2021-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Äh politiker är hala som ålar, detta är glömt till valet, då är det andra frågor som intresserar kleti och pleti.
Det är garanterat inte glömt att de politiska motståndarna. De kommer dra upp det gång på gång.
2021-02-27, 15:20
Medlem
Hade EB inte råd att betala hela summan när hon och Esbjörn skrev på avtalet? Var det därför hon bara betalde en handpenning?

Förstår att Esbjörn inte överlämnade några nycklar när han bara fick en handpenning.

Dök inte Esbjörn upp när EB skulle överföra den återstående summan för att få nycklarna. Eller var det då han sa att han ville bryta kontraktet. Var mäklaren med vid tillfället?

Mäklaren borde väl ha gett rådet till EB att betala på en gång och få nycklarna.

Sen kan det ju alltid bli strul och många säljare känner sig säkert som lurade.
2021-02-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som sagt hon verkar inte uppföra sig som en god kristen

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/marcus-ny-häpnadsväckande-information-om-ebba-busch-husaffär/13324015?utm_source=permalink&utm_medium=sharing&u tm_campaign=tv4play_sharing&fbclid=IwAR3CAbBmqUTOR bRgc0-6R9uP6jekxXWMURR7QS3md7JKEW4CZo_81MpjxdE
2021-02-27, 15:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Några preliminära tankar:

KÖPEAVTALET

Normalt uppstår ett avtal genom att parterna växlar samstämmiga viljor.
(–Jag vill köpa din X för y kronor. –Ja, jag säljer min X för y kr till dig.)

Vid köp av fast egendom finns i jordabalken krav på skriftlig form för att bidande avtal ska uppstå.
I vårt fall har Ebba och Esbjörn, som ofta sker vid mer invecklade avtal, fört succesiva diskussioner om avtalets innehåll. Om det då inte handlar om fast egendom kan bundenhet uppstå på olika ”nivåer” under avtalsförhandlingarna och man kan bli skadeståndsskyldig om man är ovarsam vid avtalsförhandlingarna (culpa in contrahendo). Vid köp av fast egendom uppstår ingen bundenhet innan avtalet är undertecknat av båda parterna. (Jag har ingen aning om man kan kräva skadestånd för ovarsamhet vid förhandling om köp inte kommer till stånd. Nu är det inte aktuellt i detta fall så jag tänker inte mer på det.)

I vårt fall har Ebba och Esbjörn skrivit under ett köpeavtal som är upprättat av en tredje person. (En mäklare som inte är mäklare i detta fall och inte vill ha något ansvar för något alls.) Köpeavtalet innehåller sådana uppgifter att det uppfyller formkraven i jordabalken. Bundenhet har således uppstått.

TOLKNING AV KÖPEAVTALET

Ibland uppstår osäkerhet om vad parterna som ingått ett avtal riktigt menar. Kan man inte läsa ut det av texten och parterna är oense om vad de har överenskommit måste avtalet tolkas. Jag tror inte att man ens med god vilja kan läsa in någon regel i Ebba och Esbjörns avtal som skulle kunna ge Esbjörn rätt att frånträda avtalet. – Ett litet aber är att avtalet innehåller diverse text som inte är aktuell för just deras avtal. Det är standardtexter som mäklaren, som inge vill vara mäklare, låtit bli att redigera bort. Dessa onödiga eller till synes onödig textpartier skulle kunna medföra osäkerhet om vad parterna riktigt kommit överens om i alla detaljer. Nu tror jag inte att den eventuella osäkerheten skulle kunna tolkas som en rätt för Esbjörn att frånträda avtalet på det sätt han gjort.

ESBJÖRN ÅNGRAR SIG

Esbjörn säger efter en kort tid (här har jag inte riktig förstått efter hur lång tid) att han inte vill fullfölja avtalet. Denna hans utsaga kan ses som ett anbud om ett nytt avtal (ett avtal om att säga upp det första avtalet).

Ebba säger då att om Esbjörn ”verkligen vill frånträda avtalet” så ska hon gå med på det. Det bör då ses som en så kallad oren accept. Till synes går hon med på det Esbjörn säger men lägger till något ”verkligen vill”. En oren accept betraktas i normalfallet som ett nytt anbud.

Senare framgår det att Esbjörn faktiskt verkligen vill frånträda avtalet. (I alla fall tolkar jag det han säger i intervjuer på det sättet.) Hade vi då haft att göra med köp av lös egendom hade ett avtal uppkommit mellan Ebba och Esbjörn. I vart fall under förutsättning att Ebbas orena accept inte var tidsvillkorad. – Men nu handlar det om fast egendom som kräver skriftlighet.

