Till alla i tråden.
Existensminimum och förbehållsbelopp är två skilda ting.
Existensminimum är det du ska leva på utöver hyran när man får socialbidrag.
Ens förbehållsbelopp är individuellt och bedöms av Kronofogden, finns ingen fast summa på förbehållsbelopp utan den är som sagt individuell.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
Finns det risk för att Kronofogden lägger beslag på mammapengen? Om man ser till att bara ta ut lite i taget och ha mindre än 5000:- på kontot borde det väl vara lugnt? Skulden min sambo har är relativt liten (ca 10.000kr), men jag tror att hon har mer hos inkassobolag. Kanske låter kortsiktigt, men hon vill inte ta ansvar för sin ekonomi och när jag försökte hjälpa henne tidigare med att bestrida en orimlig faktura försökte hon gå bakom min rygg och ta lån av min mamma för att betala den, så jag orkar inte engagera mig alls i hennes ekonomi längre. Vill bara att hon ska kunna få pengarna utan problem och inte belasta min ekonomi lika mycket.
Vad är mammapengen?
Kronofogden får inte utmäta bidrag.
Hur mycket de utmäter har hon fått reda på, allt över hennes förbehållsbelopp kommer de att utmäta.
Bor ni ihop kan hennes förbehållsbelopp bli mindre och detta kommer drabba dig. Bästa är att ni lever på skilda adresser, annars klumpas eran ekonomi ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
KF tar allt över existensminimum
Nej.
KF gör alltid en individuell bedömning och det kallas förbehållsbelopp det man får behålla.