2020-09-30, 10:18
Medlem
Allt ska ligga i aktier/fonder när det är så lång sparhorisont. När det är ~3 år kvar kan du successivt föra över sparandet i räntefonder.

För att göra det än tydligare: de 25000kr kommer om 13 år (när dottern är 20 år) växt till 68000kr i en globalfond. Detta utan att du gör ett skit, och då pratar jag enbart om just de 25000kr. För ligger de på ett sparkonto minskar ju värde i och med inflationen. RB vill ha inflationen på 2% årligen vilket på 13 år äter upp rätt mycket av värdet på 25000kr.

Spara i en KF med ditt barn som förmånstagare, då är pengarna skyddade från att brännas på skit och du kan portionera ut belopp för körkort, kontantinsats m.m.
Citera
2020-09-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Sätt dom i globala indexfonder. Vi sparade våra tre barns barnbidrag i sådana fonder från dag 1, blivit en fin summa. Problemet är bara att dom ser pengarna när dom fyller 18. Så man får coacha dom lite innan, så dom inte bränner det direkt. Vi visade tillväxten per år så dom har varit väldigt försiktiga med att spendera pengarna.

Givetvis sätter man barnens aktier i egna ISK och väljer då själv när pengarna ska utbetalas till barnen. Att få ut närmare en halv miljon på sin 18årsdag är kanske lite dumt.
Citera
2020-09-30, 10:36
Medlem
Du kan skapa en stående överföring till ett fondsparande för återstående 25.000 kr. Det blir ca 200 kr/månad fram till att hon fyller 18. Då jämnar du ut det och behöver inte bekymra dig för börsnedgångar. Lämplig fond är vilken indexfond som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Hej!

Min dotter är 7 år gammal och har cirka 90k sparat, det var inte förrän hon fyllde 6 som jag faktiskt investerade pengarna (ja jag vet att vi förlorat massor i avkastning...)

Nu har vi investerat 65k av dessa och 25k finns på hennes sparkonto, min sambo säger att vi inte ska riskera dom pengarna då "dom ska gå till körkort" jag fattar ju såklart att det är tryggt att ha körkortet betalt redan men samtidigt så vettefan om 25k räcker till körkort om 11 år.

Jag kan tycka att varenda krona borde vara investerad, vad tycker ni?
Citera
2020-09-30, 11:34
Medlem
Med så lång horisont säger all historisk statistik att du ska vara exponerad på börsen. Lägg alla pengar i billiga indexfonder och luta dig tillbaka. Det kan dock vara klokt att dela upp insättningen så att du sätter in säg 10k i månaden under 9 månader för att kompensera för tillfälliga dalar.

Sen när det är kanske 3 år kvar tills pengarna ska komma till användning så kan du börja plocka ut till bankkonto med någon vettig sparränta.

Jag gissar att ni sparar barnets barnbidrag? Rekommenderar att ni fortsätter att varje månad fortsätter att investera det löpande. Vi gör det med våra barn och de kommer med stor sannolikhet ha många hundra tusen när de fyller 18.
Citera
2020-09-30, 12:34
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Givetvis sätter man barnens aktier i egna ISK och väljer då själv när pengarna ska utbetalas till barnen. Att få ut närmare en halv miljon på sin 18årsdag är kanske lite dumt.

Det är ett bra sätt att lära sig konsekvenser av sitt handlande. Dom är ju myndiga då. Har som sagt funkat fint för oss.

Tycker ditt sätt luktar förmynderi, barn växer med ansvar.
Citera
2020-09-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är ett bra sätt att lära sig konsekvenser av sitt handlande. Dom är ju myndiga då. Har som sagt funkat fint för oss.

Tycker ditt sätt luktar förmynderi, barn växer med ansvar.

Jag håller med, under förbehållningen att detta är något man diskuterat med barnen. Jag minns själv när kompisar i klassen på sin 18-årsdag utan förvarning fick tillgång till ett bankkonto med mycket (relativt sett) pengar, ex. en nära kompis som fick 50 tkr. Vad tror du hände:
  1. Att kompisen utan ekonomisk kunskap från föräldrarna sunt tog hand om pengarna för att bekosta körkort mm
  2. Festar upp allting under sommaren
Citera
2020-09-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Håller med om denna punkt.
Fick själv ett väldigt stort belopp för en 18 åring. Det gjordes en hel del helt onödiga inköp. Det är väldigt många nyblivna vuxna som inte har ett optimalt konsekvens tänkande för att få så store belopp pengar.
Citera
2020-09-30, 14:14
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Hej!

Min dotter är 7 år gammal och har cirka 90k sparat, det var inte förrän hon fyllde 6 som jag faktiskt investerade pengarna (ja jag vet att vi förlorat massor i avkastning...)

Nu har vi investerat 65k av dessa och 25k finns på hennes sparkonto, min sambo säger att vi inte ska riskera dom pengarna då "dom ska gå till körkort" jag fattar ju såklart att det är tryggt att ha körkortet betalt redan men samtidigt så vettefan om 25k räcker till körkort om 11 år.

Jag hade investerat allt. Lång sparhorisont. Om 11 år bör investeringen överstiga bankkontoräntan..
Citera
2020-09-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Självklart investerar du allt, helst i en Kinafond

Varför kina? Och inte i en småbolagsfond t.ex?
Citera
2020-09-30, 15:22
Medlem
Citat:
Hej!

Ring banken å fråga tycker jag, ange tidshorisonten så kommer de hitta bästa möjliga fond för dig med just den tidshorisont till körkort vid 16 års ålder osv.
Citera
2020-09-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Ring banken å fråga tycker jag, ange tidshorisonten så kommer de hitta bästa möjliga fond för dig med just den tidshorisont till körkort vid 16 års ålder osv.
Ring gärna banken, men ta inte deras råd om fonder!

Så vida du inte är private banking/premiumkund kommer du få rådet att placera allt i deras mest aggressiva, aktivt placerade fond (olika namn på olika banker, men mer eller mindre identisk produkt, tex strategi tillväxt hos SEB, Robur Bas action/aktier hos Swedbank, Stratega 70 hos Nordea osv).

Problemet med dessa fonder är att dom underpresterar och är väldigt dyra, ca 1,50%.

Hitta istället breda, billiga indexfonder. Finns en hel uppsjö av alternativ...
Citera
2020-09-30, 16:15
Medlem
Citat:
Hej!

Tycker du ska göra en deal med hustrun att du står som garant för de där 25 000kr den dagen det gäller om de skulle tappat i värde, men att du från och med idag investerar 1000kr i månaden de kommande 25 månaderna. Sen tar du och dottern överskottet som blivit på dessa 25 000kr och gör något riktigt kul för, bara du och din dotter när hon fyllt 18.

Med 8% avkastning har du 26 957 efter två år när du gör sista insättningen och din dotter är 9 år.
11 år senare har dessa pengar förräntats till 62855kr.

Ni kan spendera 37855kr på eran far och dotter-resa, och din hustru är inte välkommen att resa med.

Det är oklokt att vara fullinvesterad om man inom närtid ska ha pengarna, men 11 år är inte närtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in