helvete att byta. Sedan fick jag problem med grafikkortet/mjukvaran. Var ett känt fel på denna modell. Sedan slutade jag använda den som huvud dator runt 2012 och använde den bara mycket sporadiskt. När jag en gång slog på den runt 2016 och lät den stå på ett tag så dog den bara helt och hållet. Kostade 10000 på sin tid. Aldrig mera Crapple shit.

Köpte 2012 en HP Elitebook begagnad, som antagligen var minst 4 år gammal. Hårddisken pajade visserligen, men var busenkel att byta till en 1TB hårddisk. Har funkat helt felfritt med daglig användning. Har även en annan Elitebook inom familjen och den har också gått i över 10 år.
De är visserligen lite stora och tunga, runt 2kg, jämnfört med de nya, men kvalitet rakt igenom.

Summering. Hårddisken är ofta det som går först på en laptop, särskilt mekaniska sådana. Därför kan det vara ide att köpa en som går att byta enkelt. Jag betalar hellre för kvalitet än massa nymodigheter som bara pajar. Undvik Apple.
Senast redigerad av carltellin88 2020-10-15 kl. 04:43.
Citera
2020-10-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ok, jag tror min är runt 9 år och den funkar bra för surf och även för en del annat.
Dock är batteriet kasst, kör alltid med nätkabel.

Tänker ibland att undra hur den billigaste varianten av en ny laptop idag skulle stå sig mot denna gamla?
På ny laptop skulle jag dock se till att det var OK processor. Jag känner till Intel i3, i5 mm och AMD Ryzen så jag antar nån av dom men har inte kollat upp det.

Hittade den här sidan för processorer i laptop.
https://www.notebookcheck.net/Mobile...st.2436.0.html

Grafik i laptop.
https://www.notebookcheck.net/Comput...s.13849.0.html
Citera
2020-10-15, 11:49
Medlem
har en 11,2 tums HP 10 år gammal, funkar fint efter jag installerade windows 10

har även en 17 " HP 6-7 år gammal funkar även den fint efter jag installerade w 10
tom batteriet funkar fortfarande bra ca 3,5 H otroligt
Citera
2020-10-15, 12:05
Medlem
Har följande laptops:

- Asus med en amd E-450 processor och snurrdisk. Har brukt den till allt möjligt inklusive att tappa den i golve och ha
den i garaget.
- 2 HP stream 14" med intel celeron N-3060. mmc disk. Tre år gammal
- Chromebook från 2015.

Ingen av dem har några fel och batterierna er som nya. Tyvärr vill jag säga, för jag är sugen att köpa en ny laptop men
kan inte försvara det på grund av att jag har fyra styck.
Senast redigerad av Dinero 2020-10-15 kl. 12:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in