• 1
  • 2
2020-10-13, 18:24
Medlem
Någon i min närhet har fått ett brev från skatteverket.

Skatteverket vill ha ut API nycklar med full läsbehörighet från samtliga växlare.

Skatteverket vill även ha utdrag från hårdvaruplånbok om en sådan använts.

Dom vill även ha ut kontoutdrag från banken som visar insättningar och uttag som skett hos de växlare som använts.

Detta känns väldigt olustigt, måste personen i fråga lämna ut alla uppgifter som efterfrågas?
Citera
2020-10-13, 18:27
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apsatan

Skatteverket vill ha ut API nycklar med full läsbehörighet från samtliga växlare.

Dom vill även ha ut kontoutdrag från banken som visar insättningar och uttag som skett hos de växlare som använts.

Detta känns väldigt olustigt, måste personen i fråga lämna ut alla uppgifter som efterfrågas?

Ja du måste betala skatt, visste du inte det?
Citera
2020-10-13, 18:28
Bannlyst
Citat:

Skatteverket frågade mig ett par frågor och ville ha utdrag år 2018 men kommer inte ihåg vad som hände, tror jag rev pappret och skrattade.
Citera
2020-10-13, 18:33
Medlem
Citat:

Exakt vad är det som är så olustigt? Att din kompis har låtit bli att deklarera sina vinster och SKV granskar honom eller? Det är väl egentligen inte konstigare än att de kan kräva in andra underlag för taxeringen?

Sen skall man givetvis kolla upp förutsättningar för när SKV får kräva in sådana uppgifter. Och om det öht är skatteverket som har skrivit brevet.
Citera
2020-10-13, 18:35
Medlem
Masvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .DASH
Skatteverket frågade mig ett par frågor och ville ha utdrag år 2018 men kommer inte ihåg vad som hände, tror jag rev pappret och skrattade.
Hörde de av sig igen eller blev det tyst sen? Har för mig att de ändrat reglerna nu så att skatteverket måste komma med bevis numera, d.v.s oskyldig tills motsatsen bevisats, i stället för skyldig tills motsatsen bevisats som det var förr.
Citera
2020-10-13, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
Hörde de av sig igen eller blev det tyst sen? Har för mig att de ändrat reglerna nu så att skatteverket måste komma med bevis numera, d.v.s oskyldig tills motsatsen bevisats, i stället för skyldig tills motsatsen bevisats som det var förr.

Har inte hört något sedan dess. Kanske för att jag inte ens tar mig tiden att läsa några brev längre
Citera
2020-10-13, 18:44
Medlem
Personen i fråga har deklarerat och ska skatta vinsten för alla överföringar till dennes bank.

Det olustiga är att lämnar du ut din publika adress tappar du din semi-anonymitet.
Citera
2020-10-14, 09:42
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Jag förstår inte alls varför behöver man betala skatt, när staten kan låna obegränsad pengar från riksbanken när det behövs, t.ex. vid pandemin. Staten blir inte rikare med skatt, mäniskor blir fattigare bara

Skatten borde avskaffas tillsammans med avskaffande av guld standard, då staten kunde börja låna obegränsad pengar från central banken

I ditt förslag skulle pengamängden öka ganska så mycket vilket skulle leda till inflation som i sin tur hade kostat befolkningen i köpvärde. Det är ju egentligen samma sak som om riksbanken hade delat ut helikopterpengar motsvarande den mängd skatt var innevånare har betalat in.
Citera
2020-10-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
I ditt förslag skulle pengamängden öka ganska så mycket vilket skulle leda till inflation som i sin tur hade kostat befolkningen i köpvärde. Det är ju egentligen samma sak som om riksbanken hade delat ut helikopterpengar motsvarande den mängd skatt var innevånare har betalat in.

Modern Monetary Theory
Citera
2020-10-14, 10:47
Medlem
Death and taxes

Böj fram och ta emot

Vill skatteverket något så får dom det
Citera
2020-10-14, 11:11
Medlem
Citat:

Ja, det måste han. Du måste alltid spara alla uppgifter så du kan bevisa omkostnadsbelopp osv.
Har din vän t.ex. gjort många transaktioner mellan olika kryptovalutor kan det bli dyrt...
API nycklar låter lite skumt dock? borde väl räcka med ett kontoutdrag.

Har du lust att dela med dig vilka växlare det handlar om?
Citera
2020-10-14, 11:34
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Vad EXAKT känns olustigt här?

Skatteverket får uppgifter från min revisor vad
Jag och mitt AB tjänar.
Dessutom vilka värdepapper jag har handlat med. Anledningen är att ifall jag tjänar pengar så ska jag lixom alla andra medborgare BETALA SKATT.
Hade detta varit frivilligt eller utom att ibland bli kontrollerad och att jag vänligt med bestämt kunna tacka nej till en kontroll, vad hade hänt då tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in