Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-27, 01:10
  #1
Medlem
Hej,

Har sedan 2014 haft diagnosen Morbus Crohn som i journaler bedömts som en svår variant.

Har haft försäkring i Euro Accident med barnförsäkring fram tills 25 års ålder, jag är nu 26år och försäkringen har nu gått över i en vuxenförsäkring sedan 25 års ålder.

Jag har fått två förskottsbetalningar på 100.125 och 70.500kr.

Enligt barnförsäkringen så ser det ut enligt följande när jag fick min första förskottsbetalning 2015:
Prisbasbelopp år 2015: 44 500kr
Kapitalbelopp: 3 337 500kr (75 pbb)
Ersättning: 100 125 kr (3% av kapitalbelopp)
Att utbetala: 100 125kr

Andra förskottsbetalningen fick jag 2018 på 75.000kr med dessa premisser:
Prisbasbelopp år 2018: 45 500kr
Kapitalbelopp: 3 412 500 kr (75 pbb)
Ersättning: 170 625 kr (5% av kapitalbelopp)
Avdrag utbetalning 2015 - 100 125 kr
Att utbetala: 70 500kr

Nästa år kommer jag att få min slutgiltiga betalning runt maj 2021 för hur stor medicinsk invaliditet sjukdomen beräknas åsamka mig för resten av mitt liv och således en slutbetalning.

Den information jag har som är min vidareförsäkring/ vuxenförsäkring är att det är en omfattning på
400 000kr.

Som jag förstår det har jag 2015 fått en förskottsbetalning för en medicinsk invaliditet på 3% och 2018 på 5%? Rätta mig om jag har fel.

Vad kan jag tänkas få för summa på slutbetalningen nästa år 2021?

Jag förstår att slutsumman kommer att baseras på en %:grad medicinsk invalidtet som Euro Accident bestämmer utefter journaler, men kommer %:graden baseras på beloppet 400 000kr eller kommer den att baseras utifrån kapitalbeloppet som gällde under barnförsäkringen 2015 & 2018.

Kapitalbelopp och omfattning är ju inte samma benämning så hur kommer min slutbetalning att räknas ut?

Det är ju en bra skillnad på ca 3 milj.kr eller 400 000kr.

Tacksam för svar!
Citera
2020-09-27, 01:44
  #2
Medlem
NeoVains avatar
Den verkar ju rätt schysst den där sjukdomen, hur får man den?
Citera
2020-09-27, 01:54
  #3
Medlem
iheartcores avatar
Det var då ingen jättesumma du får kan jag tycka med tanke på diagnosen, låter ju kort och gott som ett rent helvete att leva med, fast kanske mest är skräckexempel man fått läsa när den nämnts. Har du klarat dig relativt lindrigt undan eller har svåra bölder och sprickor och hela det kalaset? Är väldigt OT jag vet, mest nyfiken
Citera
2020-09-27, 07:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Den verkar ju rätt schysst den där sjukdomen, hur får man den?

Det är en autoimmun sjukdom. Immunförsvaret felreagerar och attackerar kroppens egna vävnad istället för virus och bakterier. De två största riskfaktorerna för att immunförsvaret ska reagera såhär är långvarig stress eller en infektion. Om du så gärna vill ha den här hemska sjukdomen så kan du väl se till att utsätta dig för långvarig stress samt massa infektioner. Det förbättrar dina odds helt enkelt.

Du kan lyssna på en läkares föreläsning om stress och autoimmuna sjukdomar på Youtube (Sök: Gabor Maté When the body says no) och göra exakt tvärtemot det han säger. Lycka till!
Citera
2020-09-27, 10:15
  #5
Medlem
Du får nog bättre svar om du postar i juridikforumet.
Citera
2020-09-27, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Det är en autoimmun sjukdom. Immunförsvaret felreagerar och attackerar kroppens egna vävnad istället för virus och bakterier. De två största riskfaktorerna för att immunförsvaret ska reagera såhär är långvarig stress eller en infektion. Om du så gärna vill ha den här hemska sjukdomen så kan du väl se till att utsätta dig för långvarig stress samt massa infektioner. Det förbättrar dina odds helt enkelt.

