2006-07-04, 17:48
Medlem
Har jag fått den felaktig bild när jag tänker på att aktiemäklare glider runt på stureplan på kvällen?
Citera
2006-07-04, 19:13
Medlem
Det är inte riktigt samma sak att vara aktiemäklare som att vara ibanker..
Citera
2006-07-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darlink
Det är inte riktigt samma sak att vara aktiemäklare som att vara ibanker..
Okej, slarvigt av mig men analysts, ibanker, kvantare, investment banker allt låter likadant i mina öron.
Finns det ingen typ, finance for dummies eller nått sånt?
edit: Hittat nu, bry er inte om mitt inlägg.
Citera
2006-07-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
Okej, slarvigt av mig men analysts, ibanker, kvantare, investment banker allt låter likadant i mina öron.
Finns det ingen typ, finance for dummies eller nått sånt?
edit: Hittat nu, bry er inte om mitt inlägg.

Läs Monkey Business så får man en inblick -iaf enligt de två författarna- hur relationerna dessa mellan är
Citera
2006-07-04, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Hur är arbetet som associate jämfört med en analysts? Enligt länken som munchen(?) skickade om en ibankers dag så verkade associaten ge direktiv och uppgifter åt analysten men ändå inte lämna kontoret efter 10.

I princip ingen skillnad mellan analyst/associate förutom att associate har förmånen att delegera vissa arbetsuppgifter till analysten och så är lönen/bonusen högre.
Citera
2006-07-05, 10:31
Medlem
Hur ser ett ibanker jobb ut när man har jobbat i kanske 10 år? Går det då att kombinera med ett något sånär normalt liv (med kanske familj och dylikt) eller får man då byta branch? Och vad kan man då byta till?
Citera
2006-07-07, 01:29
Bannlyst
Citat:
Hur ser ett ibanker jobb ut när man har jobbat i kanske 10 år? Går det då att kombinera med ett något sånär normalt liv (med kanske familj och dylikt) eller får man då byta branch? Och vad kan man då byta till?

Efter 10 ar finns mojlighet att avancera till VP/MD eller sa kan man kvalificera sig till de flesta hedgefondbolag (for S&T ibankers) eller Private Equity (M&A, Corp. finance). Detta ar bara tva alternativ, finns sakert flera andra mojligheter som oppnas upp for en efter 10 ar som investment banker.
Citera
2006-07-07, 15:06
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:

Efter 10 år leder du en egen grupp om du är kvar inom investment banking. Du sätter då dina egna arbetstider och kommer och går hur du vill. Han som var chef för min grupp var ute och glassa och spela golf med massa folk mesta av tiden. Han jobba aldrig längre än kl 20.
Citera
2006-07-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Efter 10 år leder du en egen grupp om du är kvar inom investment banking. Du sätter då dina egna arbetstider och kommer och går hur du vill. Han som var chef för min grupp var ute och glassa och spela golf med massa folk mesta av tiden. Han jobba aldrig längre än kl 20.
Hur pass är lönen vid det läget?
Citera
2006-07-10, 00:02
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
Hur pass är lönen vid det läget?

Beror mycket på var du jobbar och hur pass duktigt du är. Men den bör ligga någonstans runt € 250.000 - € 2.000.000 per år.
Citera
2006-07-11, 09:34
Medlem
Vilka andra välbetalda vägar kan man ta inom finansbranschen om man nu inte skulle platsa som en i-banker efter man gjort klart sin fil kand.

Vill verkligen inte bli revisor.
Citera
2006-07-11, 09:59
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfarn
Vilka andra välbetalda vägar kan man ta inom finansbranschen om man nu inte skulle platsa som en i-banker efter man gjort klart sin fil kand.

Vill verkligen inte bli revisor.
Med fil kand blir det nog inte roligare än back office eller operations.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in