Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Jösses! Jag ser framför mig hur brorsonen, Brännström och Esb smyger runt med bågsågen för att arrangera en lämplig vandalisering innan de polisanmäler.
Synd att polisanmälningar inte är offentliga. Det hade varit väldigt intressant att se hur den här har motiverats.
Nu är Ebba Usch kompisarna desperata. Du ljuger om att Esbjörn orsakat skadegörelsen själv. Det finns inget behov av den slags hjälp, Ebba klarar hitta på osanningar helt på egen hand och hon har redan snärjt in sig om att hon inte kommer tvinga Esbjörn att sälja och sen inleder hon en rättslig tvist.
Ebba har sökt lagfart två gånger utan framgång. Slarvamajan trodde att hon hade ett köpebrev som skulle ge henne lagfart direkt. Hon kan inte ens läsa en text på en blankett och se till att den fylls i korrekt.
Den handling som Ebba Usch fick av Sjönära är ett köpekontrakt. Det fanns inte med på kartan att detta köp gjordes i två steg med ett köpeavtal, eftersom det finns inga punkter och svävarklausuler i avtalet som är syftet med den slags avtal.
Det är Ebba Usch juridiska rådgivning som nu kommer med en efterkonstruktion om att köpebrevet var ett avtal som sedan skulle bli ett nytt möte där köpekontrakt undertecknades av båda parter med vittnen. Jag är övertygad om att Ebba blev chockad när hon inte fick igenom köpebrevet hos Lantmäteriet. Av hennes agerande framkommer det att hon trodde saken var klar i och med att Esbjörn skrev under. Men det hon har är bara ett bristfälligt köpebrev, eftersom formkraven inte är uppfyllda.
Min analys av Ebba är att när saker blir för enkla i livet och det fixar sig, gör man det man är van vid och särskilt när man vet att det alltid funkar. Hon har levt i ett elfenbenstorn, där valresultatet skyddat henne från kritik och tråkiga sysslor.
Nu var det inte politik, med ett kansli med rådgivare och underhuggare som sköter allt. Ebba kan själv trodde hon, hon var själv ute på äventyr för att göra stora affärer, och det sket sig helt av banala orsaker som lättja, slarv, läs och skrivsvårigheter, där hon inte såg raden på dokumentet där två vittnen ska bevittna säljarens underskrift på avtalet.
Nu kom något juridiskt ljushuvud på att det inte alls är ett köpebrev, utan ett avtal. Men om det var syftet från början att ha överlåtelsen i två steg, så skulle inte Ebba söka lagfart två gånger på den handlingen, och börja röja hos Esbjörn. Hon hade väntat tills hon hade ett köpebrev som ger lagfart. Det finns inte med i Ebba sinnevärld att Esbjörn inte vill sälja, när hon bestämt sig för att där vill hon bo. För henne är det hon gör lagligt, bara för att det är hon. Nu är hon i en sits där det inte går att snacka sig ur med den retorik hon har i politiken.
Det jag skulle vilja se är Mäklarbyrån Sjönäras köpeavtal och köpebrev, för att bli 100% säker i mina slutsatser.