• 1
  • 2
2020-10-10, 08:04
Medlem
Myschs avatar
Om programmet

Hr fljer vi livet fr ngra av Sverige mest fascinerande drottningar. Bland tidstypiska kostymer och fantastiska miljer leder skdespelaren Sofia Helin oss genom historien och mter mktiga kvinnor som varit med och format vr tid.

S TV4 har producerat en ny dokumentrserie om ngra av Sveriges drottningar genom ren.

Jag personligen tycker det ska bli intressant, men r orolig fr att TV4 ska forcera in Feministpropaganda som antingen r frstorat eller felaktig bara fr att trycka en agenda.

Absolut inget fel att stta kvinnor i fokus d mnga har varit riktigt mktiga genom tiden!

Vad tror ni?
Diskutera, vad ser ni fram emot i programmet?
Senast redigerad av Mysch 2020-10-10 kl. 08:06.
Citera
2020-10-10, 08:24
Moderator
Briasccas avatar
Ser fram mot att se hur bra efterforskningar de gjort fr manuset, och om det r de vanliga historikerna som fr breda ut sig eller om de funnit nya. Jag sg en reklamtrailer fr serien och noterade att fotot var s otroligt dligt och platt. Men frhoppningsvis r seriens foto bttre.
Citera
2020-10-10, 08:36
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ser fram mot att se hur bra efterforskningar de gjort fr manuset, och om det r de vanliga historikerna som fr breda ut sig eller om de funnit nya. Jag sg en reklamtrailer fr serien och noterade att fotot var s otroligt dligt och platt. Men frhoppningsvis r seriens foto bttre.

Ja jag hller med.

Nr de visade bilder p Karoliner s vattnades det i min historiehjrna och tnkte "Hur jvla fett hade det varit om det gjordes en episk filmtrilogi om Svenska Stormakten. Och att den ska vara dyraste filmen i Norden genom tiderna osv"
Citera
2020-10-10, 08:52
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag sg en reklamtrailer fr serien och noterade att fotot var s otroligt dligt och platt. Men frhoppningsvis r seriens foto bttre.

Om vi ska prata kameror och foto r det tveklst Silvia som r intressant. Lousie eller Victoria fr den delen r fr gamla.... Vidare r det sjvklart att serien kommer visas utifrn ett feministiskt perspektiv ven om det r kungligheter vi talar om.
Citera
2020-10-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Om vi ska prata kameror och foto r det tveklst Silvia som r intressant. Lousie eller Victoria fr den delen r fr gamla.... Vidare r det sjvklart att serien kommer visas utifrn ett feministiskt perspektiv ven om det r kungligheter vi talar om.

Visst kommer det vara inslag av feminism, men som vi vet var ju drottning Kristina allt annat n feminist. Jag r fr ett sdant program d vi har haft vldigt mycket dokumentrer om vra kungar, men inte s mycket om vra drottningar.

Katarina Stenbock exempelvis var 40 r yngre n Gustav Vasa och verlevde honom med 60 r.

Hedvig Elonora verlevde sin make med 55 r, sin son med ver 20 r och sin sonson sg hon inte p 14 r nr han var ute och krigade. Vilket inflytande hade hon p regeringen under den tiden?

Bernadottedrottningarna r inte lika intressanta som de ldre, men vi lr vl f ett avsnitt med drottning Silvia

Edit: Var inne p TV4s sida och dessa drottningar ska det handla om

Karin Mnsdotter (1550-1612)

Kristina (1626-1689)

Hedvig Eleonora av Holstein-Gottorp (1636-1715)

Lovisa Ulrika av Preussen (1720-1782)

Fredrika Dorotea Wilhelmina (1781-1826)

Desideria (1777 1860)

Louise av Nederlnderna (1828-1871)

Victoria av Baden (1862-1930)
Citera
2020-10-13, 10:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Om programmet

Hr fljer vi livet fr ngra av Sverige mest fascinerande drottningar. Bland tidstypiska kostymer och fantastiska miljer leder skdespelaren Sofia Helin oss genom historien och mter mktiga kvinnor som varit med och format vr tid.

S TV4 har producerat en ny dokumentrserie om ngra av Sveriges drottningar genom ren.

Jag personligen tycker det ska bli intressant, men r orolig fr att TV4 ska forcera in Feministpropaganda som antingen r frstorat eller felaktig bara fr att trycka en agenda.

Absolut inget fel att stta kvinnor i fokus d mnga har varit riktigt mktiga genom tiden!

