• 1
  • 2
2020-09-30, 19:06
Medlem
Rent hypotetiskt, vilken slags hagel-ammo är mest lämplig för brukande av vapnet i home defense-syfte? Motivera gärna svaret.

För att effektivt stoppa en inkräktare men nödvändigtvis inte behöva vara dödande.

Lägst risk för rikoschetter etc?

Ska skriva en uppsats om detta!
Citera
2020-09-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvaettan11
Rent hypotetiskt, vilken slags hagel-ammo är mest lämplig för brukande av vapnet i home defense-syfte? Motivera gärna svaret.

För att effektivt stoppa en inkräktare men nödvändigtvis inte behöva vara dödande.

Slug eller vad det heter är väldigt effektivt vid träff. Men i eldens hetta kanske man inte har tid att sikta. Så jag tror nog att bird och buckshot är bäst.
Citera
2020-09-30, 19:30
Medlem
Citat:

Två saker som det inte går att förena. Tyvärr.

Annars finns det många tillverkare av hagelgevärsammunition med plast- eller gummiprojektil. Se till exempel https://www.fiocchi.com/en/category/...hal-line-taxon

Mycket har redan skrivits om användningen av sådan ammunition i kravall- och polissammanhang. I vilket syfte ska du skriva din avhandling?
Citera
2020-09-30, 19:33
Medlem
Den klassiska laddningen för försvarande av egendom är grovsalt.

Många av dem som sitter på ålderdomshem idag kan nog berätta om en och annan tattare de skjutit i röven med denna salva.

Hur kom ni på denna inriktning på uppsatsen?
Citera
2020-09-30, 20:26
Medlem
scoremaxs avatar
Hagelvapen i kaliber 12 är på dom avstånd som kan berättiga självförsvar (några få meter) såpass kraftfullt att det egentligen inte spelar roll.

Vilken laddning som helst från us3 upp till 00 buck ger horribla skador.

Nå, skall man följa rekommendationerna för tjänsteammunition blir spannet lite avsmalnande och brukar hamna
Mellan #1 till 00 buck.

Notera dock att det är helt onödigt att ligga sömnlös över dessa små nyanser.

Senaste djuret jag avlivade med hagelbössa var på ungefär 3meter och med US4 stålhagel.

Det gav ett permanent hål på ca 3 cm genom kroppen.
Citera
2020-09-30, 22:00
Medlem
revodnebs avatar
Dragons breath:

https://www.youtube.com/watch?v=WwhCygmhbCg

Fast du lär sätta eld på både inkräktaren och huset samtidigt.

Birdshot (bly) är mitt förslag, mindre risk för rikoschett..
Citera
2020-09-30, 23:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Skjuter du en person med hagel och får en bra träff är den med största sannolikhet dödande oavsett vilken kaliber du har.

Vad det egentligen handlar om är att använda tillräckligt kraftigt hagel att det stoppar inkräktaren innan han hinner skada dig. Du kan inte alltid räkna med att du träffar mitt målet, det kan bli en partiell träff och då är det bra om du har rejäla grejer så att även en dålig träff immobiliserar inkräktaren.

Sen måste du ha lite koll på hur mycket dina väggar står emot så du inte dödar dina familjemedlemmar.
Citera
2020-10-01, 01:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har man flera skott på sig så kan lösplugg vara ett dugligt förstahandsalternativ, är nog rätt få människor som inte skulle backa och tänka om om nån drar av ett skott på några meters avstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenbiff
Den klassiska laddningen för försvarande av egendom är grovsalt.
Min första tanke, borde göra ont nåt så inåt helvete samtidigt torde det vara relativt låg risk att döda.
Citera
2020-10-01, 10:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har man flera skott på sig så kan lösplugg vara ett dugligt förstahandsalternativ, är nog rätt få människor som inte skulle backa och tänka om om nån drar av ett skott på några meters avstånd.

Min första tanke, borde göra ont nåt så inåt helvete samtidigt torde det vara relativt låg risk att döda.

Fördelen (?) med salt är att "salthaglen" löses upp i kroppen och inte kräver operation, oman nu skulle träffas och få sådana innanför ytterhuden. Det svider ordentligt, naturligtvis. Dessvärre är grovsalt dödande på nära håll, dvs skjutavstånd som är motiverade för självförsvar, så där vinner man inget.

Att skjuta ett saltskott i allmän riktning mot en huligan på 30 meters avstånd är däremot inte särskilt skadligt.
Citera
2020-10-01, 11:53
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fördelen (?) med salt är att "salthaglen" löses upp i kroppen och inte kräver operation, oman nu skulle träffas och få sådana innanför ytterhuden. Det svider ordentligt, naturligtvis. Dessvärre är grovsalt dödande på nära håll, dvs skjutavstånd som är motiverade för självförsvar, så där vinner man inget.

Att skjuta ett saltskott i allmän riktning mot en huligan på 30 meters avstånd är däremot inte särskilt skadligt.
Jag har skjutit ner några getingbon med salthagel och det blev i knappt nån påverkan på träväggen bakom så jag är tveksam om att det skulle vara dödande.

Kolla in den här videon. Det är nästan ingen påverkan på målet.
https://www.youtube.com/watch?v=5BY_sD3MvTY&t=2s
Citera
2020-10-03, 23:31
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:

En ganska lång diskussion innehållandes bland annat ammunitionsval är denna:

(FB) Jaktvapen för nödvärn i hemmet
Citera
2020-10-04, 08:55
Bannlyst
"Jaktvapen för nödvärn i hemmet?"

Och jag som endast har ett baseballträ här för min egen säkerhet! Och mina stehhårda nävar så klart!

Fast bästa nödvärnet är att kunna prata ner folk. Jag är ganska bra på det. Att kunna prata ner någon innebär inte att nedvärdera nån men att lugnt och sansat ta ner personen på samma humör man själv har.

Låt mig dock säga. Att jag har sett officerare inom vaktplutonen som har skrikit ner folk och samtidigt stuckit en en k-pist framför ansiktet och velat honom ligga kvar på marken.

Otroligt jobbigt för killen, givetvis!

Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
En ganska lång diskussion innehållandes bland annat ammunitionsval är denna:

(FB) Jaktvapen för nödvärn i hemmet
Senast redigerad av Sommarglad 2020-10-04 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in