• 1
  • 2
2020-10-10, 19:48
Medlem
Roidberts avatar
Finns det risk för att Kronofogden lägger beslag på mammapengen? Om man ser till att bara ta ut lite i taget och ha mindre än 5000:- på kontot borde det väl vara lugnt? Skulden min sambo har är relativt liten (ca 10.000kr), men jag tror att hon har mer hos inkassobolag. Kanske låter kortsiktigt, men hon vill inte ta ansvar för sin ekonomi och när jag försökte hjälpa henne tidigare med att bestrida en orimlig faktura försökte hon gå bakom min rygg och ta lån av min mamma för att betala den, så jag orkar inte engagera mig alls i hennes ekonomi längre. Vill bara att hon ska kunna få pengarna utan problem och inte belasta min ekonomi lika mycket.
Citera
2020-10-10, 19:54
Medlem
KF tar allt över existensminimum
Citera
2020-10-10, 19:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kanske låter kortsiktigt, men hon vill inte ta ansvar för sin ekonomi och när jag försökte hjälpa henne tidigare med att bestrida en orimlig faktura försökte hon gå bakom min rygg och ta lån av min mamma för att betala den

Walk away, noll förtroende.
Citera
2020-10-10, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sant men föräldrapenning rör de väl inte?
Citera
2020-10-10, 20:02
Medlem
Lavettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Sant men föräldrapenning rör de väl inte?
Jodå gamarna tar allt utöver existensminimum.
Citera
2020-10-10, 20:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Okej. Pengarna borde alltså vara säkra trots att hon bor hos mig? Hon måste trots allt äta.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Walk away, noll förtroende.

Vi har en dotter tillsammans och hon är bra på andra sätt, så ser inte det som ett bra alternativ. Det är trots allt hennes skulder och de behöver inte bli ett problem för mig som jag ser det.
Citera
2020-10-10, 20:04
Medlem
byt kärring
Citera
2020-10-10, 20:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Okej. Pengarna borde alltså vara säkra trots att hon bor hos mig? Hon måste trots allt äta.

Vi har en dotter tillsammans och hon är bra på andra sätt, så ser inte det som ett bra alternativ. Det är trots allt hennes skulder och de behöver inte bli ett problem för mig som jag ser det.

Ouch, du behöver ställa henne mot väggen. Hon måste ta tag i sina skulder och (med stöd av dig) arbeta bort dem asap. Det är er dotters framtid hon leker med om man skall hårddra det.

Är hon inte beredd att mogna och ta ansvar så är alternativet kanske att du måste kicka ut henne för din dotters skull.
Citera
2020-10-10, 20:25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ouch, du behöver ställa henne mot väggen. Hon måste ta tag i sina skulder och (med stöd av dig) arbeta bort dem asap. Det är er dotters framtid hon leker med om man skall hårddra det.

Är hon inte beredd att mogna och ta ansvar så är alternativet kanske att du måste kicka ut henne för din dotters skull.

Och ta hand om min dotter själv? Då måste jag antingen sluta jobba för att vara med henne på heltid eller kanske låta någon som inte har blodsband till henne passa henne, vilket jag vill undvika in i det sista.

Att försöka prata ekonomi är tyvärr lönlöst. Jag har gjort klart för henne att hon inte kan räkna med att få lika mycket pengar av mig längre, utan max 2000-3000kr/månad, och att när hon har pengar måste hon prioritera de räkningar hon har framför nöjen. Tror att vår gemensamma ekonomi skulle förstöras om jag försöker gå in och hjälpa henne med hennes skulder (d.v.s. mina pengar försvinner i ett svart hål och hon samlar på sig nya skulder så småningom).
Senast redigerad av Roidbert 2020-10-10 kl. 20:33.
Citera
2020-10-10, 20:44
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavette
Jodå gamarna tar allt utöver existensminimum.

Anser att kf räddar oss ifrån ”gamarna” som utnyttjar systemet utan att betala tillbaka.

Kf är snarare Robin Hood om man ska jobba med paralleller
Citera
2020-10-10, 20:50
Medlem
beaver_ses avatar
Tro att även TS drabbas ekonomiskt av att de bor ihop, KF har jag för mig ser det som TS "lycka" att vara med och betala sambons skulder...

Bäst är väl om ni har två lägenheter så ni inte är skrivna på samma ställe även om ni bor i samma lägenhet... Då får hon stå för sina egna kostnader för sina skulder.
Citera
2020-10-10, 20:56
Medlem
Lavettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tro att även TS drabbas ekonomiskt av att de bor ihop, KF har jag för mig ser det som TS "lycka" att vara med och betala sambons skulder...

Bäst är väl om ni har två lägenheter så ni inte är skrivna på samma ställe även om ni bor i samma lägenhet... Då får hon stå för sina egna kostnader för sina skulder.
Ja dom räknar ihop inkomsterna så det stämmer. TS blir betalande..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in