• 1
  • 2
2020-10-04, 23:13
Medlem
papperskulas avatar
Det var typ 10-15år sedan jag senast käkade svamp, ingen aning vilken sort det var, men det var då inte toppisar. Har väl gjort ca 10 psykadeliska resor i mitt liv, vilka var helt fantastiska och livsomvälvande, men hade även 1 ordentlig snedtripp.. vilken utan tvekan är det mest obehagliga jag varit med om under min livstid.

Iår fick jag för mig att det skulle vara intressant att köra en resa igen (eller flera), så nu när hösten kommit har jag börjat plocka toppisar för första gången. Har väl kommit upp i en ca 60-70st hittills, men räknar med att hitta fler under hösten.

Den där snedtrippen har gjort att jag har en rejäl respekt för psykadeliska, och funderar nu över doseringen för min "första" tripp.. ingen aning när det bär av, kan bli till helgen, kan bli till sommaren.. beror helt på när ett bra läge dyker upp i kombo med att livet är i allmänt "flow"..
Läser jag här http://knarkkorven.magiskamolekyler....tifiering.html så är 0-30st en lågdos , läser jag här http://wiki.magiskamolekyler.org/Psilocybe_semilanceata så är 0-15 en lågdos (15-30 blir alltså en mellandos enl denna källa).

Har även lyssnat en del på Terence Mckenna som menar att risken för snedtripp är större om man tar för liten dos, eftersom man då i någon mening har förmågan att försöka kämpa emot om det börjar bli obehagligt, vilket resulterar i en enda röra.. han menar att man istället ska ta i ordentligt så att vägen från normaltillstånd till att man är "fully loaded" går så snabbt som möjligt och att det inte finns någon utväg.

Nu är den snubben knappast någon "Average Joe" när det kommer till psykadeliska, men det ligger något i det han säger, har minnen av att just det där mellanläget mellan nykter och trippad är inte helt angenämt.

Men mitt sunda förnuft säger ändå att jag borde ta kring 10-15st första gången, hur tänker ni erfarna? Någon som nyss gjort sin första tripp, hur många, hur kändes det?
Någon som likt mig, som i princip glömt bort hur det var och testat igen?
Citera
2020-10-04, 23:34
Medlem
beardbraids avatar
Nu är det ett tag sedan, men jag är benägen att hålla med McKenna, en för lätt dos fastnar lätt i den där lite pirriga ångesten som kommer till en början och det går aldrig över. Satsa på en medeldos men ha ett par Benzo i nödfall, Bara vetskapen om att det går att stoppa ifallatt ger en viss tröst, men när det känns så låter man bli för det värsta är ändå snart över.
Citera
2020-10-04, 23:34
Medlem
Misterheisens avatar
Tjenare, har själv ingen erfarenhet av svamp men har i år plockat en del med en kompis. Han har tagit svamp en handfull gånger och då i doser om 50-60st, förra helgen tog han en dos som var runt 15st och efteråt sa han att det var den bästa psykadeliska upplevelsen han haft.

Vet inte om jag hjälpte dig något men tror du ska börja där någonstans. Ha det bäst!
Citera
2020-10-04, 23:39
Medlem
Ta 15 st, det är en väldigt bra dos. Det blir inte för intensivt men du upplever fortfarande svagare hallisar och blir förhoppningsvis lite snurrig.

Känner du att du vill ha en kraftiga tripp kan du ju alltid ta fler, om du fyller på inom en timme från första intag, alternativt vänta några dagar och sedan göra en ny resa och inta fler svampar än 15 stycken.

Lycka till!
Citera
2020-10-05, 18:17
Medlem
15 känns inte lönt. Men det är ju från person till person, känner du dig väldigt nojig kör på de. Du känner dig bäst själv.

Skulle snarare säga 30-50 första gången och var väl förbered. Då blir de en åktur som du märker av, har själv aldrig gått under 35 så kan inte uttala mig om det blir en resa på 15
Citera
2020-10-05, 20:32
Medlem
azsxdcs avatar
Körde 15st första gången och kände av, dock inga hallisar men djupa funderingar, pirr i kroppen, skrattattacker, allmänt bäng känsla.
För mig kändes det bra att ha ”smakat” lite på effekten. Jag tror inte det är waste att ta 15. Är mer nästa gång bara om det var för lite för dig
Citera
2020-10-05, 20:54
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azsxdc
Körde 15st första gången och kände av, dock inga hallisar men djupa funderingar, pirr i kroppen, skrattattacker, allmänt bäng känsla.
För mig kändes det bra att ha ”smakat” lite på effekten. Jag tror inte det är waste att ta 15. Är mer nästa gång bara om det var för lite för dig

Är det skillnad på längd också om man tar lite ? Eller bör man räkna med typ 6h ?
Citera
2020-10-06, 11:45
Medlem
azsxdcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Är det skillnad på längd också om man tar lite ? Eller bör man räkna med typ 6h ?

