2008-02-13, 20:53
Medlem
Kan tipsa om att SEB har något samordnat Intership för dehär året

http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp?DUID=DUID_34CA97214191F887C 12573CB0036ABD1&xsl=se&sitekey=sebgroup.com&lang=s e

Kan ju va värt att söka för er studenter..
Citera
2008-02-13, 21:09
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Kan tipsa om att SEB har något samordnat Intership för dehär året

http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp?DUID=DUID_34CA97214191F887C 12573CB0036ABD1&xsl=se&sitekey=sebgroup.com&lang=s e

Kan ju va värt att söka för er studenter..
Tjenare, whey. Får du något gjort?

Ang intershipet på SEB, är det bara i år?
Citera
2008-02-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Tjenare, whey. Får du något gjort?

Ang intershipet på SEB, är det bara i år?

Nä, jag pillar mest navel nu för tiden.

Det lär säkert annordnas sådant i framtiden också, men de planerar väl troligtvis bara ett år i taget
Citera
2008-02-14, 20:26
Medlem
farbrorrabarbs avatar
Har bläddrat lite i tråden och orkade naturligtvis inte lusläsa den men det står en del intressanta grejer.

Jag är nyfiken på investmentbanking, är civilingenjör i teknisk fysik och om ca ett år klar med en doktorsavhandling i ren matematik. Skulle i så fall vilja ha något i Sthlm. Kan inte ett piss om ekonomi i dagsläget, men lär mig fort och har en stark analytisk förmåga.

Jag lockas däremot inte av att jobba röven av mig så extremt som vissa här påstår att många i branschen gör. Skulle helst inte lägga så värst mycket mer än 40-50 timmar i veckan, och nöja mig med en ingångslön på åtminstone 30k i månaden. Är det hopplöst, om man vill hålla sig inom Sveriges gränser? (har bott utomlands under rätt stora delar av min akademiska karriär, kanske ett plus rentav?)
Citera
2008-02-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorrabarb
Har bläddrat lite i tråden och orkade naturligtvis inte lusläsa den men det står en del intressanta grejer.

Jag är nyfiken på investmentbanking, är civilingenjör i teknisk fysik och om ca ett år klar med en doktorsavhandling i ren matematik. Skulle i så fall vilja ha något i Sthlm. Kan inte ett piss om ekonomi i dagsläget, men lär mig fort och har en stark analytisk förmåga.

Jag lockas däremot inte av att jobba röven av mig så extremt som vissa här påstår att många i branschen gör. Skulle helst inte lägga så värst mycket mer än 40-50 timmar i veckan, och nöja mig med en ingångslön på åtminstone 30k i månaden. Är det hopplöst, om man vill hålla sig inom Sveriges gränser? (har bott utomlands under rätt stora delar av min akademiska karriär, kanske ett plus rentav?)

Är du bra eller iaf hyffsad på programmering? Isåfall ligger du riktigt bra till, annars är det lite värre. Ingen mening att vara ett mattesnille om du inte kan implementera något mer än med penna och papper.
Citera
2008-02-14, 22:17
Bannlyst
Citat:
Är du bra eller iaf hyffsad på programmering? Isåfall ligger du riktigt bra till, annars är det lite värre. Ingen mening att vara ett mattesnille om du inte kan implementera något mer än med penna och papper.

Var det inte bankerna som ville ha folk med analytisk förmåga?
Citera
2008-02-14, 22:20
Medlem
Citat:

Är programmeringskunskaper viktiga för frontoffice, dvs de avdelningar som sysslar med den "traditionella" biten av market making? Jag hade för mig att programmeringsnissarna mest sitter i back office (research och technology) eller i risk management.
Citera
2008-02-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Var det inte bankerna som ville ha folk med analytisk förmåga?

Som jag uppfattat det är man mer villig att ta in en Phd utan finans eller programmeringskunskaper utomlands, i Sverige blir det tuffare, men klart det går. Man så lite kvantare normalt, att alla behöver nog kunna programmera, iaf vad jag känner till

Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Är programmeringskunskaper viktiga för frontoffice, dvs de avdelningar som sysslar med den "traditionella" biten av market making? Jag hade för mig att programmeringsnissarna mest sitter i back office (research och technology) eller i risk management.

Det beror på vad vi pratar för programmeringsnissar. De som bara kan programmering, eller de som läst finans, har en Phd i matte OCH programmerar, väldigt stor skillnad..

Programmering är jätte-viktigt för front-office också, men oftast är dom som pysslar med sådant stödpersoner till dom som har mer kundkontakt osv, man kan väl säga att man är en lite middle-office person bland front-office folket. Duktiga programmerare är uppskattat överallt, men helst ska du ju kunna bidra med mycket annat också. Ska man göra någon riktig tuff-programmering, är det oftast bäst/smidigast att ta in en konsult eller så iallafall..
Citera
2008-02-15, 08:56
Medlem
farbrorrabarbs avatar
Citat:

Njä. Jag har väl läst ett par enstaka kurser i det när jag läste F plus att pillade lite med det på fritiden nån period i tonåren, så jag kan inte påstå att jag "kan" programmera.
Det är ju dock precis den typen av tänkande som jag har lätt för. Fick alltid känslan av att tänkandet inom programmering var ganska likt det inom matematik, medan man som programmerare hade fördelen att explicit kunna testa saker i mycket högre grad - trial & error.

Känns som det skulle ta längre tid att skaffa baskunskaper i ekonomi än att bli vass på C++.

Antar att det bästa är att skicka iväg nåt mail till lite ställen och höra mig för.
Citera
2008-02-15, 17:51
Medlem
Farbrorrabarb:
Skall du hålla på med investeringsanalyser (som är de mest statestikintensiva) behöver du läsa dels redovisning (hela paketet) och fundamental analys, gärna "riktat", dvs inom en specifik branch(fastighet, olja osv.). Prrogramering kan vara bra.
Citera
2008-02-17, 19:30
Medlem
farbrorrabarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Farbrorrabarb:
Skall du hålla på med investeringsanalyser (som är de mest statestikintensiva) behöver du läsa dels redovisning (hela paketet) och fundamental analys, gärna "riktat", dvs inom en specifik branch(fastighet, olja osv.). Prrogramering kan vara bra.

Jovisst, att jag måste lära mig det förr eller senare (förmodligen väldigt mycket mer förr än senare) förstår jag. Vad jag undrade är snarare hur förkunskapskraven kan se ut för en sån som jag.
Citera
2008-02-17, 23:00
Medlem
slutagnälls avatar
Whey, får man fråga var du arbetar någonstans? Du kan ju i alla fall ge en hint om vad du arbetar med, och i vilket land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in