2020-10-15, 15:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fast vad du tänker och tror behöver man inte bry sig det minsta om, du har visat tidigare att du utgår från fel fakta och drar något du själv har hittat på eller så här du inte förstått vad du har läst, alternativt har inte läst ordentligt men uttalar dig ändå.

Det är då märkvärdigt att så många alltid ska tro det värsta om andra och ännu värre fabricerar och sprider lögner. Sedan anklaga andra för att vara ohederliga.

Visst, hon kan ha gjort något fel men vi som inte är inblandade vet inte ett dugg hur detta har gått till, när och hur kontakten togs mellan köpare och säljare t ex. Det går inte att lita blint på det Esbjörn säger. Han minns att hon tjatade tydligen och en mängd annat men just att minnas att han har skrivit på ett köpekontrakt går inte. Han talar förstås i eget intresse här, det är han som vill bryta ett avtal om fastighetsköp vilket han antagligen vet är svårt. Det vi genom artiklarna har fått höra är hans version, Matz version och journalistens garanterade vinkling.

Tycker precis som jag skrev tidigt i det här ämnet i en annan tråd om Ebba Busch generellt illa om människor som gråter ut i tidningen för att få som de vill, att det ska göras undantag för just dem. De är för mig ej pålitliga.

Från vilka felaktiga fakta menar du att jag utgår ifrån? Vad har jag hittat på? Vad är det som jag inte verkar ha förstått?

Jag begär inte att du eller någon annan behöver bry sig om vad jag skriver.

Vad jag kan konstatera är att affären som den har framställts ter sig i mina ögon märklig, liksom hos flera andra här i tråden också verkar tycka. Bara det att anlita sin bästa väninnas bror för att värdera fastigheten anser jag är märklig. Har du hört talas om ordet jäv?
2020-10-15, 16:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han hör av sig och säger att han ångrar försäljningen och vill betala tillbaka handpenningen. Sedan skriver hans ombud att han gråter. Men hon tänker tvinga igenom affären ändå.
Det känns ju som ett helylle-moraliskt och superkristet beteende.

Det är alltså mer kristet att vilja bryta avtal än att följa avtal?
2020-10-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vet ej gällande de andra spekulanterna. Det diskuterades om detta tidigare i tråden. Vad jag förstod det som så var det Esbjörn som hörde med dessa.

Det kan likväl vara påhitt. Men om området är så attraktivt som alla säger så är det ju snarare regel än undantag att det finns fler intressenter. Särskilt om det finns ett fallfärdigt hus som går att riva och bygga sitt drömhus istället för den långa/omöjliga processen det kan vara att stycka av för att få bygglov i attraktiva lägen vid sjö.

Citat:
Och du vet alla detaljer runt den här fastighetsaffären som media ej har valt att förmedla? Förmodligen så vet du inte att det fanns flera spekulanter men ingen villa matcha Ebbas bud - utan du baserar dina åsikter på okunskap.

Ok, då missförstod jag ditt tidigare inlägg där jag uppfattade det som att du visste att det har framförts bud. Du kan kanske försöka vara lite tydligare med när du spekulerar eller när du redogör för fakta?
Senast redigerad av piastrone 2020-10-15 kl. 16:06.
2020-10-15, 16:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Från vilka felaktiga fakta menar du att jag utgår ifrån? Vad har jag hittat på? Vad är det som jag inte verkar ha förstått?

Vad jag kan konstatera är att affären som den har framställts ter sig i mina ögon märklig, liksom hos flera andra här i tråden också verkar tycka. Bara det att anlita sin bästa väninnas bror för att värdera fastigheten anser jag är märklig. Har du hört talas om ordet jäv?

Du har konstanterat hur en påhittad affär i din fantasi har gått till. Varför inte även berätta om vilka drömmer du drömde inatt så att vi kan baka in dessa i diskussionen om Ebbas fastighetsköp.

Om du läst artiklarna så vet du om att det var två oberoende mäklare som gjorde värderingen. Ebbas bästa vänninnas bror hjälpte enbart till att upprätta köpeavtalet och gjorde ej värderingen.
2020-10-15, 16:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det är alltså mer kristet att vilja bryta avtal än att följa avtal?

Nionde budet av de tio budorden:

"Du skall icke hava begärelse till din nästas hus.

Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke listigt stå efter vår nästas arv eller hus eller under sken av lag och rätt tillägna oss det, utan äro honom behjälpliga, att han må behålla det som hör honom till."

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_tio_budorden
2020-10-15, 16:05
Medlem
Gusselbys avatar
Såhär står det i artikeln som så många litar blint på. Från 9 okt (reviderad 13 okt)
Citat:
Vad som utspelade sig under veckorna fram till att kontraktet skrevs har Expressen inte lyckats reda ut.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/

Alltså "veckorna", det kan omöjligt omräknas till bara några dagar. Fast just den delen i texten tror ni väl inte på, bara allt annat.

(Någon som har sparat originalartikeln? Skulle vilja se vad i texten som är ändrat förutom Esbjörns ålder som nu är nedskriven med två år. Kan också vara bra att ha originaltexten ifall tidningen blir stämd för förtal. )
2020-10-15, 16:06
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nionde budet av de tio budorden:

"Du skall icke hava begärelse till din nästas hus.

Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke listigt stå efter vår nästas arv eller hus eller under sken av lag och rätt tillägna oss det, utan äro honom behjälpliga, att han må behålla det som hör honom till."

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_tio_budorden

Haha. Du är otrolig.
2020-10-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men har farbror Esbjörn kvar pantbrevet, troligtvis en digital pant i fastigheten, och den är amorterad och återbetald så kan han enkelt knalla in på närmaste bank och låna mer pengar på panten!

Som sagt, hade jag varit mer elak så hade jag viskat det i hans öra och uppmanat honom till det. Naturligtvis skall han inte sedan betala tillbaks något på lånet. Då kan vi vara med senare och trissa upp priset på på fru Ebba Buschs "fynd" på den exekutiva auktionen!

Men herregud, fastigheten åker inte till kronofogden om gubben tar lån med sitt pantbrev, och sedan skiter i att betala. Det som kommer hända, efter att gubben fått antal krav från banken, är att Ebba får lösa ut skulden till banken. När hon gjort det, får hon sedan kräva in pengarna från gubben.
2020-10-15, 16:10
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nej, Ebbas ombud fick en skrivelse från Esbjörns ombud den 2/10 som var svar på hotbrevet, samma dag skickar Ebba in ansökan om lagfart. Återigen, vilken giltig fångeshandling har Ebba, du sa att lagfarten kommer gå igenom. Svara på frågan, jag vill veta.
Fast hon ansökte om lagfart 5 oktober? Med bank-id skriver sanningsorganet Expressen, så någon fördröjning på ett par dagar mellan 2 och 5 oktober bör det inte ha varit. Om man kan så är det bra att vara noga även med detaljerna, såvida man inte vill sprida missinformation.
2020-10-15, 16:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Absolut om din syster eller kusin var jurist eller mäklare så skulle du givetvis aldrig anlita dessa?
2020-10-15, 16:14
Medlem
Citat:
Du har konstanterat hur en påhittad affär i din fantasi har gått till. Varför inte även berätta om vilka drömmer du drömde inatt så att vi kan baka in dessa i diskussionen om Ebbas fastighetsköp.

Om du läst artiklarna så vet du om att det var två mäklare som gjorde värderingen. Ebbas bästa vänninnas bror hjälpte enbart till att upprätta köpeavtalet och gjorde ej värderingen.

Det vet vi inte heller. Vi vet att Ebba säger att hon lät två oberoende mäklare värdera fastigheten. Vi vet inte om de varit på plats eller om värderingen har gjorts på samma sätt som av en del skribenter i tråden - lite mellan tummen och pekfingret. Vi vet inte heller vilka dessa mäklare är. Kommer de från andra mäklarfirmor eller är de är kollegor med TD?
Senast redigerad av piastrone 2020-10-15 kl. 16:39.
2020-10-15, 16:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Haha. Du är otrolig.

Nionde Budet

Du skall icke hafwa lust till din nästas hus.

Wi skole frukta och älska Gud, så att wi icke listeligen stå efter wår nästas arf eller hus, eller, under sken af lag och rätt, oss det tillegne; utan wi skole wara honom behjelplige, att han må sitt behålla och besitta.

http://www.culturum.se/HistNotis/HusFh_Luther.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in