2008-05-13, 22:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Beror ju p vad man betraktar som "enkelt"... Sjlv skulle jag sga att det r otroligt mycket enklare att f 20.0 i betyg n 2.0 p HP..

Ja, fr vissa r det frsts s men 1.9 (och vissa 1.8) rckte frra ret.
Citera
2008-05-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Kontakter, pengar, uberman-gener? Frmgan och drivet att leta reda p information sjlv? Orken att lsa igenom en trd som kunde ge svar p alla dina frgor?
Hur menar du, fr vrigt, nr du sger att du r "vldigt ambitis men har slappat i gymnasiet"? Hur vet du huruvida du r ambitis om du "slappat" genom det enda du behvt gra i livet?
Fan, varfr r det s mnga som lser trden och knner "oj det hr verkar coolt undrar vilken rkmacka som gr till London" och s f som knner "motherfucker, det hr krver STLMANNEN, better shape up"?

klockrent!
Citera
2008-05-13, 23:30
Medlem
Hittade en intressant artikel p affarsvarlden.se.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article279114.ece
ven Credit Suisse har valt Canary Wharf. Hr arbetar Sixten Eriksson som rdgivare inom bankens kapitalfrvaltningsenhet. Han tillhr inte "Handelsmaffian" utan pluggade finansiell ekonomi i Lund. Han berttar att nr han skte jobb p 1990-talet anstlldes mest folk frn Handels i Stockholm, vilken var vlbekant bland utlndska rekryterare. I stllet fr att frska komma in igenom nlsgat till City valde drfr Eriksson att starta karriren p New Yorks Cotton Exchange.

Frst s smningom flyttade han ver till Credit Suisse i London - en omvg som hade varit ondig i dag nr ekonomer frn Lund och industriella ekonomer frn bland annat Chalmers och KTH str mycket hgt i kurs i City, uppskattade fr sina vltrnade analytiska muskler.
Verkar ju, i alla fall enligt den hr artikeln, finnas hyfsade mjligheter efter ind. ek... Jobbiga val det hr, knns lite segt att brja plugga komvux efter att ha gtt basret och ftt 5or i allt.

Hur troligt tycker ni citatet ovan lter?
Senast redigerad av OtZman 2008-05-13 kl. 23:55.
Citera
2008-05-14, 07:10
Medlem
Citat:
Kontakter, pengar, uberman-gener? Frmgan och drivet att leta reda p information sjlv? Orken att lsa igenom en trd som kunde ge svar p alla dina frgor?
Hur menar du, fr vrigt, nr du sger att du r "vldigt ambitis men har slappat i gymnasiet"? Hur vet du huruvida du r ambitis om du "slappat" genom det enda du behvt gra i livet?
Fan, varfr r det s mnga som lser trden och knner "oj det hr verkar coolt undrar vilken rkmacka som gr till London" och s f som knner "motherfucker, det hr krver STLMANNEN, better shape up"?

Fr att som jag nmnde tidigare s har jag drivit fretag eller rttare s driver jag fretag, jag har en hyffsad inkomst och allting har jag skapat helt sjlv utan ngot vidare kapital.
Gymnasiet har inte varit s svrt fr mig s jag har inte sett det som en utmaning drmed har jag slappat en hel del och bara ftt 19,5 i snitt istllet fr 20 som jag har kapacitet fr.
Pengar blir frhoppningsvis inga problem, har kontakter men dock inte inom finansbranschen.
Jag har ven klart fr mig att detta inte r som att cykla och att det krvs hrt arbete men jag r redo och vet vad jag vill.
Kan be om urskt fr att jag inte lst igenom hela trden, jag har ftt en del svar redan, MunchenCalling och ven ni andra har gjort ett bra jobb p det jag sett iallafall men jag undrar vad jag har fr frutsttningar med mitt 19,5 snitt, CAE & CPE!
Citera
2008-05-14, 09:22
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Fr att som jag nmnde tidigare s har jag drivit fretag eller rttare s driver jag fretag, jag har en hyffsad inkomst och allting har jag skapat helt sjlv utan ngot vidare kapital.
Gymnasiet har inte varit s svrt fr mig s jag har inte sett det som en utmaning drmed har jag slappat en hel del och bara ftt 19,5 i snitt istllet fr 20 som jag har kapacitet fr.
Pengar blir frhoppningsvis inga problem, har kontakter men dock inte inom finansbranschen.
Jag har ven klart fr mig att detta inte r som att cykla och att det krvs hrt arbete men jag r redo och vet vad jag vill.
Kan be om urskt fr att jag inte lst igenom hela trden, jag har ftt en del svar redan, MunchenCalling och ven ni andra har gjort ett bra jobb p det jag sett iallafall men jag undrar vad jag har fr frutsttningar med mitt 19,5 snitt, CAE & CPE!