Du kan lyssna på en läkares föreläsning om stress och autoimmuna sjukdomar på Youtube (Sök: Gabor Maté When the body says no) och göra exakt tvärtemot det han säger. Lycka till!

Precis, en autoimmun sjukdom där kroppen attackerar sig själv, i detta fal genom att skapa inflammation i vävnaden från mun till anus. Min sjukdom har varit mest lokaliserad till tunntarm samt övergången till tjocktarm. Har varit kraftigt inflammerad under perioder med kalprotektin på 3500, samt får strikturer och sår. Idag är sjukdomen ganska vilande med normala värden då jag har Entyvio, dock problem med dagliga diareer. Inget man "vill ha".

Själva orsaken till sjukdomen är ju dock inte identifierad varför det bara finns symtomlindrande behandling.
Citera
2020-09-27, 11:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Du får nog bättre svar om du postar i juridikforumet.

Shit, tänkte att de var lite fel forumdel, kan någon moderator snällt styra om tråden till rätt forumdel?
Citera
2020-09-27, 12:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graffcontroll
Precis, en autoimmun sjukdom där kroppen attackerar sig själv, i detta fal genom att skapa inflammation i vävnaden från mun till anus. Min sjukdom har varit mest lokaliserad till tunntarm samt övergången till tjocktarm. Har varit kraftigt inflammerad under perioder med kalprotektin på 3500, samt får strikturer och sår. Idag är sjukdomen ganska vilande med normala värden då jag har Entyvio, dock problem med dagliga diareer. Inget man "vill ha".

Själva orsaken till sjukdomen är ju dock inte identifierad varför det bara finns symtomlindrande behandling.


Ät chili för att bota diareerna. Typ Habanero som du kan köpa på ICA och pina dig igenom en sån.

Jag hade kronisk diaree från att jag var 12-13 tills dess jag fyllde 35 och det var under en "dare" som jag senare fann ut att chilin fick ordning på mitt biom.

Odlar Trinidads, Chocolate Butlas och Kalofornia Reapers idag och mår kanon.



Testa 1 vecka vattenfasta mot dina autoimmuna besvär, se om det hjälper OM chilifrukterna inte skulle göra det.

BIOM = Immunförsvar


Googla och youtuba "biom" om du inte redan har full koll på det. Socker går FETBORT om man sliter med autoimmuna problem.

Själv har jag blivit kvitt astma, diareer, halsbrännor och blir allmänt MYCKET mer sällan sjuk att att börja med och detta lyckades jag med en kombo av följande:


Vattenfasta tills jag nådde min målvikt

Fett, protein och grönsaker premieras och socker, halvfabrikat etc...går fet bort.

Chilifrukter hjälper inte bara med immunförsvaret, det ger en dessutom en JÄVLA massa endorfiner under tidewn man äter och är man naturligt glad som människa i att bli "fucked up" så är chili en fantastisk drog.



edit: Stark chili på burk finns att köpa också på ICA. Men du får trycka i dig ett gäng av dem om det ska få ordning på magen. Det funkar också och dom chilifrukterna är mycket "snällare". Jag är så skadad själv numera att jag äter dessa chili's framför TV'n istället för popcorn framför filmen.
__________________
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-09-27 kl. 12:52.
Citera
2020-09-27, 12:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Ät chili för att bota diareerna. Typ Habanero som du kan köpa på ICA och pina dig igenom en sån.

Jag hade kronisk diaree från att jag var 12-13 tills dess jag fyllde 35 och det var under en "dare" som jag senare fann ut att chilin fick ordning på mitt biom.

