2020-10-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det låter ganska otroligt att SKV skulle ha en så avancerad kontrollmekanism att de skulle sitta och koppla upp sig mot olika API:er, vilket ofta kräver programmeringskunskaper, för att kontrollera enskilda individers konton.
Vart skulle hen skicka uppgifterna? "skatteverket.utredning@protonmail.com"?
Det kanske är en scam tänker jag. Eller så trollar du bara. Pics or it didn't happen.

Inte helt otänkbart om det handlar om större summor.
Finns väl fortfarande en del utländska exchanges med undermålig KYC/AML.
Senast redigerad av Deballerur 2020-10-14 kl. 15:36.
Citera
2020-10-14, 16:11
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apsatan
Någon i min närhet har fått ett brev från skatteverket.

Skatteverket vill ha ut API nycklar med full läsbehörighet från samtliga växlare.

Skatteverket vill även ha utdrag från hårdvaruplånbok om en sådan använts.

Dom vill även ha ut kontoutdrag från banken som visar insättningar och uttag som skett hos de växlare som använts.

Detta känns väldigt olustigt, måste personen i fråga lämna ut alla uppgifter som efterfrågas?

Har "kompisen" använd vanliga fiat pengar när han köpt krypto eller har han satt in krypto till sitt bankkonto?

Hur har skatteverket fått reda på att han hade krypto är dit jag vill komma.
Citera
2020-10-14, 17:29
Medlem
Född fri, skattad till döds....
Citera
2020-10-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Har "kompisen" använd vanliga fiat pengar när han köpt krypto eller har han satt in krypto till sitt bankkonto?

Hur har skatteverket fått reda på att han hade krypto är dit jag vill komma.

överföring av fiat från tradingplattform till svensk bank, jag tror inte att detta är en förfalskad förfrågan. Ser väldigt legit ut.
Senast redigerad av apsatan 2020-10-14 kl. 19:00.
Citera
2020-10-14, 19:06
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Exakt vad är det som är så olustigt? Att din kompis har låtit bli att deklarera sina vinster och SKV granskar honom eller? Det är väl egentligen inte konstigare än att de kan kräva in andra underlag för taxeringen?

Sen skall man givetvis kolla upp förutsättningar för när SKV får kräva in sådana uppgifter. Och om det öht är skatteverket som har skrivit brevet.
Varför inte ringa skatteverket och få råd? Eller snacka med din revisor?

Oavsett vad vi på Flashback säger är det du själv TS som måste sköta administrationen och deklarera . Att skriva här är slöseri med tid för dig.
Citera
2020-10-14, 19:16
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Modern Monetary Theory

Ja, och om man tar bort beskattningen i andra stycket så fungerar det inte längre. Eller ville du mest bidra med en officiell länk som förklarade det jag sa lite mer i detalj för den intresserade?
Citera
2020-10-14, 20:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är ett väldigt effektivt sätt att få människor med vinster på Bitcoin att låta bli att deklarera dem, att kräva ut nycklar och kvitton.

Själva poängen med Bitcoin är att flödena skall stå utanför kontroll. Att Skatteverket inte inser att de sänker skattemoralen genom att gå efter de som hederligt deklarerat är ofattbart.

Hade jag haft gamla Bitcoin på lager (naturligtvis har jag inte det... ) hade jag undvikit att ta upp en försäljning i deklarationen. Bara sålt mot guld eller kontanter. Inte för att jag är ohederlig, utan för att jag inte litar på att staten respekterar semi-anonymiteten inbyggd i Bitcoin.
Citera
2020-10-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
I ditt förslag skulle pengamängden öka ganska så mycket vilket skulle leda till inflation som i sin tur hade kostat befolkningen i köpvärde. Det är ju egentligen samma sak som om riksbanken hade delat ut helikopterpengar motsvarande den mängd skatt var innevånare har betalat in.

Vad du sa är en hypotes som stämmer inte med verkligheten. FED har skapat 500% nya dollar sedan finans kris, och det finns knappt någon inflation. Eftersom hus pris och värdepappers pris räknas inte in i inflations index, det gör bara rika personer rikare. Och det är vad som händer nu, så fortfarande förstår jag inte varför behöver man betala skatt när rika personer som leder landet kan har obegränsad pengar att använda
Citera
2025-05-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ja du måste betala skatt, visste du inte det?
Om man säljer ja.

Jag fick brev från skatteverket där dom ville veta mer om mina transaktioner och var jag skickat bitcoinen, men har inte svarat på det brevet och inget har hänt än iaf.

Jag tror skatteverket försöker ta reda på om man har dolda tillgångar.
Citera
2025-05-24, 13:08
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Om man säljer ja.

Jag fick brev från skatteverket där dom ville veta mer om mina transaktioner och var jag skickat bitcoinen, men har inte svarat på det brevet och inget har hänt än iaf.

Jag tror skatteverket försöker ta reda på om man har dolda tillgångar.

Hade du deklarerat försäljningar, alltså?

Olustigt om Skatteverket försöker snoka reda på vilka tillgångar man har. I synnerhet som det inte är någon förmögenhetsskatt i Sverige. Verket behöver verkligen inte den informationen.

Ett ytterligare skäl, utöver risken för attacker från kriminella när personupogifterna läcker ut på darknet, att söka införskaffa sin bitcoinposition utan någon KYC.
Citera
2025-05-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hade du deklarerat försäljningar, alltså?

Olustigt om Skatteverket försöker snoka reda på vilka tillgångar man har. I synnerhet som det inte är någon förmögenhetsskatt i Sverige. Verket behöver verkligen inte den informationen.

Ett ytterligare skäl, utöver risken för attacker från kriminella när personupogifterna läcker ut på darknet, att söka införskaffa sin bitcoinposition utan någon KYC.

Har köpt på olika ställen ,både privat och på tex revolut.
Har skickat det från revolut till samma wallet som där jag köpt privat med swish så antagligen därför dom blir misstänksam.
Jag är dock bara verifierad på revolut och inte på min andra wallet så vad ska dom göra?
Dom måste då bevisa jag äger det andra walleten.
Citera
2025-05-24, 16:27
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Har köpt på olika ställen ,både privat och på tex revolut.
Har skickat det från revolut till samma wallet som där jag köpt privat med swish så antagligen därför dom blir misstänksam.
Jag är dock bara verifierad på revolut och inte på min andra wallet så vad ska dom göra?
Dom måste då bevisa jag äger det andra walleten.

Det var ett misstag att inte hålla i sär adresserna, men hur har ditt bitcoininnehav kommit till Skatteverkets kännedom överhuvudtaget? Är det Revolut som har gett dem uppgifterna som man sedan eventuellt har börjat nysta i? Eller har du deklarerat en försäljning? Något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in