• 1
  • 2
2020-09-26, 15:26
Medlem
Nihennas avatar
http://www.foodfolder.se/short-brown...s-basta-chili/

Följde det här receptet till punkt och pricka, och resultatet blev "gott", men det kändes ändå som att den blev delvis för besk, men också att det knappt var nån gryta eller sås runt köttet. Det var mer en beläggning runt köttet, eller på sin höjd en "kräm". Det var mer kött med en liten hint av sås runt alltså, än sås med kött.

Jag kokade det i en gjutjärnsgryta. Kan felet ha varit att jag lät det ligga och småkoka i 2-3 utan lock? Skulle jag ha låtit locket vara på egentligen?

Det reducerades ju, men jag tolkade nästan receptet som att det skulle reduceras, då det står "Behöver den mer vätska fyller du bara på med lite öl. "

Ni som är riktigt duktiga på chiligrytor, vad tycker ni dels om receptet, men också, vad kan jag ha gjort för fel som gjorde den småbesk i smaken samt att såsen då reducerades så kraftigt?

Ska man kanske dubbla ölen och krossade tomaterna nästa gång?
Citera
2020-09-26, 15:36
Medlem
beskan kommer från ölen enligt min erfarenhet, tycker det är notoriskt svårdoserat i matlagning... jag skulle ta hälften eller mindre, ersätta med vatten/buljong/fond

en burk öl i receptet då kan man ju fråga sig är det 33a eller 45a? så det gäller ju att smaka av så det inte blir för dominerande.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2020-09-26 kl. 15:42.
Citera
2020-09-26, 15:38
Medlem
Briasccas avatar
Vätskan förångas vid kokning så det som hänt är helt normalt. Dessvärre kan också vattenburna smakämnen ha förångats och försvunnit till änglarna.

Nästa gång: Koka med lock och sedan kan du sila ifrån vätska mot slutet av kokningen ifall det blir alltför mycket soppa i kastrullen. Den bortsilade vätskan kan du koka ihop kraftigt och sedan hälla tillbaka i grytan.
Citera
2020-09-26, 15:42
Medlem
preppads avatar
Chokladsorten, ölet och kryddor som bränner i botten kan bidra med beska också och långkok bör man ha lock till.
Citera
2020-09-26, 15:42
Medlem
Antivalents avatar
Normalt gäller locket på vid långkok. En del öl har bisatser som ger en besk smak, testa med ett annat öl. Använde du porter, testa med en stout eller ale.
Citera
2020-09-26, 15:44
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
beskan kommer från ölen enligt min erfarenhet, tycker det är notoriskt svårdoserat i matlagning... jag skulle ta hälften eller mindre, ersätta med vatten/buljong/fond

en burk öl i receptet då kan man ju fråga sig är det 33a eller 45a? så det gäller ju att smaka av så det inte blir för dominerande.
Ja du, det är en bra fråga. Nu är det några veckor sedan jag gjorde den, men jag vill minnas att jag tog en 33a

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vätskan förångas vid kokning så det som hänt är helt normalt. Dessvärre kan också vattenburna smakämnen ha förångats och försvunnit till änglarna.

Nästa gång: Koka med lock och sedan kan du sila ifrån vätska mot slutet av kokningen ifall det blir alltför mycket soppa i kastrullen. Den bortsilade vätskan kan du koka ihop kraftigt och sedan hälla tillbaka i grytan.
Yes, att det förångar förstår jag, men det var mest om man faktiskt skulle koka med eller utan lock som jag funderade på. Det är rätt svårt att avgöra på receptet bara, så därför ville jag fråga här hur ni gör med er chili.

Smart tänkt! Så ska jag prova nästa gång.
Citera
2020-09-26, 15:57
Medlem
Suecotes avatar
Chilirecept från en thailändare? Chiligryta är en texmexrätt, därför är det amerikanska recept som ska följas. Det ska vara köttfärs och bönor, inte öl, choklad och kanel.

Antalet ingredienser är häpnadsväckande! Italiensk köttfärssås ska koka i flera timmar, inte chili.

Testa https://www.spendwithpennies.com/the-best-chili-recipe/
Citera
2020-09-26, 16:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Chilirecept från en thailändare? Chiligryta är en texmexrätt, därför är det amerikanska recept som ska följas. Det ska vara köttfärs och bönor, inte öl, choklad och kanel.

Antalet ingredienser är häpnadsväckande! Italiensk köttfärssås ska koka i flera timmar, inte chili.

Inga bönor i en riktigt chili, det är sen gammalt!
https://www.southernliving.com/dish/...th-or-no-beans
https://www.huffpost.com/entry/beans...uxpM3l5t8Z_nG4
Är det bönor är det inte en riktig Texas chili.
Och köttfärs? No way, det ska vara högrev, skuren i bitar. Och lite rökt fläsk.

Jag gör min i en gjutjärnsgryta, och låter koka i flera timmar, brukar bli bra. Locket på, men med en liten glipa.
Tycker receptet ser bra ut, men något lite vätska. Jag hade haft mer öl, och en buljongtärning/fond. Jag brukar också lägga ned lite stjälkselleri skuren i små bitar som får koka med sista timmen.
Citera
2020-09-26, 16:24
Medlem
Världens bästa chilli?
Tyckte det var så många smaker som gick helt emot varandra, så är förvånad att det ens blev gott.
Alldeles för mycket ingredienser med helt komplett olika smaker mot varandra, så det behövs mer exakta mått för att gemene man ska få det att bli ätbart.
Har kastat ett getöga på Suecote rekommendationer och de recepten verkar långt vettigare i sammanställningen.
Citera
2020-09-26, 16:30
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
http://www.foodfolder.se/short-brown...s-basta-chili/

Följde det här receptet till punkt och pricka

Gjorde du det?

Citat:
Ja du, det är en bra fråga. Nu är det några veckor sedan jag gjorde den, men jag vill minnas att jag tog en 33a

Har lagat efter det här receptet hundratals gånger. Spelar ingen roll om du tar 33 cl, 50 cl eller en liter öl. Det viktiga är att man tar två STORA klunkar öl ur burken eller flaskan, annars blir det riktigt satans beskt...
Citera
2020-09-26, 17:38
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote

Hahaha, det är väldigt underhållande att du kommer in och domderar att man ska följa den "amerikanska standarden" och har ingen jävla koll på hur en riktig chili görs. En riktig chili con carne har inte köttfärs. Man gör den på skurna köttbitar som får koka sönder.

Och vadå inte öl? Den egen jävla länk säger ju
Citat:
Beer I love the depth of flavor that a bit of beer adds.
Senast redigerad av SittFint 2020-09-26 kl. 17:43.
Citera
2020-09-27, 11:22
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Yes, att det förångar förstår jag, men det var mest om man faktiskt skulle koka med eller utan lock som jag funderade på. Det är rätt svårt att avgöra på receptet bara, så därför ville jag fråga här hur ni gör med er chili.

Smart tänkt! Så ska jag prova nästa gång.

Den enda skillnaden som jag spontant kan komma på i frågan "med/utan lock" är att med locket på så håller du bättre en jämn kokning och jämn temperatur. Utan lock blir de livsmedel som ligger överst i grytan kallare än det som ligger nederst. Vattenlösliga smakämnen bör ju också förångas och ha lättare att lämna grytan om locket är av. Smakintensiteten bör rimligen minska med locket av.

När jag gör grytor och de blivit för vattniga så tar jag mot slutet av kokningen en trådsil och pressar ned silen i grytan. Då rinner vätskan in i silen, och så skopar jag ut den till en annan kastrull och kokar därefter ned vätskan till lämplig mängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in