Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
http://www.foodfolder.se/short-brown...s-basta-chili/
Följde det här receptet till punkt och pricka, och resultatet blev "gott", men det kändes ändå som att den blev delvis för besk, men också att det knappt var nån gryta eller sås runt köttet. Det var mer en beläggning runt köttet, eller på sin höjd en "kräm". Det var mer kött med en liten hint av sås runt alltså, än sås med kött.
Jag kokade det i en gjutjärnsgryta. Kan felet ha varit att jag lät det ligga och småkoka i 2-3 utan lock? Skulle jag ha låtit locket vara på egentligen?
Det reducerades ju, men jag tolkade nästan receptet som att det skulle reduceras, då det står "Behöver den mer vätska fyller du bara på med lite öl. "
Ni som är riktigt duktiga på chiligrytor, vad tycker ni dels om receptet, men också, vad kan jag ha gjort för fel som gjorde den småbesk i smaken samt att såsen då reducerades så kraftigt?
Ska man kanske dubbla ölen och krossade tomaterna nästa gång?
Du säger beska och jag tänker på ölen och chokladen.
När man ska fylla på med öl eller choklad, så bör man smaka före.
Bry dig inte om vad man säger en chiligryta är, det finns många goda sådan även med choklad, kanel och all möjlig konstig skit.
Dock är denna asien inspirerad, inget fel med det.
Har du gjort chili innan?
Om inte så testa en mer traditionell först, och sen går du vidare och testar.
Sen hittar man sin egen favorit, så blir det chili för en.
Länge sedan jag gjorde en chili, men det var en del spiskummin och oregano, sen dessa olika torkade chilisorter som tyvärr bara var ancho i denna, det finns en hel drös till som är goda.
Man kan med fördel rosta dom i en torrstekpanna före blötläggning.
Nästa gång väljer du en öl med låg humle och beska, så går det ta mer öl, eller så får du nöja dig med en mindre mängd.
Och till sist bry dig inte om puritanerna, du kan göra din chili precis hur du vill egentligen.
För slutet på dagen är det du som ska äta den, och huvudsaken att den smakar gott.
Nu har du lite råd att fortsätta, så lycka till med nästa försök.