• 1
  • 2
2020-09-27, 11:36
Bannlyst
Det är farligt att ha åsikter om mat. Särskiljt om man inte fått smaka.

Rent generellt får maten gärna vara hur söt som helst, men då måste det följa med en hetta.

Jag tror du lägger lite för stor emfas på din fina gjutjärnsgryta, och bör i stället haft i lite mindre av det som tillförde beska i din gryta, och kanske lite mer av det som tillför sötma.

Om du sen följde receptet så kanske det är så det ska smaka?

Jag är själv inte någon slav under recept, och förändrar dom ofta efter behov, och vad jag har i skafferiet under det aktuella dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
http://www.foodfolder.se/short-brown...s-basta-chili/

Följde det här receptet till punkt och pricka, och resultatet blev "gott", men det kändes ändå som att den blev delvis för besk, men också att det knappt var nån gryta eller sås runt köttet. Det var mer en beläggning runt köttet, eller på sin höjd en "kräm". Det var mer kött med en liten hint av sås runt alltså, än sås med kött.

Jag kokade det i en gjutjärnsgryta. Kan felet ha varit att jag lät det ligga och småkoka i 2-3 utan lock? Skulle jag ha låtit locket vara på egentligen?

Det reducerades ju, men jag tolkade nästan receptet som att det skulle reduceras, då det står "Behöver den mer vätska fyller du bara på med lite öl. "

Ni som är riktigt duktiga på chiligrytor, vad tycker ni dels om receptet, men också, vad kan jag ha gjort för fel som gjorde den småbesk i smaken samt att såsen då reducerades så kraftigt?

Ska man kanske dubbla ölen och krossade tomaterna nästa gång?
Senast redigerad av Kick88 2020-09-27 kl. 11:38.
Citera
2020-09-27, 11:44
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:

Följde det här receptet till punkt och pricka, och resultatet blev "gott", men det kändes ändå som att den blev delvis för besk, men också att det knappt var nån gryta eller sås runt köttet. Det var mer en beläggning runt köttet, eller på sin höjd en "kräm". Det var mer kött med en liten hint av sås runt alltså, än sås med kött.

Jag kokade det i en gjutjärnsgryta. Kan felet ha varit att jag lät det ligga och småkoka i 2-3 utan lock? Skulle jag ha låtit locket vara på egentligen?

Det reducerades ju, men jag tolkade nästan receptet som att det skulle reduceras, då det står "Behöver den mer vätska fyller du bara på med lite öl. "

Ni som är riktigt duktiga på chiligrytor, vad tycker ni dels om receptet, men också, vad kan jag ha gjort för fel som gjorde den småbesk i smaken samt att såsen då reducerades så kraftigt?

Reducerad öl gör att humlen framträder och det blir beskt.

Skulle skippat chokladen, mörk choklad kan vara beskt.

Du skulle fyllt på med vatten så det täcker köttet.

Efter några timmars långkok kan du nysta upp köttet genom att trycka med en visp, med rätt ratio vätska (och fett) får du till konsistensen fyllig pulled beef.

Använd också mald torkad spiskummin och koriander som kryddning. Du kan dessutom skippa ölen och använda ett rött vin som inte är så strävt.
Senast redigerad av DaChief 2020-09-27 kl. 11:49.
Citera
2020-09-27, 13:06
Bannlyst
Marco säger hela tiden .. Taste taste taste!

Var inte så receptbunden, utan lita på dina egna smaker. Mera salt, mera peppar, mera örter.. Det är nog det som behövs i din gryta.

Försök vara lite kreativ. Det är hela grejen med att laga god mat!
Senast redigerad av Kick88 2020-09-27 kl. 13:10.
Citera
2020-09-27, 18:12
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inga bönor i en riktigt chili, det är sen gammalt!

While it is generally accepted that the earliest chilis did not include beans, proponents of their inclusion contend that chili with beans has a long enough history to be considered authentic.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_...er_ingredients
Citera
2020-09-27, 18:17
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Hahaha, det är väldigt underhållande att du kommer in och domderar att man ska följa den "amerikanska standarden" och har ingen jävla koll på hur en riktig chili görs. En riktig chili con carne har inte köttfärs. Man gör den på skurna köttbitar som får koka sönder.

Och vadå inte öl? Den egen jävla länk säger ju

Hoppas du inte får syrebrist uppe på dina höga hästar.

Hittar du något om öl här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_con_carne

Den rätt som thailändaren hittat på är inte chili con carne. Att människor sedan väljer att lägga till och dra ifrån hör inte hit. Tror du att svenska "tacos" har något med mexikanska tacos att göra?
Citera
2020-09-27, 18:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
While it is generally accepted that the earliest chilis did not include beans, proponents of their inclusion contend that chili with beans has a long enough history to be considered authentic.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_...er_ingredients
OK, inga bönor i en äkta texas chili, ok?
Och en god ale hör definitivt till: https://www.southernliving.com/recip...s-chili-recipe

Ur din länk:
Citat:
The Chili Appreciation Society International specified in 1999 that, among other things, cooks are forbidden to include beans in the preparation of chili for official competition
Citera
2020-09-27, 18:28
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
OK, inga bönor i en äkta texas chili, ok?
Och en god ale hör definitivt till: https://www.southernliving.com/recip...s-chili-recipe

Ur din länk:

Jaså skulle TS tävla med den? Ja då diskas den direkt p.g.a. alla bisarra ingredienser han stoppat i.
Citera
2020-09-27, 20:27
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Hoppas du inte får syrebrist uppe på dina höga hästar.

