• 1
  • 2
2020-09-27, 10:12
Medlem
Nordnet har ganska låga räntor på bolån, förutsatt att man har pengar hos dem. Detta är deras räntor (lån bundet i tre månader):

0,79%, 10 miljoner hos Nordnet
0,99%, 5 - 10 miljoner hos Nordnet
1,09%, 2,5 - 5 hos Nordnet

Belåningsgrad max 60%.

Fínns det fler aktörer som har liknande system? Finns det någon bank som kan matcha deras räntor på det här sättet?

(Ja, jag vet att jag kan ringa bankerna och fråga, förhandla osv, så det behöver jag inte få berättat för mig...)
Citera
2020-09-27, 10:33
Medlem
sasos avatar
Avanza
Citera
2020-09-27, 10:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Fínns det fler aktörer som har liknande system? Finns det någon bank som kan matcha deras räntor på det här sättet?
Lånet du tar genom Nordnet tar du egentligen genom Stabelo. Avanza använder sig av samma företag, men det verkar som att Nordnet är ensamma om att erbjuda en bättre ränta om du har pengar hos dem.

Stabelo: https://www.stabelo.se/samarbetsparter/
Citera
2020-09-27, 10:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Lånet du tar genom Nordnet tar du egentligen genom Stabelo. Avanza använder sig av samma företag, men det verkar som att Nordnet är ensamma om att erbjuda en bättre ränta om du har pengar hos dem.

Stabelo: https://www.stabelo.se/samarbetsparter/

Jag förmodar att man då är tvungen att pantsätta depån hos stabelo? Då tappar man möjligheten att använda belåning på värdepappren så egentligen flyttar man bara låneutrymme?
Citera
2020-09-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag förmodar att man då är tvungen att pantsätta depån hos stabelo? Då tappar man möjligheten att använda belåning på värdepappren så egentligen flyttar man bara låneutrymme?

Nej det gör du inte.
Citera
2020-09-27, 11:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nej det gör du inte.

Då faller väl hela vitsen, ingenting stoppar en från att tömma depån? Iof, det enda som händer är väl att räntenivån stiger kraftigt..
Citera
2020-09-27, 11:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Det verkar inte så, men räntan ökar om du tar ut pengar från depån. Har dock inte lusläst allt.
Citat:
Då faller väl hela vitsen, ingenting stoppar en från att tömma depån? Iof, det enda som händer är väl att räntenivån stiger kraftigt..
Antagligen gör de en kreditbedömning motsvarande att du inte har någonting i depån.
Senast redigerad av constant 2020-09-27 kl. 11:10.
Citera
2020-09-27, 11:08
Medlem
Citat:

Ju mer du har i depån, desto lägre ränta på bolånet.
Citera
2020-09-27, 11:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ju mer du har i depån, desto lägre ränta på bolånet.

Jo, det förstår jag. De nämner inte ens värdepappersbelåning i samband med lånet, är den möjligheten alltså stängd?
Citera
2020-09-27, 11:15
Medlem
Citat:
Jo, det förstår jag. De nämner inte ens värdepappersbelåning i samband med lånet, är den möjligheten alltså stängd?

Nej, jag har båda. Dom är inte länkade på det sättet.

Varför man har båda är ju att det senare är flexiblare.
Citera
2020-09-27, 11:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej, jag har båda. Dom är inte länkade på det sättet.

Varför man har båda är ju att det senare är flexiblare.

Precis, är det inte pantsatt så spelar det ju ingen roll. Gör man tokiga affärer i depån så förutom förlusten belönas man bara av högre ränta även på bolånet
Citera
2020-09-27, 11:32
Medlem
Citat:
Precis, är det inte pantsatt så spelar det ju ingen roll. Gör man tokiga affärer i depån så förutom förlusten belönas man bara av högre ränta även på bolånet

Ja, du kan också ha lägre ränta på aktiebelåning än på ditt bolån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in