Citat:
Ursprungligen postat av
AlfaKennyBody
Jag vet inte varför ni muppar sitter här o säger att det inte skulle vara en tävling för helt plötsligt. Nyss satt ni o gnällde över att USA har en hel hög av människor som ligger döda o allt pga Trump.
Jag har sagt att den högen skulle vara fan så mycket större om dom hade exakt samma siffror som vi i Sverige hade..
Det enda statistiken säger om det här är att om Löfven hade styrt i USA så hade hela landet varit fucked. Ett klart bevis på hur jävla blåsta ni är.
Jag har aldrig påstått att det här var en tävling för någon. Vad jag säger är att USA har klarat sig fruktansvärt bra undan i jämnförelse med många andra.
Men visst, börja gnälla om att det inte är någon tävling så fort ni blir överbevisade. Sluta gör det till en tävling då! Börja ge credit where credits due förfan era jävla bönder..
157 500 människor räddade om man utgår ifrån de 5% som experterna kom med.. Det kan du tacka både gud och Trump för, men på det sättet ni fungerar så kommer ni ju aldrig o ge någon direkt cred till den sistnämnda då ni är oärliga.
OK - då tar vi lite statistoik för dummies. Några intressanta jämförelsetal är:
- Antal smittade i förhållande till befolkningsmängden
- Antal döda i förhållande till antal smittade
- Och om man vill - antal döda i förhållande till befolkningsmängden
Annat som kan vara intressant att undersöka är
- Geografisk fördelning (oavsett om det är Texas/Ohio eller Småland/Medelpad)
- Fördelning i åldersgrupper
- Fördelning i befolkningsgrupper
Lägg till detta utveckling över tid.
Man bör också titta på konfidens och hur säker man är på att siffrorna som rapporteras in är korrekta och representativa eller kompletta; grunderna ska vara jämförbara - dödligheten kan vara en direkt följd av corona, en indirekt följd eller fristående.
Innan jag tackar Gud eller Trump för de 5% som
klarat sig - inte som är
räddade undrar jag var du har din källa. Sjukvården kan rädda folk men vi har inget effektivt botemedel eller vaccin ännu. Trump får remdesivir men det är i brist på bättre. Genom strategier (som vi alla lär oss över tid) klarar sig flera och överlever - så långt kan man argumentera för att sjukvården räddar eller att vi lär oss tillvägagångssät att inte smitta varandra men någon mirakelmedicin som verkligen räddar finns inte ännu.
Så om det är någon som räddar oss är det nog varken Gud eller Trump utan sjukvård, läkemedelsindustri och kanske flockimmunitet.
Om 157 000
klarat sig - grattis. Om Trump eller Gud
räddat dem ... - det får du nog förklara gärna hur och med angivande av källor.