Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Var det inte bankerna som ville ha folk med analytisk förmåga?
Som jag uppfattat det är man mer villig att ta in en Phd utan finans eller programmeringskunskaper utomlands, i Sverige blir det tuffare, men klart det går. Man så lite kvantare normalt, att alla behöver nog kunna programmera, iaf vad jag känner till
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Är programmeringskunskaper viktiga för frontoffice, dvs de avdelningar som sysslar med den "traditionella" biten av market making? Jag hade för mig att programmeringsnissarna mest sitter i back office (research och technology) eller i risk management.
Det beror på vad vi pratar för programmeringsnissar. De som bara kan programmering, eller de som läst finans, har en Phd i matte OCH programmerar, väldigt stor skillnad..
Programmering är jätte-viktigt för front-office också, men oftast är dom som pysslar med sådant stödpersoner till dom som har mer kundkontakt osv, man kan väl säga att man är en lite middle-office person bland front-office folket. Duktiga programmerare är uppskattat överallt, men helst ska du ju kunna bidra med mycket annat också. Ska man göra någon riktig tuff-programmering, är det oftast bäst/smidigast att ta in en konsult eller så iallafall..