k. Jag vill pst att den bokstavskombination som r viktigast i det hr fallet r SAT. Also, bertta mer om fretaget.
Citera
2008-05-14, 16:54
Medlem
Citat:
k. Jag vill pst att den bokstavskombination som r viktigast i det hr fallet r SAT. Also, bertta mer om fretaget.

Vad str SAT fr och hur skulle det kunna hjlpa mig?
Jag driver en tjnst p internet, anger tyvrr inget namn d jag vill vara anonym p detta forum.
Citera
2008-05-14, 17:12
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Vad str SAT fr och hur skulle det kunna hjlpa mig?
Jag driver en tjnst p internet, anger tyvrr inget namn d jag vill vara anonym p detta forum.

Okej grabben, det r uppenbart att du inte tnker gra en ansats att lsa trden eller skaffa information sjlv, varfr jag inte tnker svara i fortsttningen. Uppmanar dessutom alla andra att gra detsamma fr att frhindra att trdjveln blir bajsbrun av frgor om vad SAT r, vad en bank r, how i shot web o dyl.
Senast redigerad av orkarN 2008-05-14 kl. 18:03.
Citera
2008-05-14, 17:54
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Okej grabben, det r uppenbart att du inte tnker gra en ansats och lsa trden eller skaffa information sjlv, varfr jag inte tnker svara i fortsttningen. Uppmanar dessutom alla andra att gra detsamma fr att frhindra att trdjveln blir bajsbrun av frgor om vad SAT r, vad en bank r, how i shot web o dyl.

Jag tycker mest att trden har degenererat till ngon slags frgetrd om HHS och utomlandsstudier. Har inte sett skymten av ngon IB-diskussion de senaste, uppskattningsvis, hundra sidorna.

Kan inte ngon mod (med mycket fritid) rensa upp? Jo, studier r viktigt och s, men de flesta frgor som stlls hr r helt irrelevanta fr IB.
Citera
2008-05-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Jag tycker mest att trden har degenererat till ngon slags frgetrd om HHS och utomlandsstudier. Har inte sett skymten av ngon IB-diskussion de senaste, uppskattningsvis, hundra sidorna.

Kan inte ngon mod (med mycket fritid) rensa upp? Jo, studier r viktigt och s, men de flesta frgor som stlls hr r helt irrelevanta fr IB.

Hller med om detta. Trden handlar inte om vilket lroste som banar bst vg fr fr en IB-karrir utan om yrket investment banker. De 20 (magknsla) sista sidorna handlar i mngt & mycket enbart om studiedelen, s en upprensning vore p sin plats!
Citera
2008-05-14, 18:08
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Hller med om detta. Trden handlar inte om vilket lroste som banar bst vg fr fr en IB-karrir utan om yrket investment banker. De 20 (magknsla) sista sidorna handlar i mngt & mycket enbart om studiedelen, s en upprensning vore p sin plats!

Jag vet inte, det r ju uppenbarligen viktigt att vlja rtt skola och s vidare (mnet har dock redan sttts och blts i all ondlighet, s den frgan r jvligt besvarad vid det hr laget), s det kan man vl se som relevant till diskussionen (tycker jag). Men, och det br understrykas, frgor om antagning och liknande hr hemma i en helt annan trd. Jag vet inte om folk r lata eller vad det r frgan om, men jag tycker att vartannat inlgg handlar om hur mnga som blir bortlottade frn HHS, eller hur man bst skriver PS fr att komma in p LSE.
Citera
2008-05-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven

Inte s konstigt nr flashback bestr av 42353 pengakta snorungar med fr mycket fritid och kanske 40 stycken som faktiskt jobbar som IB totalt p hela forumet. Av dessa 40 har ungefr 4 tid att skriva kontinuerligt i trden och ungefr 25% av dessa gr det.
Citera
2008-05-23, 21:27
Medlem
Urskta om frgan lter dum men vad r det fr skilnad p arbetsuppgifterna fr jurist som jobbar inom M&A och en IB som gr det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in