• 1
  • 2
2020-10-10, 08:04
Medlem
Myschs avatar
Om programmet

Här följer vi livet för några av Sverige mest fascinerande drottningar. Bland tidstypiska kostymer och fantastiska miljöer leder skådespelaren Sofia Helin oss genom historien och möter mäktiga kvinnor som varit med och format vår tid.

Så TV4 har producerat en ny dokumentärserie om några av Sveriges drottningar genom åren.

Jag personligen tycker det ska bli intressant, men är orolig för att TV4 ska forcera in Feministpropaganda som antingen är förstorat eller felaktig bara för att trycka en agenda.

Absolut inget fel att sätta kvinnor i fokus då många har varit riktigt mäktiga genom tiden!

Vad tror ni?
Diskutera, vad ser ni fram emot i programmet?
Senast redigerad av Mysch 2020-10-10 kl. 08:06.
Citera
2020-10-10, 08:24
Medlem
Briasccas avatar
Ser fram mot att se hur bra efterforskningar de gjort för manuset, och om det är de vanliga historikerna som får breda ut sig eller om de funnit nya. Jag såg en reklamtrailer för serien och noterade att fotot var så otroligt dåligt och platt. Men förhoppningsvis är seriens foto bättre.
Citera
2020-10-10, 08:36
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ser fram mot att se hur bra efterforskningar de gjort för manuset, och om det är de vanliga historikerna som får breda ut sig eller om de funnit nya. Jag såg en reklamtrailer för serien och noterade att fotot var så otroligt dåligt och platt. Men förhoppningsvis är seriens foto bättre.

Ja jag håller med.

När de visade bilder på Karoliner så vattnades det i min historiehjärna och tänkte "Hur jävla fett hade det varit om det gjordes en episk filmtrilogi om Svenska Stormakten. Och att den ska vara dyraste filmen i Norden genom tiderna osv"
Citera
2020-10-10, 08:52
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag såg en reklamtrailer för serien och noterade att fotot var så otroligt dåligt och platt. Men förhoppningsvis är seriens foto bättre.

Om vi ska prata kameror och foto är det tveklöst Silvia som är intressant. Lousie eller Victoria för den delen är för gamla.... Vidare är det sjävklart att serien kommer visas utifrån ett feministiskt perspektiv även om det är kungligheter vi talar om.
Citera
2020-10-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Om vi ska prata kameror och foto är det tveklöst Silvia som är intressant. Lousie eller Victoria för den delen är för gamla.... Vidare är det sjävklart att serien kommer visas utifrån ett feministiskt perspektiv även om det är kungligheter vi talar om.

Visst kommer det vara inslag av feminism, men som vi vet var ju drottning Kristina allt annat än feminist. Jag är för ett sådant program då vi har haft väldigt mycket dokumentärer om våra kungar, men inte så mycket om våra drottningar.

Katarina Stenbock exempelvis var 40 år yngre än Gustav Vasa och överlevde honom med 60 år.

Hedvig Elonora överlevde sin make med 55 år, sin son med över 20 år och sin sonson såg hon inte på 14 år när han var ute och krigade. Vilket inflytande hade hon på regeringen under den tiden?

Bernadottedrottningarna är inte lika intressanta som de äldre, men vi lär väl få ett avsnitt med drottning Silvia

Edit: Var inne på TV4s sida och dessa drottningar ska det handla om

Karin Månsdotter (1550-1612)

Kristina (1626-1689)

Hedvig Eleonora av Holstein-Gottorp (1636-1715)

Lovisa Ulrika av Preussen (1720-1782)

Fredrika Dorotea Wilhelmina (1781-1826)

Desideria (1777 – 1860)

Louise av Nederländerna (1828-1871)

Victoria av Baden (1862-1930)
Citera
2020-10-13, 10:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Om programmet

Här följer vi livet för några av Sverige mest fascinerande drottningar. Bland tidstypiska kostymer och fantastiska miljöer leder skådespelaren Sofia Helin oss genom historien och möter mäktiga kvinnor som varit med och format vår tid.

Så TV4 har producerat en ny dokumentärserie om några av Sveriges drottningar genom åren.

Jag personligen tycker det ska bli intressant, men är orolig för att TV4 ska forcera in Feministpropaganda som antingen är förstorat eller felaktig bara för att trycka en agenda.

Absolut inget fel att sätta kvinnor i fokus då många har varit riktigt mäktiga genom tiden!

