2019-01-17, 14:59
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olpacket
Vad tror ni är bäst för PE i Sverige - IBD på en av de större svenska bankerna eller MBB?

Min uppfattning är att MBB är rätt mycket bättre, nästan on-par med IBD i London på MS/GS/JPM även om de senare kanske har lite edge. Har en polare som börjat på en av de större fonderna rätt nyligen som menar att de gärna vill ha en mix mellan bankers och konsulter pga lite olika förmågor vilket låter rimligt.
Citera
2019-02-12, 15:10
Medlem
Tja, jag håller på att söka ett spring week internship på en av våra storbanker. Har samtidigt precis fått sommarjobb på en annan.

Bör jag nämna detta sommarjobb eller inte?

Tänker att det är konstigt att ha med ett jobb i sitt cv som man inte ens börjat på. Men vill ju ändå visa att jag är driftig och att andra banker "gillar" mig.
Citera
2019-02-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Tja, jag håller på att söka ett spring week internship på en av våra storbanker. Har samtidigt precis fått sommarjobb på en annan.

Tänker att det är konstigt att ha med ett jobb i sitt cv som man inte ens börjat på. Men vill ju ändå visa att jag är driftig och att andra banker "gillar" mig.

Citat:

Nej. Dem kommer inte tycka du är speciell för det, vidare att du har fått ett sommarjobb är mao rätt ointressant då du inte har levererat något där än som går att bedöma dig på. Om inte annat så visar du bara att du bundit upp dig hos en konkurrent över sommaren och kan inte/blir jobbigt att förlänga dig om dem skulle vilja efter spring internship.
Citera
2019-02-12, 15:43
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nej. Dem kommer inte tycka du är speciell för det, vidare att du har fått ett sommarjobb är mao rätt ointressant då du inte har levererat något där än som går att bedöma dig på. Om inte annat så visar du bara att du bundit upp dig hos en konkurrent över sommaren och kan inte/blir jobbigt att förlänga dig om dem skulle vilja efter spring internship.

Du kan givetvis inte nämna detta i CVt eftersom du inte kan lista detta som en erfarenhet av uppenbara själ. Däremot skulle jag inte vara feg för att nämna detta i ett eventuellt intervjusammanhang, det visar att du är intresserad av finans och har passerat en screening av en annan bank. Givetvis bör du då klämma in något om att Nordea (vilket jag antar är banken du söker SW på) eller den avdelningen du söker till känns mer intressant för dig pga orsak X, Y och Z.
Citera
2019-02-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Du kan givetvis inte nämna detta i CVt eftersom du inte kan lista detta som en erfarenhet av uppenbara själ. Däremot skulle jag inte vara feg för att nämna detta i ett eventuellt intervjusammanhang, det visar att du är intresserad av finans och har passerat en screening av en annan bank. Givetvis bör du då klämma in något om att Nordea (vilket jag antar är banken du söker SW på) eller den avdelningen du söker till känns mer intressant för dig pga orsak X, Y och Z.

Tack
Citera
2019-02-26, 17:21
Medlem
Kanske egentligen borde starta en egen tråd då det inte riktigt är IB men hyfsat nära.

Är i dagsläget konsult och har blivit erbjuden fast tjänst direkt på ett bolag istället för att konsulta. Som löneanspråk lade jag mig på min nuvarande konsultlön (65k) men så här i efterhand så borde jag kanske tagit i mer?

Det gäller en tjänst som business analyst, sthlm, hedgefond.
Citera
2019-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seglar-solo
Som tidigare nämnt fick jag internshipet inom Lev.Fin hos SEB. Är det någon med insyn som vet hur vanligt det är att man senare blir rekryterad om man har gjort ett internship hos banken? Jag kommer att läsa NEK-master till hösten så jag är i "slutet" av mina studier så vore trevligt att veta sina chanser när man är klar. Självklart kommer jag göra mitt allra bästa under internshipet och inte ligga på latsidan. Jag vet att ett internship är en fot in, men enligt en polare är det extrem konkurrens om fulltidstjänsterna så hur pass stor skillnad gör ett internship? Är betygen viktigare?

Ponera nu att jag skulle få ett erbjudande om en tjänst på banken. Hur ser det ut med det sociala på arbetsplatsen? Finns det många i åldrarna 25-30 som gärna kör AWs eller är mestadels äldre som har familj osv. Hur skulle ni jämföra storbankerna med the big 4 när det kommer till den sociala biten? Jag har absolut inget emot att jobba mer än 40 timmar i veckan. Det är lite därför som jag frågar om den sociala biten. Kollegorna kommer ju bli de som man hänger med mest, både på jobbet och kanske på fritiden också.

Har en kommande intervju för samma internship SEB Debt Financing, någon som kan dela med sig om erfarenheter gällande intervjun? Även internshipet i sig såklart.

Har även intervju med SHB för deras Corp, någon som har erfarenheter därifrån?

Om jag skulle få båda, vilket bör jag välja? Siktar på London långsiktigt efter examen 2020, har ett IB internship i London nu till sommaren.

Tack!
Citera
2019-03-11, 22:31
Medlem
Gnr111s avatar
Vad tror ni om att jobba som kreditanalytiker på ett av de stora kreditinstituten (Moody´s, S&P, Fitch Ratings)?

Vilka möjliga karriärvägar finns efter en bana inom kreditrating? Är det meriterande för att jobba med fondförvaltning?
Citera
2019-03-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Vad tror ni om att jobba som kreditanalytiker på ett av de stora kreditinstituten (Moody´s, S&P, Fitch Ratings)?

Vilka möjliga karriärvägar finns efter en bana inom kreditrating? Är det meriterande för att jobba med fondförvaltning?

Jobbar själv på en av dessa. Du får relativt tidigt eget ansvar för en portfölj av organisationer som du ansvarar för, där du har frekvent kontakt/möten med seniora personer. Liksom med bankernas DCM avdelning.
För fondförvaltning, beror väl på, främst vore väl fonder som fokuserar på skuldsidan intresserad av dina kunskaper. Men även om man hos kreditinstituten inte gör en värdering av bolagen är det ju en, relativt, lätt del att lägga till på den analys man lär sig göra.
Citera
2019-03-16, 17:17
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast det står ju en fritt att få ett nytt jobb. Man gör ändå ett aktivt val att ge sig in i IB och anamma den livsstil som kommer krävas. Hur motiverar man sig till extrem sömnbrist, noll fritid samt ständig stress för sitt jobb?

På samma sätt som du motiverade dig när du pluggade? Fördelen med att jobba inom IB (eller på MMB som undertecknad) är inte främst ett välbetalt jobb utan en utvecklingskurva som inte går att jämföra med andra karriärvägar.
Citera
2019-03-22, 11:56
Medlem
Jag tänkte kolla här i tråden om det är någon som känner eller själv sökt till internship/jobb i Dubai. Vet att de flesta som vill jobba utanför Sverige pratar främst om London, USA etc, men har hört att Dubai har väldigt attraktiva förmåner när det kommer till IB främst att man inte behöver betala skatt.

Så är det någon som vet hur marknaden ser ut där uppe, är det möjligt för en svensk att lyckas tro?
Citera
2019-05-10, 10:56
Medlem
Jag läser teknisk fysik andra året på en av de större skolorna samt dubblar med en kandidat i ekonomi i samma stad. Har väldigt bra betyg på mina ingenjörsstudier men sämre på ekonomikandidaten. Bör jag skriva ut båda betygssnitten på CVt eller räcker det med att skriva ut snittet för teknisk fysik?

Om jag förväntas skriva ut båda, kommer det spela stor roll att jag inte lagt mycket tid på ekonomikandidaten?

Undrar även vad bankerna, både i Sverige och London, tycker om att man är två år "efter" pga byte av gymnasieprogram och ett års resande.

Tack på förhand!
Senast redigerad av baratittar 2019-05-10 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in