Vad tror ni?
Diskutera, vad ser ni fram emot i programmet?
Jag sg reklamen och blev genast intresserad och ska se den. Men precis som du s hoppas jag att den inte r fr feminstvriden utan historiskt rttvis och saklig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Ja jag hller med.

Nr de visade bilder p Karoliner s vattnades det i min historiehjrna och tnkte "Hur jvla fett hade det varit om det gjordes en episk filmtrilogi om Svenska Stormakten. Och att den ska vara dyraste filmen i Norden genom tiderna osv"
Jag gillade Arn filmerna och hade grna sett en liknande produktion om Sveriges storhetstid. Jag r frvnad att man inte har gjort ngot sdant.
Citera
2020-10-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag sg reklamen och blev genast intresserad och ska se den. Men precis som du s hoppas jag att den inte r fr feminstvriden utan historiskt rttvis och saklig.

Jag gillade Arn filmerna och hade grna sett en liknande produktion om Sveriges storhetstid. Jag r frvnad att man inte har gjort ngot sdant.

Jag sg programmet och tyckte det var intressant. Dock s visste man ju en del redan, som man lst i skolan.
Tycker att det var komiskt i brjan dock d ett tydligt faktafel nmndes.
De hvdade att Erik XIV och Karin startade sin relation nr hon var 14 och han 33.
Erik fddes 1533 och Karin 1550.
Citera
2020-10-15, 22:52
Medlem
V-rocks avatar
Slkollade lite medans jag fixade med svampskrden men tyckte dom underslde Erik. Han var mest tokig och rufsig. Nu lg ju tyngdpunkten p Karin men hela hennes relevans i historien r ju hennes koppling till Erik. Erik kunde vara mycket skrpt och var en intelligent man. Nordiska sjurskriget glmdes bort. Den hade kunnat ge kontext till Eriks beteende. En emotionellt knslig man under enorm press frn bde familj och fientlig makt som dessutom varit ute i ett traumatiserade krig.

Visade i alla fall p vilken verlevare Karin var. Tror paradoxalt att hennes lga brd hjlpte henne att verleva. Hade hon haft ett starkt familjentverk hade hon blivit ett hot p riktigt fr den nya regimen istllet fr ett utmrkt exempel p Eriks villfarelser och hybris. Men hon var smartare n vad hgre folk kunde tnka sig att en flicka frn hennes samhllsklass kunde vara.

Bvar lite infr avsnittet om Kristina. Hon var en alldeles fr intressant person fr att f ntt sorts urquuer stmpel som hon grna fr idag av trendiga historiker som vill tolka forna mnniskor med dangens koder.
Citera
2020-10-15, 22:55
Medlem
Shit va nice det mste ha varit att va kung p den tiden... Ha ett helt harem med sta och tajta tonrstjejer man kan knulla nr man vill, ta och dricka gott.. och slss och hrja som man vill!
Citera
2020-10-19, 17:48
Medlem
15minFames avatar
Jag tycker programmet var ok men jag hade nog lite fr hga frhoppningar. Jag trodde det skulle vara lite mer drama och inte bara ett par personer som undervisade medans skdisarna i bakgrunden inte sa mnga ord. Men snyggt och informativt s jag kommer fortstta flja denna serie.
Citera
2020-10-19, 19:53
Medlem
Eckiumbums avatar
Det r vl mest ett program fr lajvare. "Makthistorikern" har bara snabbt skummat igenom wikipediasidorna och har inte rttat felaktiga uppgifter om ldrar och rtal.
Erik framstlls som ngon slags nidbild av toxisk maskulinitet som irrar runt med stort skgg och r frvirrad och vldsam.
Mycket fokus ocks p snt som lajvare gillar som pkostade kostymer och inspelningar i historiskt autentiska miljer.
Citera
2020-10-20, 11:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Var som brukligt. Hon var stark. Erik var en svag man. Innan programmet om Kristina kan man bara ana att det kommer bli detsamma stuk. Hon var skert tom fre sin tid HBTQ och annat strunt. Inte ett ord om att hon flydde Sverige med hela landets statskassa och det var inget synd om henne. Hon var makten. PK idiotism gtt verbord.

Men om sant. Kristina levde rvare p kontinenten med svenska bnders skattepengar. Statskassan hon stulit fr eget bruk. Men s lr hon inte framstllas i dagens PK idiot klimat dr kvinnor aldrig kan gra fel.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-10-20 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in