Ja det skulle jag säga, 3-4h för mig
Citera
2020-10-08, 17:14
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Mitt råd är att du inte bryr dig om antalet toppisar uutan fokuserar på vikt istället.

Runt ett gram är rimligt för en oerfaren. Du kan alltid använda dig av doseringsguiden här annars.

http://www.magiskamolekyler.org/calc.html
Citera
2020-10-10, 20:17
Medlem
Är det någon som vet vad Toppisar kostar numera? Ser att cubensis är Jävligt dyrt numera och tänker att toppisar är Jävligt svåra o hitta (iaf om man är nybörjare, tog många år för mig att bli riktigt duktig för finns många som är Extremt lika även om man tar sporavtryck) och så läser jag på andra sidor att de tar 1:- per toppslätsskivling. Så kan det väl inte vara numera (var från 2011/2014 jag läste, hittade inget senare här på flashback).

Jag var med på den goda tiden då man kunde köpa både torkad cubensis och odlings-kit utan större risk att det fastnade i tullen. Så jag har mest tagit cubensis av den anledningen och bästa tripparna tycks jag få när jag tar 5 gram cubensis och runt 1-1,2 gram toppisar. Jag är inte speciellt erfaren, kanske tagit svamp 10-15 gånger men hellre lite för mkt än för lite för mig iaf. Sen är jag känslig för att äta torkad svamp för den sväller i magen och gör mig illamående/orolig i magen liksom. Så te är bäst för mig när det gäller Cubensis iaf. Kan ju vara värt o tänka på ifall nån annan också får liknande besvär - med te försvinner det helt o hållet, iaf för mig.

Men just det med priset på toppisar verkar ju helt jävla otroligt, har plockat toppisar i väldigt många år och har mina ställen såklart men det är ju inte så att det är Massor med toppisar i varenda hage/gräsmatta! Och det tar ju en Jävla tid o gå igenom så stora ytor och lätt att man missar dem också så verkligen inte den lättaste svampen att hitta (när det är fuktigt så blir det nästan svarta och är svåra att se, växer ju ofta i grästuvor eller högt gräs. Och när det är torrt så är de ljusare och lättare att hitta men även då sätter iaf. jag mig på huk och böjer grästuvor i närheten för att hitta de lite kortare svamparna). Värt o tillägga är att det allt som oftast växer andra svampar som är Väldigt lika toppisar, har tom. hittat en skivling som är helt lila och EXAKT som en toppis (samma avlånga hatt, tom. liten antydan till bröstvårta) - sen de där bruna är ju ännu vanligare och har även de en bröstvårta. Det får mig att tro många plockar fel svamp faktiskt - iaf nybörjare.

Jag personligen tycker att toppisar ger en roligare tripp än cubensis, mer intressant och "jordnära" med färre bieffekter (aldrig sneat på toppisar).

Tacksam ifall någon erfaren kan säga vad äkta toppisar kostar per gram på ett ungefär. 1:- styck kan ju inte stämma - ingen skulle ge sig ut o spendera så många timmar för 30:-/gram - är ju fan mer ekonomiskt o plocka lingon/blåbär isf.

Ha det bäst gott folk,
Mvn
Citera
2020-10-10, 20:22
Medlem
1g (torkat) borde du kunna få lite effekt av men för att vara på säkra sidan, ta minst 3g.

När det gäller såna droger som bl.a. psykedelier och mdma så har jag oftare hört "Borde tagit lite till" snarare än "Borde inte tagit så mkt".
Citera
2020-10-12, 00:16
Medlem
60 toppisar för relativ nybörjare?

Hej, flashback! I helgen tänkte jag och ett par polare åka ut i skogen och trippa på svampar. Jag undrar om jag tänker rätt med dosen och skulle behöva era erfarenheter.

Jag har tidigare tagit runt 100-125 ug LSD och klarat mig bra på det men har båda gångerna önskat något mer. Vid ett av tillfällena fick jag djupa tankar och visioner i mitt huvud som jag kände att jag fick ut något av men den andra gången såg jag bara mönster i molnen och allt kändes mer spännande. Jag har också tagit 20 toppisar vid ett tillfälle men det kändes alldeles för mesigt.

Mitt mål med trippen är att få uppleva de där djupa tankarna som visar mig saker om mig själv och ger mig nya perspektiv på min plats i universum samt att få naturen att se väldigt vacker ut men utan att bli helt paralyserad av tankar och inte kunna vandra genom skogen.

Tror ni att 60 toppisar hade varit en lagom dos eller borde jag ta mer/mindre?

Tacksam för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in