• 1
  • 2
2020-09-27, 13:07
Jag har upplevt långvarig livsleda. I synnerhet 2020.
Jag skapade tråd och klagade om livets meningslöshet. Ett ljushuvud gav rådet spela in porrfilm. En bra ide. Inte hela lösningen men åtminstone något konkret, som får en upp ur sängen och gå till gymmet.

Jag har fisit hos psykologer. Dom har inte tillfört något vettigt. Tidsfördriv och trolla.
Jag pratade seriöst och hjärtligt om allvarliga saker. Min inställning var att dom skulle hålla käften. De måste lära sig skilja på känslosvallningar och rationalitet, men det kan dom inte och dom vet banne mej inget.

Varför är psykologer och psykiater så dåliga? Hur kommer det sig att dom inte kan ge bra råd som hjälper? Är det oförmåga eller att det pga att dom är bundna av yrkesrollen?
Känner ni att psykologer hjälper, isåfall på vilket sätt?
Citera
2020-09-27, 13:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimoscaralfredsen
Jag skapade tråd och klagade om livets meningslöshet. Ett ljushuvud gav rådet spela in porrfilm. En bra ide. Inte hela lösningen men åtminstone något konkret, som får en upp ur sängen och gå till gymmet.

Jag har fisit hos psykologer. Dom har inte tillfört något vettigt. Tidsfördriv och trolla.
Jag pratade seriöst och hjärtligt om allvarliga saker. Min inställning var att dom skulle hålla käften. De måste lära sig skilja på känslosvallningar och rationalitet, men det kan dom inte och dom vet banne mej inget.

Varför är psykologer och psykiater så dåliga? Hur kommer det sig att dom inte kan ge bra råd som hjälper? Är det oförmåga eller att det pga att dom är bundna av yrkesrollen?

Lite oklart vilken hjälp du förväntar dig att få.
Citera
2020-09-27, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Lite oklart vilken hjälp du förväntar dig att få.
Hjälp kan väl inte vara patienters uppgift att definiera. Man kommer för att man mår dåligt, eller allmänt för att man vill må bättre. Känna hopp, framtid och glädje såklart. Vad annars?
Men detta verkar dom dåliga på, så jag undrar vilka bakomliggande motiv som driver dem.
Ingen jag vet har gått in till en psykolog dålig och kommit ut glad.
Citera
2020-09-27, 13:35
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
livets meningslöshet.

Var detta ditt mål i mötet med psykologerna? Att få hjälp med att hitta en mening med livet?

Citat:
Hjälp kan väl inte vara patienters uppgift att definiera. Man kommer för att man mår dåligt, eller allmänt för att man vill må bättre. Känna hopp, framtid och glädje såklart. Vad annars?
Men detta verkar dom dåliga på, så jag undrar vilka bakomliggande motiv som driver dem.
Ingen jag vet har gått in till en psykolog dålig och kommit ut glad.

Det finns en bransch inom psykologin som heter positiv psykologi, som du kanske vill forska lite om. Den breda massan av uppdragen handlar mest om att hjälpa människor bli funktionella, snarare än lyckliga. Det är särskilt sant om du fått hjälp av statliga institutioner.

Många behöver hjälp att komma upp till vattenytan igen - där är det inte nödvändigtvis roligt eller lyckligt, men det går att sparka vatten. Hur man bygger en flotte med segel och blir kung på havet ligger i större utsträckning i våra egna händer.
Senast redigerad av Paddington75 2020-09-27 kl. 13:37.
Citera
2020-09-27, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
hjälpa människor bli funktionella, snarare än lyckliga. Det är särskilt sant om du fått hjälp av statliga institutioner.
Ja det är sant, och det är därför dom inte lyckas med något av det.
Vem vill gå till psykolog för att bli funktionell... En lusing skulle dom ha.
Citera
2020-09-27, 14:23
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ja det är sant, och det är därför dom inte lyckas med något av det.
Du generaliserar utifrån din egen erfarenhet och situation.

Citat:
Vem vill gå till psykolog för att bli funktionell... En lusing skulle dom ha.
De flesta är i den kategorin. Det kan vara att du inte uppskattar det du ännu inte förlorat.

Citat:
En lusing skulle dom ha.
Men inte du?
Citera
2020-09-27, 14:38
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
De flesta är i den kategorin. Det kan vara att du inte uppskattar det du ännu inte förlorat.
Måhända att en hel del åtminstone tror sig vara i den kategorin. Vanligt folk vet inte bättre, de ser inte igenom falskhet. Psykologer är inte till för sina patienter, utan för att hålla ihop samhället. Främst för arbetsmarknaden och i övrigt för att fånga upp folk.

Detsamma gäller läkare. Bara om du har en åkomma som förhindrar dig från att arbeta eller på annat sätt fungera så får du hjälp. Hur du mår eller vad du vill har ingen betydelse.

Psykologer har en värdegrund och en agenda att förhålla sig till som sedan smetas på alla.
Men experter måste kunna vara flexibla och rätta sig efter olika patienter, och inte bara se saker och ting utifrån ett och samma perspektiv.
Citera
2020-09-27, 15:25
Medlem
Jofs avatar
Psykologer är inga mammor, inga tröstare, inga frälsare. De kan hjälpa dig att finna vad som är rätt för dig. Om du vill leta.

Folk som vill rädda dig med goda råd, finner du här på FB. Typ börja träna, ta tag i ditt liv, stackars dig, skärp dig , bli vegetarian etc etc.
Citera
2020-09-27, 15:29
Medlem
Soturis avatar
Ganska svårt för en psykolog att kunna se vad som är skadligt för just din hjärna.
Kanske är så enkelt att du behöver flytta och få nya idéer på livet.
Citera
2020-09-27, 15:32
Medlem
Jofs avatar
Felpost
Senast redigerad av Jof 2020-09-27 kl. 15:34. Anledning: felpost
Citera
2020-10-03, 14:03
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:

Kanske för att de analyserar problemet genom mängder av psykologisk teori istället för att använda mer mänsklig empati och intuition. Jag har ofta märkt att vanliga människor med lite visdom, allmänt vett och empati är bättre på att hjälpa människor med själsliga problem än de s.k. proffsen.
Citera
2020-10-03, 15:32
Medlem
zubbis777s avatar
Rekommenderar TS att läsa "Man's Search for Meaning" av Viktor E. Frankl, eller åtminstone den andra delen av boken. Logoterapi förstår i min mening människan på ett mycket djupare plan än den libertarianska och freudianska psykoanalysen som dagens psykologer använder sig av idag. Sen finns det också en psykolog som utmärker sig genom att helt och hållet gå emot den dominerande tankeströmningen idag som florerar i psykologi, kultur och politik. Hans filosofi kombinerar religion och psykologi på ett träffsäkert sätt. Han är i min mening på en mycket hög nivå vad beträffar hans psykologiska insikt, även om många kanske inte ser det. Hans hemsida hittar du här: http://chastitysf.com/

//en fellow sökare efter meningen med livet
Senast redigerad av zubbis777 2020-10-03 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in