• 1
  • 2
2020-10-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavette
Jodå gamarna tar allt utöver existensminimum.
Om du hade en låntagare som inte betalade till dig.. då hade du bara släppt det eller? eller hade du på något sätt försökt att få tillbaka dom pengarna du rätteligen ska ha..? I ett något reglerat samhälle hanterar en myndighet dessa ärenden, är det dom du kallar för gamar? Vem hade du vänt dig till?
Citera
2020-10-10, 21:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Om du hade en låntagare som inte betalade till dig.. då hade du bara släppt det eller? eller hade du på något sätt försökt att få tillbaka dom pengarna du rätteligen ska ha..? I ett något reglerat samhälle hanterar en myndighet dessa ärenden, är det dom du kallar för gamar? Vem hade du vänt dig till?

Många gäldenärer förstår inte hur lyckligt lottade de är att fogden finns och processen är lagreglerad. Alternativet heter indrivare ala baltic inkasso eller mc-gängen.
Citera
2020-10-10, 21:49
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tro att även TS drabbas ekonomiskt av att de bor ihop, KF har jag för mig ser det som TS "lycka" att vara med och betala sambons skulder...

Bäst är väl om ni har två lägenheter så ni inte är skrivna på samma ställe även om ni bor i samma lägenhet... Då får hon stå för sina egna kostnader för sina skulder.

Vad jag har förstått antar de att hon inte måste betala hyra när hon står skriven hos mig, vilket innebär att existensminimum sjunker till kanske 2000-3000:-? Jag ska i alla fall se till att barnbidraget kommer in på mitt konto så att vi inte förlorar de pengarna om det skulle visa sig illa. Kommer inte heller föra över mina pappadagar (än) för att vara på den säkra sidan.
Senast redigerad av Roidbert 2020-10-10 kl. 21:52.
Citera
2020-10-10, 22:05
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99

Tycker själv att KFM fyller en viktig funktion. Dock har min tjej f.f.a. satt sig i skiten genom att vara slarvig. Ett av hennes konton bundet till köp av tjänster på telefonen kapades bl.a. och användes för att köpa skit i Fortnite vilket har lett till räkningar på kanske över 15.000kr hos Tre varav ca hälften inte är betalt. Det var först när jag fick reda på det efter 1-1.5 år som jag såg till att spärra möjligheten att köpa tjänster via abonnemanget. Sedan obetalda räkningar på ca 5500kr hos en annan operatör p.g.a. att hon gav pengar till en vän som skulle betala och sedan sket i det. Egentligen borde hon inte ha betalat ett öre av de 15.000kr som Tre har fakturerat henne för alltså.

Men när jag försökte tydliggöra att Tre in skall ha några pengar försökte hon som sagt låna pengar via min familj för att betala asen ändå. Hade det inte varit för att hon var gravid med min dotter då så hade jag antagligen dumpat henne, för blev oerhört provocerad av det.
Senast redigerad av Roidbert 2020-10-10 kl. 22:13.
Citera
2020-10-10, 23:20
Medlem
Luriosans avatar
Tråkig situation. Men som många redan sagt, Kronofogden tar även av mammapenningen om den är högre än existensminimum.

Det du kan göra är väl att vara som en god man åt henne? Få hennes bankuppgifter och se till att alla räkningar är betalda. Spärra henne hos alla typer av kreditgivare (exempelvis de vanligaste typ Klarna).

Eller se till att era löner kommer in på ett gemensamt konto och ha ett gemensamt konto med ett kort kopplat till som hon kan använda och göra vad hon vill med.

Oavsett vad borde hon höra av sig till Kronofogden och be om en avbetalningsplan.
Citera
2020-10-10, 23:27
Medlem
Blygfisens avatar
Till alla i tråden.
Existensminimum och förbehållsbelopp är två skilda ting.
Existensminimum är det du ska leva på utöver hyran när man får socialbidrag.

Ens förbehållsbelopp är individuellt och bedöms av Kronofogden, finns ingen fast summa på förbehållsbelopp utan den är som sagt individuell.

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Finns det risk för att Kronofogden lägger beslag på mammapengen? Om man ser till att bara ta ut lite i taget och ha mindre än 5000:- på kontot borde det väl vara lugnt? Skulden min sambo har är relativt liten (ca 10.000kr), men jag tror att hon har mer hos inkassobolag. Kanske låter kortsiktigt, men hon vill inte ta ansvar för sin ekonomi och när jag försökte hjälpa henne tidigare med att bestrida en orimlig faktura försökte hon gå bakom min rygg och ta lån av min mamma för att betala den, så jag orkar inte engagera mig alls i hennes ekonomi längre. Vill bara att hon ska kunna få pengarna utan problem och inte belasta min ekonomi lika mycket.

Vad är mammapengen?
Kronofogden får inte utmäta bidrag.

Hur mycket de utmäter har hon fått reda på, allt över hennes förbehållsbelopp kommer de att utmäta.
Bor ni ihop kan hennes förbehållsbelopp bli mindre och detta kommer drabba dig. Bästa är att ni lever på skilda adresser, annars klumpas eran ekonomi ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
KF tar allt över existensminimum
Nej.
KF gör alltid en individuell bedömning och det kallas förbehållsbelopp det man får behålla.
Senast redigerad av Blygfisen 2020-10-10 kl. 23:29.
Citera
2020-10-10, 23:57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Tråkig situation. Men som många redan sagt, Kronofogden tar även av mammapenningen om den är högre än existensminimum.