Hittar du något om öl här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_con_carne
Nix, men du säger saker om att en riktig chili con carne ska inte innehålla öl, och sedan postar du en länk med kommentaren "testa" och i den länken säger de att det blir gott med öl.

Citat:
Den rätt som thailändaren hittat på är inte chili con carne. Att människor sedan väljer att lägga till och dra ifrån hör inte hit. Tror du att svenska "tacos" har något med mexikanska tacos att göra?
Nej, svenska tacos har lika lite med mexikanska tacos att göra som svensk chili con carne har med en riktig texaschili att göra. Och i den svenska har man köttfärs, vilket man inte har i en riktig. Propagerar du för köttfärs har du automatiskt förlorat hela diskussionen om hur en riktig chili ska vara.
Citera
2020-09-27, 21:07
Medlem
klybans avatar
Citat:

Du säger beska och jag tänker på ölen och chokladen.

När man ska fylla på med öl eller choklad, så bör man smaka före.

Bry dig inte om vad man säger en chiligryta är, det finns många goda sådan även med choklad, kanel och all möjlig konstig skit.
Dock är denna asien inspirerad, inget fel med det.

Har du gjort chili innan?
Om inte så testa en mer traditionell först, och sen går du vidare och testar.
Sen hittar man sin egen favorit, så blir det chili för en.
Länge sedan jag gjorde en chili, men det var en del spiskummin och oregano, sen dessa olika torkade chilisorter som tyvärr bara var ancho i denna, det finns en hel drös till som är goda.
Man kan med fördel rosta dom i en torrstekpanna före blötläggning.

Nästa gång väljer du en öl med låg humle och beska, så går det ta mer öl, eller så får du nöja dig med en mindre mängd.
Och till sist bry dig inte om puritanerna, du kan göra din chili precis hur du vill egentligen.
För slutet på dagen är det du som ska äta den, och huvudsaken att den smakar gott.
Nu har du lite råd att fortsätta, så lycka till med nästa försök.
Citera
2020-09-28, 15:37
Medlem
Borde skapas en separat tråd där de som tycker det är kul att diskutera äktheten i recept kan göra det i fred, maken till ointressant läsning är svår att hitta.

Receptet tycker jag ser helt okej ut även om jag skulle haft i mer vätska till så pass mycket kött, speciellt om jag kokar utan lock.

Att den blev besk kan bero på flera saker. Har du bränt något i botten kanske? Även användandet av gjutjärnspannor i långkok som innehåller tomat kan ge upphov till en speciell "järnsmak", kanske är det den smaken du känner?

Ingrediensmässigt kan ölen ge en viss beska men svårt att se den skulle vara boven i dramat, jag hade valt en ljus istället för mörk men det är en smaksak. Chokladen är en mer tänkbar bov i detta beskhetens drama, jag hade varit ytterst försiktig med den. Sen tyckte jag att en kanelstång lät mycket men får erkänna att jag inte är så van vid kanel i liknande grytor så det kanske stämmer. De gånger jag använder kanel i mina grytor så tar jag dock en knivspets, om ens det.

Tror det mest troliga trots allt är att du bränt någon krydda under något steg, skulle även rekommendera dig att använda lock nästa gång, blir den för rinnig kan du ta av locket och reducera till önskad tjocklek på slutet.
Citera
2020-09-28, 16:22
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nix, men du säger saker om att en riktig chili con carne ska inte innehålla öl, och sedan postar du en länk med kommentaren "testa" och i den länken säger de att det blir gott med öl.

Nej, svenska tacos har lika lite med mexikanska tacos att göra som svensk chili con carne har med en riktig texaschili att göra. Och i den svenska har man köttfärs, vilket man inte har i en riktig. Propagerar du för köttfärs har du automatiskt förlorat hela diskussionen om hur en riktig chili ska vara.

Tror inte att det är du som avgör vem "vinner" eller "förlorar" en diskussion. Slå upp definitionen av "diskussion" i något lexikon.

Sedan verkar du också ha svårt att förstå det här med länkar. Det är alltså inte jag som skrivit sidan jag länkar till. Däremot står jag bakom receptet på den sidan. Att folk vill lägga till och dra ifrån har vi redan diskuterat, så det behöver vi inte göra en gång till. Det kanske är gott med vaniljsås eller inlagd gurka också... Det ska inte vara något öl i chili.
Senast redigerad av Suecote 2020-09-28 kl. 16:29.
Citera
2020-09-28, 23:14
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Tror inte att det är du som avgör vem "vinner" eller "förlorar" en diskussion. Slå upp definitionen av "diskussion" i något lexikon.

Sedan verkar du också ha svårt att förstå det här med länkar. Det är alltså inte jag som skrivit sidan jag länkar till. Däremot står jag bakom receptet på den sidan. Att folk vill lägga till och dra ifrån har vi redan diskuterat, så det behöver vi inte göra en gång till. Det kanske är gott med vaniljsås eller inlagd gurka också... Det ska inte vara något öl i chili.
"Köttfärs" - Fniss
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in