SAMSTÄMMIGA VILJOR?

Som jag ser det är Ebba och Esbjörn faktiskt överens om att avtalet ska ”rivas”. Men eftersom det rör sig om ett formalavtal kräver det skriftlighet vilket parterna verka ha svårt att få till. Det att Ebba stämt Esbjörn (nu vet jag inte vad hon yrkar i det målet) talar ju för att hennes anbud (den orena accepten) inte längre gäller.

Du framställer dig själv som utomordentligt korkad när du uttalar dig om vad Ebba anser och sedan berättar att du inte ens vet vad hon yrkar.

Ebba har aldrig ens antytt att hon anser att avtalet skall rivas. Hon sa att hon kunde Backa OM Esbjörn verkligen ville, men Esbjörn vägrar träffa eller ens prata med henne. Hon yrkar att domstolen skall fastställa hennes rätt till fastigheten. Hon har också varit mycket tydlig med att hon inte tänker ge vika för hotelser.

Så nu vet du det och kan inte skylla dina förvirrade åsikter på okunskap.
2021-02-27, 15:22
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är garanterat inte glömt att de politiska motståndarna. De kommer dra upp det gång på gång.
Men om hon nu vinner så kommer det ha föga genomslag. Dessutom är det ju människor som aldrig skulle rösta på KD ändå som grinar och väsnas mest, KD kommer dessutom att kunna räkna med massiva stödröster av M och SD om det skulle brännas, om du är gammal som mig så vet du kanske att KD är ett parti som dansat på 4% spärren i val efter val även under "den store" Alf Svenssons tid.
2021-02-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Marcus Oscarsson har gjort ett nytt inlägg på Facebook:

https://www.facebook.com/591566134283366/posts/3469459569827327/

Marcus Oscarsson ser altid finurlig ut och är den experten på TV som altid lyckas få enkla saker se ut som komplicerade, och den stora massan imponeras av hans snille.

Nu har vi haft denna tråd och medias skvaller med olika aktörer i fokus, som Ulf Ekman, hotfulla gäng, tantalora som samlar på lagfarter, dubiösa mäklare som gömmer sig, bloggerskor, pedofiler, rättshaverister, brorsöner, arga grannar, beskäftiga trädfällare, experter på bilar. Jag saknar Runar. Var är du?

Är det ingen som tycker Ebba Busch inblandning med dessa personer är ovärdigt en partiledare för KD? En offentlig person som klampar in i andras familjer och deras privata sfär på det sätt som skett, med berått mod, för att ta över egendom av en äldre herre?
2021-02-27, 15:24
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Hade EB inte råd att betala hela summan när hon och Esbjörn skrev på avtalet? Var det därför hon bara betalde en handpenning?

Förstår att Esbjörn inte överlämnade några nycklar när han bara fick en handpenning.

Dök inte Esbjörn upp när EB skulle överföra den återstående summan för att få nycklarna. Eller var det då han sa att han ville bryta kontraktet. Var mäklaren med vid tillfället?

Mäklaren borde väl ha gett rådet till EB att betala på en gång och få nycklarna.

Sen kan det ju alltid bli strul och många säljare känner sig säkert som lurade.

Handpenning (oftast 10%) betalas innan tillträde.
På tillträdesdagen erläggs resterande betalning (och oftast får man nycklar, då säljare ansvarar för huset fram till tillträdet). EB har försökt betala resterande pengar men Esb har gjort sig oanträffbar (kom inte till mötet).
2021-02-27, 15:25
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Bilddump SvT svenska nyheter: https://ibb.co/8rqFVsx
Källa Svt play /tidskod 6:14 start: https://www.svtplay.se/video/29852722/svenska-nyheter/svenska-nyheter-sasong-7-26-feb-22-00

SvT slog ett svårslaget rekord i förtal igår, oavsett det komiska i denna affär.

Eftersom målet tas upp nu på tisdag kan man nog även tala om övergrepp i rättsak....
Fredrik Boltes, producent i Svenska nyheter och själv stor fastighetsägare verkar också ha kopplingar i detta ärende...
Jag kan inte fatta vad det tagit åt dem. Att på det sättet driva med och förnedra en privatperson är helt ansvarslöst. Blir de inte fällda för detta kan de göra precis vad som helst mot vem som helst.
2021-02-27, 15:26
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jepp, och de har fortfarande ännu mer material sin de mörkar. Som det Markus just nämnde på Facebook om Esbjörns uttalande om Matz.