Det du kan göra är väl att vara som en god man åt henne? Få hennes bankuppgifter och se till att alla räkningar är betalda. Spärra henne hos alla typer av kreditgivare (exempelvis de vanligaste typ Klarna).

Eller se till att era löner kommer in på ett gemensamt konto och ha ett gemensamt konto med ett kort kopplat till som hon kan använda och göra vad hon vill med.

Oavsett vad borde hon höra av sig till Kronofogden och be om en avbetalningsplan.

Jag har faktiskt funderat på det. Vet du hur man kan gå tillväga rent konkret för att få laglig rätt att ha full insyn i hennes ekonomi? För tillfället förvarar hon dock större delen av sina pengar på mitt konto.

Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Vad är mammapengen?
Kronofogden får inte utmäta bidrag.

Hur mycket de utmäter har hon fått reda på, allt över hennes förbehållsbelopp kommer de att utmäta.
Bor ni ihop kan hennes förbehållsbelopp bli mindre och detta kommer drabba dig. Bästa är att ni lever på skilda adresser, annars klumpas eran ekonomi ihop.

Föräldrapenningen. Så det borde vara lugnt och hennes skulder kommer först att bli ett problem om hon får ett vanligt arbete alltså?
Citera
2020-10-11, 00:54
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Jag har faktiskt funderat på det. Vet du hur man kan gå tillväga rent konkret för att få laglig rätt att ha full insyn i hennes ekonomi? För tillfället förvarar hon dock större delen av sina pengar på mitt konto.
Efter en snabb googling fann jag följande: https://www.domstol.se/amnen/familj/...ka-om-god-man/. Att bli god man låter som en bra lösning. Se bara till att ha en reservplan angående vem som tar över ansvaret som god man ifall ni skulle gå skilda vägar.
Citera
2020-10-11, 01:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Tycker själv att KFM fyller en viktig funktion. Dock har min tjej f.f.a. satt sig i skiten genom att vara slarvig. Ett av hennes konton bundet till köp av tjänster på telefonen kapades bl.a. och användes för att köpa skit i Fortnite vilket har lett till räkningar på kanske över 15.000kr hos Tre varav ca hälften inte är betalt. Det var först när jag fick reda på det efter 1-1.5 år som jag såg till att spärra möjligheten att köpa tjänster via abonnemanget. Sedan obetalda räkningar på ca 5500kr hos en annan operatör p.g.a. att hon gav pengar till en vän som skulle betala och sedan sket i det. Egentligen borde hon inte ha betalat ett öre av de 15.000kr som Tre har fakturerat henne för alltså.

Men när jag försökte tydliggöra att Tre in skall ha några pengar försökte hon som sagt låna pengar via min familj för att betala asen ändå. Hade det inte varit för att hon var gravid med min dotter då så hade jag antagligen dumpat henne, för blev oerhört provocerad av det.

Vad i helvete har ni för relation egentligen? Inser du verkligen inte hur illa det här låter när någon utomstående läser det? På allvar? Jag kan inte ta in det.

Hon måste lära sig ta hand om sin ekonomi, hon försätter ju både dig, barnet och sig själv i knipa annars. Det finns liksom inga andra val.
Citera
2020-10-11, 18:59
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:

Föräldrapenningen. Så det borde vara lugnt och hennes skulder kommer först att bli ett problem om hon får ett vanligt arbete alltså?

Nej, det kan utmätas. Endast Bidrag får kronofogden ej utmäta. Då jag inte har barn undrade jag vad mammapeng var för något, och nu när du skrev föräldrapenning så inser jag att det är en inkomst kronofogden kan utmäta på.
Citera
2020-10-12, 15:15
Medlem
TS, vore det inte rimligt - om ni ska leva tillsammans - om du tog över detta och städade upp? Som god man, ungefär. Så länge ni lever tillsammans är ju hennes fuck-ups en enorm risk för både dig och er dotter.

Du behöver inte lämna om du tycker att det positiva överväger, men då kan hon ju inte vara en ekonomisk bajsbomb som hela tiden riskerar att explodera över ett gemensamma liv.
Citera
2020-10-12, 17:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderbok
TS, vore det inte rimligt - om ni ska leva tillsammans - om du tog över detta och städade upp? Som god man, ungefär. Så länge ni lever tillsammans är ju hennes fuck-ups en enorm risk för både dig och er dotter.

Du behöver inte lämna om du tycker att det positiva överväger, men då kan hon ju inte vara en ekonomisk bajsbomb som hela tiden riskerar att explodera över ett gemensamma liv.

Jag pratade faktiskt med överförmyndarnämnden och att bli god man till en flickvän är visserligen möjligt, men då måste hon vara så pass psykiskt sjuk att hon inte kan ta hand om sig själv (typ demens). Han jag pratade med föreslog en generalfullmakt som ett bra alternativ för att jag ska få full insyn i hennes ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in