• 1
  • 2
2020-09-27, 11:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis, är det inte pantsatt så spelar det ju ingen roll. Gör man tokiga affärer i depån så förutom förlusten belönas man bara av högre ränta även på bolånet
Eftersom villkoret för räntan är hur mycket du har i depån. Knappast så konstigt.
Citera
2020-09-27, 12:21
Medlem
Ni har missuppfattat det här lite; Nordnet har två olika bolån.

Å ena sidan förmedlar de Stabelos bolån. Precis som Avanza gör. Det bolånet har en ränta på 1,29%. Det lånet ställer inga krav på någon depå med pengar i.

Å andra sidan har de ett eget bolån med räntor ner till 0,79%. Det lånet ställer krav på att man har vissa summor på sina Nordnetkonton (inklusive Nordnet Pension).

Jag vet redan att Avanza inte erbjuder några andra bolån än Stabelo 1,29%.
Citera
2020-09-27, 12:25
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Du kan få samma villkor på en "vanlig" bank snarare bättre skulle jag säga.
Citera
2020-09-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Du kan få samma villkor på en "vanlig" bank snarare bättre skulle jag säga.

Jaså? Jag har haft banklån på Skandiabanken tidigare. De ger ingen ränterabatt oavsett hur mycket pengar man har hos dem.

Vet du detta säkert? I så fall, vilken bank? Eller gissar du nu?
Citera
2020-09-27, 12:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ni har missuppfattat det här lite; Nordnet har två olika bolån.
Missade den biten. Sorry.
Citera
2020-09-27, 12:34
Medlem
Citat:
Jaså? Jag har haft banklån på Skandiabanken tidigare. De ger ingen ränterabatt oavsett hur mycket pengar man har hos dem.

Vet du detta säkert? I så fall, vilken bank? Eller gissar du nu?

Kanske lite högre men du får låna 85% , polaren har 1,01 och är maxbelånad, banken är Swedbank handelsbanken. Minns inte me bara att kohandla. Banker ger olika villkor av alla möjliga anledningar .
Citera
2020-09-27, 12:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Har fått ränterabatt på mitt bolån, den är baserad på hur stor andel man lånar.
Citera
2020-09-27, 12:41
Medlem
Citat:
Kanske lite högre men du får låna 85% , polaren har 1,01 och är maxbelånad, banken är Swedbank handelsbanken. Minns inte me bara att kohandla. Banker ger olika villkor av alla möjliga anledningar .

Det finns en bank som heter Swedbank. Det finns en annan bank som heter Handelsbanken. Vilken är det? Är du 100% säker på att han har ett bolån där med räntan 1,01%?

Som jag försökte skriva i trådstarten; jag vet att man kan ringa banker och förhandla, det behöver jag inte få berättat för mig.
Citera
2020-09-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har fått ränterabatt på mitt bolån, den är baserad på hur stor andel man lånar.

Jag vet att ränterabatten hos Skandiabanken delvis baseras på belåningsgrad och summa, men den baseras *inte* på hur mycket pengar man har i sin depå hos Skandiabanken.
Citera
2020-09-27, 12:47
Medlem
Citat:
Det finns en bank som heter Swedbank. Det finns en annan bank som heter Handelsbanken. Vilken är det? Är du 100% säker på att han har ett bolån där med räntan 1,01%?

Som jag försökte skriva i trådstarten; jag vet att man kan ringa banker och förhandla, det behöver jag inte få berättat för mig.

Ber om ursäkt om jag svarade lite hastigt, säker på siffrorna och det var antingen Swedbank eller handelsbanken . Minns inte vilka han bytte till vid senaste husköpet.
Citera
2020-09-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om jag svarade lite hastigt, säker på siffrorna och det var antingen Swedbank eller handelsbanken . Minns inte vilka han bytte till vid senaste husköpet.

Och det är ett lån bundet på 3 månader? (Dvs "obundet"?)
Citera
2020-09-27, 12:57
Medlem
Citat:
Och det är ett lån bundet på 3 månader? (Dvs "obundet"?)

Tror det är bundet , men får kolla upp det . Ska själv förnya snart får se var man hamnar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in