Odlar Trinidads, Chocolate Butlas och Kalofornia Reapers idag och mår kanon.



Testa 1 vecka vattenfasta mot dina autoimmuna besvär, se om det hjälper OM chilifrukterna inte skulle göra det.

BIOM = Immunförsvar


Googla och youtuba "biom" om du inte redan har full koll på det. Socker går FETBORT om man sliter med autoimmuna problem.

Själv har jag blivit kvitt astma, diareer, halsbrännor och blir allmänt MYCKET mer sällan sjuk att att börja med och detta lyckades jag med en kombo av följande:


Vattenfasta tills jag nådde min målvikt

Fett, protein och grönsaker premieras och socker, halvfabrikat etc...går fet bort.

Chilifrukter hjälper inte bara med immunförsvaret, det ger en dessutom en JÄVLA massa endorfiner under tidewn man äter och är man naturligt glad som människa i att bli "fucked up" så är chili en fantastisk drog.



edit: Stark chili på burk finns att köpa också på ICA. Men du får trycka i dig ett gäng av dem om det ska få ordning på magen. Det funkar också och dom chilifrukterna är mycket "snällare". Jag är så skadad själv numera att jag äter dessa chili's framför TV'n istället för popcorn framför filmen.

Tack för tips! Chili även om det är starkt är ju inget som sliter på magen.

Har läst på en hel del om magens microbiome/ bakterier. Gjort en del research på prebiotika, probiotika men även negativa konsekvenser på magens tarmbakterier som förstörs av antibiotika.

Min kost är redan väldigt uteslutande, lågt sockerintag, inget gluten, lite fet mat, bara bra fetter som lax, avokado etc. så lite tillsatser som möjligt, inga sötningsmedel. Även så lite laktos som möjligt.

Har med hjälp av privat dietist, min magtarm läkare som forskar på läckande tarm och egen research arbetat fram ett kostschema och identifierat triggers och mat som jag klarar av att äta.

Vattenfasta har jag inte testat men har testat några fasteperioder med multivitaminjuicer & buljong, mår rätt dåligt dock när jag inte får i mig näring men det har att göra med att jag kämpar med ett smärtsyndrom som ej ännu är diagnostiserat än och det är energi dränerande.

Om du har något mer ingående schema får du gärna PM:a, mottages tacksamt.
Citera
2020-09-27, 13:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graffcontroll
Tack för tips! Chili även om det är starkt är ju inget som sliter på magen.

Har läst på en hel del om magens microbiome/ bakterier. Gjort en del research på prebiotika, probiotika men även negativa konsekvenser på magens tarmbakterier som förstörs av antibiotika.

Min kost är redan väldigt uteslutande, lågt sockerintag, inget gluten, lite fet mat, bara bra fetter som lax, avokado etc. så lite tillsatser som möjligt, inga sötningsmedel. Även så lite laktos som möjligt.

Har med hjälp av privat dietist, min magtarm läkare som forskar på läckande tarm och egen research arbetat fram ett kostschema och identifierat triggers och mat som jag klarar av att äta.

Vattenfasta har jag inte testat men har testat några fasteperioder med multivitaminjuicer & buljong, mår rätt dåligt dock när jag inte får i mig näring men det har att göra med att jag kämpar med ett smärtsyndrom som ej ännu är diagnostiserat än och det är energi dränerande.

Om du har något mer ingående schema får du gärna PM:a, mottages tacksamt.


Ja alltså... Inga buljonger och juicer (innehåller en massa socker....)


Fett, kött, grönsaker och chili dagarna innan du ska vattenfasta. Du vill gå in i ketosis innan fastan börjar, det underlättar omställningen under fastandet att börja bränna fettdepåer istället för att behöva slita mellan 1-4 dagar under första dagarna med hunger och dylikt.

Och sen dricker du vatten, kaffe, te och äter mellan 1-2tsk SALT om dagen tills du känner att du är klar med fastandet.