Syftet var alltså att försöka skada Ebba än mer-genom att klippa bort detaljerna, sen hände något och 2 dar efter intervjun släpper plötsligt TV4 på det bortredigerade materialet som ändrar hela förloppet nu.

Jag har hört ett rykte att Casten Almqvist fått en "liten påpekan" från personer inom SÄK.
Det har att göra med att intervjun i torsdags "hördes" även av en annan person som plockade upp TV4:as Sennheiser mikrofon som sände ut ljudet trådlöst, denna inom SÄK råkade vara i Marielund på annat uppdrag och hörde allt i tjänstebilen.

Go figure...
2021-02-27, 15:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Liiite snaskigt vad, att missbruka ordet "hemlös" för att framstå som offer när hon skörtat upp en 81-åring på hans sommarhus han växt upp med? Fy fan!

Ni med äldre släktingar 80+ som inte klipper gräsmattan tillräckligt ofta. Se upp för Ebbor.

Om man faktiskt kallar en spade för en spade, så är det inte att missbruka ord.

Om hon planerat sin boendesituation utifrån avtalad tillträdesdag, så blir hon faktiskt hemlös när hon inte har en egen bostad. Inte min definition, utan de facto en vedertagen sådan. Hade hon sagt bostadslös, hade hon däremot farit med osanning.
Senast redigerad av fnirp 2021-02-27 kl. 15:35.
2021-02-27, 15:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Men om hon nu vinner så kommer det ha föga genomslag. Dessutom är det ju människor som aldrig skulle rösta på KD ändå som grinar och väsnas mest, KD kommer dessutom att kunna räkna med massiva stödröster av M och SD om det skulle brännas, om du är gammal som mig så vet du kanske att KD är ett parti som dansat på 4% spärren i val efter val även under "den store" Alf Svenssons tid.
Men då minskar ju M och SD:s stöd. Summa summarum kan det här leda till att det inte blir något regeringsskifte. Men det kanske det är värt för en fin strandtomt?
2021-02-27, 15:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Skulle du släppa en ärlig affär och kliva av med mössan i handen bockandes fast du har rätt, bara för att nån annan ska få utöva det dom brukar göra och dra äldre män på arv??
Skulle du offra minskat förtroende som partiledare för att inte några andra ska lura av gubben arvet precis som du tänkt gjort?

KD 4,4 %. Hur mycker är Ebba "besserwisser" Busch ego värt i förlorade procent?
Det är många säljer sin själ och skyddar hennes självcentrerade tokerier av den enkla anledingen att dom förlorar jobbet om KD åker ur riksdagen.
Visa curage och kicka Ebba Busch om KD kommer öka i väljarstöd. Den etiska analfabeten kör KD i botten.

Jämte pedofoli så är väl att lura åldringar det värsta av brott?

Esbjörn och Busch har en tvist sedan han sålde sin släktgård utanför Uppsala till henne.
Esbjörn ångrade sig dagen efter och vill häva affären. Han uppger att han har minnesproblem, att han inte minns att han skrivit på något kontrakt och att han känt sig pressad att genomföra affären.

Busch säger att hon inte pressat honom och har upplevt honom som tydlig och klar under processen. Hon har skriftligen hotat att ta ärendet till domstol om Esbjörn inte fullföljer köpet.

Inte godkänt ansökan
Den 5 oktober skickade Busch in en digital ansökan om lagfart på fastigheten, vilken nu avslagits då hela köpekontraktet inte skickats in. Avtalets förstasida, med köpesumman på 3,9 miljoner kronor, saknas, Esbjörns namnteckning har inte bevittnats av någon och köpeavtalet har inte skickats in som originalhandling.

När ansökan skickas in på nytt ska köpebrev upprättas enligt villkor i kontraktet och säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas”, står det i beslutet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yR3B7R/lantmateriet-avslar-ebba-buschs-ansokan-om-lagfart

Så när Ebba "den girige" Busch "övertalade" Esbjörn att skriva på pappren var hon ensam med sitt 81-åriga offer?

Att Ebba Busch ljuger om att hon inte pressat honom när det är just det som är hennes proffession är trams. Att Ebba Busch är expert på att pressa kan dom råkat stå ivägen för hennes ego vittna om..
Senast redigerad av Taggad 2021-02-27 kl. 15:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in