Vad tror ni?
Diskutera, vad ser ni fram emot i programmet?
Jag såg reklamen och blev genast intresserad och ska se den. Men precis som du så hoppas jag att den inte är för feminstvriden utan historiskt rättvis och saklig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Ja jag håller med.

När de visade bilder på Karoliner så vattnades det i min historiehjärna och tänkte "Hur jävla fett hade det varit om det gjordes en episk filmtrilogi om Svenska Stormakten. Och att den ska vara dyraste filmen i Norden genom tiderna osv"
Jag gillade Arn filmerna och hade gärna sett en liknande produktion om Sveriges storhetstid. Jag är förvånad att man inte har gjort något sådant.
Citera
2020-10-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag såg reklamen och blev genast intresserad och ska se den. Men precis som du så hoppas jag att den inte är för feminstvriden utan historiskt rättvis och saklig.

Jag gillade Arn filmerna och hade gärna sett en liknande produktion om Sveriges storhetstid. Jag är förvånad att man inte har gjort något sådant.

Jag såg programmet och tyckte det var intressant. Dock så visste man ju en del redan, som man läst i skolan.
Tycker att det var komiskt i början dock då ett tydligt faktafel nämndes.
De hävdade att Erik XIV och Karin startade sin relation när hon var 14 och han 33.
Erik föddes 1533 och Karin 1550.
Citera
2020-10-15, 22:52
Medlem
V-rocks avatar
Slökollade lite medans jag fixade med svampskörden men tyckte dom undersålde Erik. Han var mest tokig och rufsig. Nu låg ju tyngdpunkten på Karin men hela hennes relevans i historien är ju hennes koppling till Erik. Erik kunde vara mycket skärpt och var en intelligent man. Nordiska sjuårskriget glömdes bort. Den hade kunnat ge kontext till Eriks beteende. En emotionellt känslig man under enorm press från både familj och fientlig makt som dessutom varit ute i ett traumatiserade krig.

Visade i alla fall på vilken överlevare Karin var. Tror paradoxalt att hennes låga börd hjälpte henne att överleva. Hade hon haft ett starkt familjenätverk hade hon blivit ett hot på riktigt för den nya regimen istället för ett utmärkt exempel på Eriks villfarelser och hybris. Men hon var smartare än vad högre folk kunde tänka sig att en flicka från hennes samhällsklass kunde vara.

Bävar lite inför avsnittet om Kristina. Hon var en alldeles för intressant person för att få nått sorts urquuer stämpel som hon gärna får idag av trendiga historiker som vill tolka forna människor med dangens koder.
Citera
2020-10-15, 22:55
Medlem
Shit va nice det måste ha varit att va kung på den tiden... Ha ett helt harem med söta och tajta tonårstjejer man kan knulla när man vill, äta och dricka gott.. och slåss och härja som man vill!
Citera
2020-10-19, 17:48
Medlem
15minFames avatar
Jag tycker programmet var ok men jag hade nog lite för höga förhoppningar. Jag trodde det skulle vara lite mer drama och inte bara ett par personer som undervisade medans skådisarna i bakgrunden inte sa många ord. Men snyggt och informativt så jag kommer fortsätta följa denna serie.
Citera
2020-10-19, 19:53
Medlem
Eckiumbums avatar
Det är väl mest ett program för lajvare. "Makthistorikern" har bara snabbt skummat igenom wikipediasidorna och har inte rättat felaktiga uppgifter om åldrar och årtal.
Erik framställs som någon slags nidbild av toxisk maskulinitet som irrar runt med stort skägg och är förvirrad och våldsam.
Mycket fokus också på sånt som lajvare gillar som påkostade kostymer och inspelningar i historiskt autentiska miljöer.
Citera
2020-10-20, 11:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Var som brukligt. Hon var stark. Erik var en svag man. Innan programmet om Kristina kan man bara ana att det kommer bli detsamma stuk. Hon var säkert tom före sin tid HBTQ och annat strunt. Inte ett ord om att hon flydde Sverige med hela landets statskassa och det var inget synd om henne. Hon var makten. PK idiotism gått överbord.

Men om sant. Kristina levde rövare på kontinenten med svenska bönders skattepengar. Statskassan hon stulit för eget bruk. Men så lär hon inte framställas i dagens PK idiot klimat där kvinnor aldrig kan göra fel.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-10-20 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in