Finns en uppsjö av info om detta på nätet. Men var jävligt noga med "refeeding", detta är något du faktiskt kan dö av.

Jag gör så att jag äter 1/4 hårdkokt ägg. Väntar ett par timmar och sen äter jag upp resten av ägget.
Väntar ytterligare några timmar och då äter jag en köttsoppa UTAN potatis. Soppan äts med en chili.

Öka succesivt med kalorintaget och saken är biff.

Du vill undvika kolhydrater så mycket det går under "refeeding"! proccessen.
Citera
2020-09-27, 15:22
  #11
Medlem
TS frågar om hur stor slutbetalningen blir år 2021. Jag tror ingen på Flashback kan besvara den frågan. Jag tror däremot att försäkringsbolaget kan besvara den frågan.
Citera
2020-10-09, 16:11
  #12
Medlem
euroaccidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graffcontroll
Hej,

Har sedan 2014 haft diagnosen Morbus Crohn som i journaler bedömts som en svår variant.

Har haft försäkring i Euro Accident med barnförsäkring fram tills 25 års ålder, jag är nu 26år och försäkringen har nu gått över i en vuxenförsäkring sedan 25 års ålder.

Jag har fått två förskottsbetalningar på 100.125 och 70.500kr.

Enligt barnförsäkringen så ser det ut enligt följande när jag fick min första förskottsbetalning 2015:
Prisbasbelopp år 2015: 44 500kr
Kapitalbelopp: 3 337 500kr (75 pbb)
Ersättning: 100 125 kr (3% av kapitalbelopp)
Att utbetala: 100 125kr

Andra förskottsbetalningen fick jag 2018 på 75.000kr med dessa premisser:
Prisbasbelopp år 2018: 45 500kr
Kapitalbelopp: 3 412 500 kr (75 pbb)
Ersättning: 170 625 kr (5% av kapitalbelopp)
Avdrag utbetalning 2015 - 100 125 kr
Att utbetala: 70 500kr

Nästa år kommer jag att få min slutgiltiga betalning runt maj 2021 för hur stor medicinsk invaliditet sjukdomen beräknas åsamka mig för resten av mitt liv och således en slutbetalning.

Den information jag har som är min vidareförsäkring/ vuxenförsäkring är att det är en omfattning på
400 000kr.

Som jag förstår det har jag 2015 fått en förskottsbetalning för en medicinsk invaliditet på 3% och 2018 på 5%? Rätta mig om jag har fel.

Vad kan jag tänkas få för summa på slutbetalningen nästa år 2021?

Jag förstår att slutsumman kommer att baseras på en %:grad medicinsk invalidtet som Euro Accident bestämmer utefter journaler, men kommer %:graden baseras på beloppet 400 000kr eller kommer den att baseras utifrån kapitalbeloppet som gällde under barnförsäkringen 2015 & 2018.

Kapitalbelopp och omfattning är ju inte samma benämning så hur kommer min slutbetalning att räknas ut?

Det är ju en bra skillnad på ca 3 milj.kr eller 400 000kr.

Tacksam för svar!

Hej

Det bästa rådet jag kan ge är att kontakta oss på Euro Accident och be att få prata med en av våra skadeahandläggare. Då kan du få du veta vilka förutsättningar som gäller för dig och dina försäkringar.

Här finns våra olika kontaktvägar:

https://euroaccident.com/se/privat/kundservice-privat

Generellt så beräknas ersättningen på försäkringsbeloppet för försäkringen som var gällande när sjukdomen visade sig, dvs. barnförsäkringen i det här fallet.

Ersättningen beräknas enligt följande:

prisbasbeloppet (för det år utbetalningen sker) x antal prisbasbelopp i försäkringsbelopp x slutlig invaliditetsgrad – tidigare utbetald invaliditetsersättning

Med vänlig hälsning

Niklas, Kommunikation, Euro Accident Livförsäkring AB
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback