Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Tack så mycket för din respons, jag uppskattar den något oerhört.
Hur stor är en "average" analyst class i antal anställda? Hur många (procentuellt räknat) landar i de olika kategorierna lower tier, mid tier och top tier? Skiljer det sig avsevärt mellan banker?
Slutligen hur långa är analytiker-kontrakten (förutsatt att man blir anställd)? I NYC har jag hört att det är två år som gäller, vad gäller i London?
Tack.
Vissa svar som givits i detta forum hittils har vart lite på hal is i min mening, jag vet inte var de fått informationen men det är uppenbart att det inte är förstahandsinformation. Jag gjorde nyligen ett off-cycle internship i London och svaren är utifrån mina egna erfarenheter samt vad jag fått reda på genom kamrater och mer senior kollegor.
Sett till din tidigare fråga om timmar så beror det mycket på vilket område du sitter och vilket team. DCM inte lika blodigt som M&A, generellt är ECM inte heller riktigt lika men ligger närmare M&A-tider än DCM. Sen är det så att ex. de som sitter med High Yield inom DCM kan ha det tyngre än de som sitter på "vanliga" Corporates. Arbetar du inom M&A ex. Consumer staples team där många mindre transaktioner sker så blir det mer timmar än om du sitter på ett annat team som har lägre deal flow, så även inom M&A varierar tiderna beroende på vilken sektor det sker mycket transaktioner inom samt hur stark den bank du är på är inom denna sektor.
En analyst-klass, du kliver in som graduate första året, vissa har längre graduate-program på ex. 18mån också. Att tala average är lite utan betydelse eftersom det återigen har med bank och område att göra. Men generellt är organisationen som så att den liknar en pyramid, om än med viss modifikation och lite mindre pyramidform i vissa boutiquer. Vissa banker har garanterad bonus till de som är på graduate-programmet medans andra har andra system. Liksom lön varierar det också beroende på om du är graduate, 2nd analyst eller 3rd analyst (generellt är du analyst i 3 år, i vilket graduate tiden är inräknad, är du sämre kan det bli ett fjärde år, sen är det förmodligen ut eller upp). Längden på ditt kontrakt säger egentligen inte så mycket, det finns klausuler som säger att kontrakten kan brytas med en viss framförhållning så även om du skriver på för 2 år kan du åka ut efter 1 år.
Det du bör fokusera på är inte bonusar eller om du får £40,000 eller £45,000 pund som ingångslön, tänk mer på att du hamnar på rätt bank och inom rätt område. Lönerna jämnas generellt sett ut senare och att trivas med det du gör är betydligt viktigare än att det skiljer några tusenlappar. Tänk efter vad inom finans du tycker är roligt och varför och tänk efter även varför det och inte nå annat område. Det är VÄLDIGT vanligt under intervjuer att du ska motivera varför du valt det område du gjort så att kunna berätta genuint och veta skillnaderna mellan jobbet som analytiker inom M&A, S&T och Asset Management. Sen kan det vara värt att också ha i åtanke hur arbetstimmarna är, S&T är mer humana tider där veckorna oftast inte är längre än 60h och är du duktiga där tjänar du minst lika bra som om du är duktig inom M&A, men du jobbar mindre. Dock tenderar generellt vara lite mer "happenings" och i viss mån intensivare under din arbetsdag.
Jag är medveten om att texten är lite hoppig men jag hoppas du ser kontentan av det hela.