Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Nej.
Det är ett skattebrott att inte vinstskatta eller undanhålla information om att man behöver vinstskatta. Det har inte talats om att det finns försäljningsvinst eller ens ett skatteevent över huvudtaget här.
Om jag har 50 000 i en kappsäck hemma så har jag 0 skyldighet att informera skatteverket om det. Likadant om jag har motsvarande värde i guld, konst eller Bitcoin.
Tveksamt.
Skulle polisen ta dig för typ barnmisshandel och sen hittar dom flera hundra tusen i kontanter hemma så är jag ganska säker på att dom kommer ta pengarna och du kommer behöva bevisa varifrån du fått dom, samma med bitcoin också.
Ska sägas att detta är nog annorlunda från fall till fall.
Är du god för 30 miljoner och dom hittar 500k hemma hos dig kanske dom bryr sig mindre än om du är en vanlig knegare med 30k i månadslön.
Nu också när den nya lagen kom för ett tag sedan där polisen faktiskt tillåts ta värdesaker om man inte kan bevisa hur man fått den eller om saken är dyrare än vad man förväntas kunna köpa.
Tex om jag går på soc och polisen ser jag har en rolexklocka kan dom ta den och kräva att jag ska bevisa var jag fått den ifrån.
Var väl nån tant i vintras som hade blivit av med guldhalsband på arlanda på detta sätt har jag för mig.