• 1
  • 2
2020-09-29, 23:45
Medlem
Hej!

Min dotter är 7 år gammal och har cirka 90k sparat, det var inte förrän hon fyllde 6 som jag faktiskt investerade pengarna (ja jag vet att vi förlorat massor i avkastning...)

Nu har vi investerat 65k av dessa och 25k finns på hennes sparkonto, min sambo säger att vi inte ska riskera dom pengarna då "dom ska gå till körkort" jag fattar ju såklart att det är tryggt att ha körkortet betalt redan men samtidigt så vettefan om 25k räcker till körkort om 11 år.

Jag kan tycka att varenda krona borde vara investerad, vad tycker ni?
Citera
2020-09-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Hej!

Min dotter är 7 år gammal och har cirka 90k sparat, det var inte förrän hon fyllde 6 som jag faktiskt investerade pengarna (ja jag vet att vi förlorat massor i avkastning...)

Nu har vi investerat 65k av dessa och 25k finns på hennes sparkonto, min sambo säger att vi inte ska riskera dom pengarna då "dom ska gå till körkort" jag fattar ju såklart att det är tryggt att ha körkortet betalt redan men samtidigt så vettefan om 25k räcker till körkort om 11 år.

Jag hade nog lagt dem på stabila fonder med några procents (5-10%) avkastning om jag ville investera.
Men skulle jag ha en hög exponerad risk istället skulle jag hålla en basdel - säg 40kkr i rent sparande
Citera
2020-09-29, 23:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad man tycker. Fint gjort! Håll inte på och föröka fixa grejor. De penningarna är för körkort slut allt gott. Lämna de!
Citera
2020-09-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur relevant är ett körkort om 11 år? Vi får väl se. Väldigt lite tror jag.

Håller med.

Däremot bör sparandet utgå från ett mål/effekt/nytta med sparandet. ex ge handpenning till eget boende, körkort, utbildning etc. Utifrån det går det att mäta hur mycket som bör sparas månatligt/årligt och ge ett riktvärde för hur stor avkastning som förväntas.
Citera
2020-09-30, 00:10
Medlem
Investera pengarna nu och säkra pengar för körkortet när hon är 15-16 år. Det brukar vara en bra tumregel, om man behöver pengarna för ett visst ändamål inom tre år så ska de inte vara investerade på finansmarknaderna.
Citera
2020-09-30, 01:35
Medlem
Självklart investerar du allt, helst i en Kinafond
Citera
2020-09-30, 05:50
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hej!

Man kan lägga det i en räntefond.
Eller så lägger man det i en aktiefond nu och växlar över till en räntefond om 5-10 år beroende på hur läget ser ut om 5 år. Då kan man se till att man inte tar ut pengarna vid en börsdipp.
Citera
2020-09-30, 06:33
Medlem
Oskarss avatar
Hade det varit mina pengar hade de utan tvekan legat på börsen. Har du kött på benen när det kommer till börsen själv? Dessvärre är det kanske den sfären som har högst frekvens av idioter med Dunning Kruger-syndromet, så om du inte vet med dig att du är en fena på börshandel så ta det piano.

Hade jag varit i din sits hade jag dock lämnat de 25k orörda (även om jag hade kunnat få dem att växa mer på börsen) för husfridens skull. Om det får frugan att må bättre så tycker jag att du "bjuder på den".

F ö - grymt initiativ! Föräldramedaljong till er!
Citera
2020-09-30, 07:07
Medlem
Citat:
Hej!

Med så lång sparhorisont bör 100% läggas i breda aktiefonder. Trappa ner risken 2-3 år innan om ni är oroliga.

Historiskt sett så ger ca 2 av 3 år positiv avkastning på börsen, så på 10-12 år skulle det ge 3-4 negativa år och 8-9 med positiv avkastning. Sannolikheten att börsen står lägre om så lång tid är mao ganska liten.
Citera
2020-09-30, 08:53
Medlem
note-its avatar
Är man riktigt smart så tar en person i familjen hand om alla ekonomiska frågor. Det om något sparar både tid och huvudvärk.
Problemet är bara att vissa personer är så jävla snåla att de skriker när dom skiter.
Citera
2020-09-30, 09:51
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Hej!

Sätt dom i globala indexfonder. Vi sparade våra tre barns barnbidrag i sådana fonder från dag 1, blivit en fin summa. Problemet är bara att dom ser pengarna när dom fyller 18. Så man får coacha dom lite innan, så dom inte bränner det direkt. Vi visade tillväxten per år så dom har varit väldigt försiktiga med att spendera pengarna.
Citera
2020-09-30, 09:57
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Låt hennes 25 ligga kvar som fru vill, sätt in dina egna 25 och jämför om 11 år, slå vad om nånting tex analsex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in